1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

از همه متنفرم و بدم میاد چیکار کنم؟ بررسی دلیل و راهکار ها

28134 بازدید
زن عصبانی در حال فریاد زدن

قبل از بررسی این مساله و دلیل این که چرا از همه متنفر و بدم میاد توسط راهشناس باید به این نکته توجه کنیم که همه ی ما ممکن  از افرادی خوشمان نیاید و قرار نیست هر شخصی که با او آشنا میشویم شخص مورد علاقه و محبوبی برای ما باشد.

اما این دوست نداشتن افراد در برخی موارد به حس تنفر کلی از همه تبدیل میشود که دلیل اصلی آن اذیت شدن، آسیب دیدن و بی اعتمادی در تجربیات و روابط گذشته است.

زندگی کردن در جامعه با وجود داشتن تنفر و حس ناخوشایند به افراد کار سخت و مشکلی است که باعث ایجاد چالش های فراوان در روابط اجتماعی ، عاطفی ، دوستانه ، تحصیلی ، محیط کار و … میشود.

گذشته از چالش ها خود حس تنفر جزو حس های افراطی و قوی محسوب میشود که قطعا بر روی سلامت روان شما تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت.

معمولا تاثیر تنفر بر روان و زندگی شما خیلی بیشتر از شخصی است که از او تنفر دارید.

در این مقاله قصد داریم دلایل تنفر از دیگران ، مشکلات روحی و روانی که با متنفر بودن از بقیه پیش میاید و راهکارهای درمان آن را به طور کامل بررسی کنیم.

دلایل متنفر بودن از دیگران

استرس و اضطراب: استرس باعث میشود همیشه غرق در افکار خود باشید، عصبی بودن ، تحریک پذیری بالا در مقابل اتفاقات پیرامون خود و عصبانیت بی مورد از دیگران اثرات استرس و اضطراب است. استرس همیشگی و دائمی میتواند باعث انباشته شدن خشم شما شود تا جایی که در از همه چیز و همه کس متنفر شوید و بدتان بیاید.

تفاوت های ایدئولیژیک و ریشه ای: باور ها و ارزش های مختلف ، دین و مذهب متفاوت ، گرایش های سیاسی و فرهنگی و حتی ورزشی متفاوت ممکن است باعث عصبانیت ما شود. این تفکر دیگران علیه ما هستند میتواند یکی از دلایل اصلی خشم و تنفر ما از اطرافیان و افراد جامع باشد.

داشتن شخصیت درونگرا: انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند در عین حال که ممکن است فردی اجتماعی و برونگرا باشد ، فرد دیگری ترجیح میدهد در منطقه امن خود باقی بماند و از آن خارج نشود. ارتباط با افرادی که خارج از محدوده ی نزدیک و صمیمی افراد درونگرا هستند معمولا برای آنها مشکل و سخت است. همین سختی ممکن است حس نفرت و بد نسبت به دیگران داشته باشید.

اختلال اضطراب اجتماعی: اختلال اضطراب اجتماعی مشکلات زیادی برای تعامل افراد با دیگران را به همراه خواهد داشت. افرادی با این اختلال معمولا در هنگام ارتباط با دیگران دچار اضطراب ، حالت های عصبی ، خجالت کشیدن و نا آرامی میشوند که کاملا طبیعی است و باید درمان شود. این احساسات ناخوشایند ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که فرد از ارتباط با دیگران بدش بیاید و متنفر شود.

مشکلاتی که تنفر از دیگران برای ما به وجود می آورد

متاسفانه حس تنفر نه تنها بر روی روح و روان شما اثر منفی میگذارد بلکه تاثیرات منفی جسمی نیز به همراه خود دارد که در این بخش به بررسی این تاثیرات میپردازیم.

تاثیرات تنفر بر روی سلامت روان

همانطور که در بخش اول مقاله هم گفتیم تنفر یک حس شدید و افراطی است که در مقایسه با سایر احساسات ، مثل ناراحتی یا حتی خشم درجه ی بالاتری دارد.

تنفر باعث حس بیزاری و بی میلی هم میشود. پس طبیعی است که وقتی از همه چیز بیزار هستید تمام راه های ارتباط و تعامل را ببنید، وقتی راه های ارتباطی ، عاطفی و تعاملی بسته شود گزینه های بهبود حال شما و شرایط هم به شدت محدود میشود.

متنفر بودن از دیگران زندگی شما را کسالت بار میکند و لذت بردن از زندگی را تقریبا غیر ممکن میسازد. تنفر انرژی و توان زیادی از شما میگیرد و اجازه نشاط و شادابی را به شما نخواهد داد.

تاثیرات تنفر بر روی سلامت جسم

ایجاد عادات ناسالم: تنفر و احساس بد نسبت به دیگر به خودی خود یک احساس آزار دهنده و ناراحت کننده است که انرژی عاطفی و روحی زیادی از ما میگیرد. حس تنفر معمولا باعث روی آوردن به عادات نا سالم در افراد میشود مثل سیگار کشیدن ، خوردن غذاهای ناسالم یا پرخوری ، انواع مختلف اعتیاد مانند اعتیاد به الکل ، اعتیاد به خودارضایی و سایر عادات بدی که فرد را به طور موقت از فضای آزاردهنده خارج میکند.

علاوه بر این معمولا حس تنفر نسبت به دیگران باعث خط کشیدن دور عادات سالم مثل ورزش کردن ، معاشرت با خانواده ، فعال بودن در فضای کاری و تحصیلی و … میشود.

تاثیرات مستقیم جسمی: تجربه ی حس تنفر همیشگی باعث درگیر شدن سیستم عصبی سمپتیک ما میشود و خواه یا ناخواه مجبوریم در موقعیت هایی که قرار میگیریم عکس العمل تدافعی از خود بروز دهیم.

این درگیری دائمی سیستم عصبی باعث مشکلاتی مانند استرس مزمن میشود که ممکن است در آینده باعث بیماری های عصبی و سیستم ایمنی شود.

حس تنفر میتواند از طریق ایجاد عادات ناسالم و بیماری های ناشی از استرس بر سلامتی جسمی ما اثر منفی بگذارد.

راهکارهای مقابله و درمان متنفر بودن از دیگران

در این قسمت از مقاله راهکارهایی پیشنهاد میدهیم که میتواند به شما در مقابل حس تنفر به اطرفیان کمک کند:

تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارید: اگر بخاطر اختلاف سلیقه و باورها از افراد متنفر شدید این موضوع را به خاطر داشته باشید که شما میتوانید با نظر و باورهای دیگران مخالف باشید یا حتی گاهی از این اختلاف عصبانی باشید اما به این معنی نیست که از آنها متنفرید.

موضوعات و آدم ها را صفر یا صد نبینید، اگر شما با اعتقادات و باور های کسی مخالف هستید این به این معنی نیست که اون در تمام جنبه ها و زمینه های زندگی انسان بدی است، بلکه ممکن است در بسیاری از مسائل با اون هم نظر باشید و از نظر شما کارهای خوب و درستی انجام دهد.

این را به خاطر داشته باشید که شما از مسائل و دیدگاه ها متنفر و عصبانی هستید نه اشخاص!

همدلی و تعامل با دیگران را تمرین کنید: با وجود تفاوت نظر و دیدگاه های جزئی میتوان با دیگران تعامل داشت و همدلی کرد. پذیرش تفاوت دیگاه ها و متفاوت بودن انسان ها راه حل بسیاری از مشکلات و تصمیمات غیر منطقی است.

این طرز فکر را تمرین کنید که شرایط زندگی و گذشته هر شخص متفاوت است پس تا با کفش دیگران راه نروید نمیتوانید آن ها را درک کنید. با اینکه قرار دادن خود جای دیگران و نگاه کردن به اتفاقات از زاویه دید آنها کار آسانی نیست اما میتواند به همدلی و کاهش نفرت کمک کند.

همانطور که شما برای باور ها و رفتارهای خود دلیل دارید دیگران نیز دلایل خود را دارند!

همیشه مشت نمونه خروار نیست: نمیتوان چون با یک طرز فکر، دین، قومیت و … مخالف هستیم از تمام افراد آن گروه متنفر بود. خوب یا بد بودن فرد یا افرادی از یک گروه را نمیتوان به تمام افراد آن گروه تعمیم داد. هر شخص دارای ویژگی های خوب یا بد منحصر به فرد خود است قضاوت و تنفر صرفا بخاطر عضوی از یک گروه یا جامعه بودن کار غیر منطقی و اشتباهی است.

خود مراقبتی همیشه مهمترین اولویت است: همانطور که در بخش دلایل نفرت از دیگران گفتیم ممکن از نفرت شما از دیگران بخاطر استرس باشید یا درونگرایی یا اختلالات اجتماعی پس شاید لازم باشد برای خارج کردن خود از استرس تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید یا با قرار دادن خود در موقعیت هایی که با آن راحت هستید تحریک پذیری خود را کمتر کنید.

به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید: مشاوره نقش بسیار مهمی در بیان احساسات و ریشه یابی دلایل نفرت شما از دیگران دارد. یک مشاور خوب به شما کمک میکند تا مهارت های خود برای مقابله با تنفر را بهبود سازید و با ریشه یابی مشکلات و بررسی راهکار های مناسب شما ارتباطات شخصی و اجتماعی بهتری داشته باشید.

سخن آخر راه شناس در جواب به سوال ” چرا از همه متنفرم و بدم میاد؟ “

وقتی حس ترس، حس خشم غیر قابل کنترل حس بی اعتمادی و نا امیدی تجربه میکنیم به دنبال آن داشتن حس تنفر از دیگران حسی طبیعی است.

اما این تنفر نه تنها فایده ای ندارد بلکه جلوی لذت بردن شما از زندگی را نیز میگیرد، تنفر شما را از درون نابود میکند و میتواند مشکلات روحی ، روانی و حتی فیزیکی برای شما ایجاد کند.

تمرین حس همدلی و پذیرفتن تفاوت های افراد با یکدیگر پذیرش اتفاقات را بسیار راحت تر و زندگی را دلپذیر تر میکند.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1623
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

نظرات

24 نظر در مورد از همه متنفرم و بدم میاد چیکار کنم؟ بررسی دلیل و راهکار ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام واحترام
    گاهی وقتا در پاسخ ادم هایی که با کلامشون مثل مار سم تو بدنمون ایجاد میکنند اینه که ازشون فاصله بگیرید برای کسی بمیر که برات تب کنه
    به خدا تنها بودن خیلی بهتر از بودن با انسانهایی که بویی از انسانیت نبردن خیلی ها تنهایی ادم رو بیشتر میکنند با کسانی معاشرت کنید یا توی محیط های کاری با اون ادم هایی که برتر بینی دارند و خودشون رو چون تحصیلات بالاتری دارند کاملتر میدونن و از زندگی شخصی زیر دستانشون خبر ندارند کسی که شغلی رو انتخاب میکنه شاید به میل خودش نباشه و به خاطر فقر وگرفتاری مالی مجبور به انجام اون کار باشه یا توی گذشته دورش بهش گفتند تو استعداد نداری یا تو نمیتوانی فلان کار رو انجام بدهی ….. و اون فرد بیچاره مجبور باشه بعد میره سر کار گیر یک مشت ادم متکبر افاده ای میفته که از زیر نوک دماغشون نگاهش میکنند به جای اینکه درکش کنند و بفهمنش گاهی وقتا ادم ها وسیله ازمایش همدیگه میشن مراقب زبونمون باشیم گاهی وقتا با زبانمان جنایات بزرگی مرتکب میشیم یادمون باشه خدا حق الناس رو نمیبخشه . با کلاممون سم تو بدن طرف مقابلمون نکنیم ….. با هم مهربان باشیم زود دیر میشه- هممون این دنیا مسافریم . بزاریم کارنامه اعمالمون رو دست راستمون بدهند نه دست چپ همه چیز به پست و مقام و خونه بزرگ داشتنو تحصیلات عالیه داشتن نیست وقتی بویی از انسانیت نبرده باشی فایده نداره شاه مملکت هم تحصیلاتش بالا بودا ……. ولی تکبر داشت و مملکت رو به یکسری بیگانه فروخت که اون اتفاقات ناگوار براش پیش امد . مراقب باشیم خدا شاهد اعمالمونه بعد اگر طرف مقابل اتفاق بدی براش بیفته و حرف های بد شما سم بشه تو بدنش قاتلش میشید مراقب کلامتون باشید از سیستم اموزش و پرورش بگیر تا بقیه ارگان ها …… با تشکر از رسیدگی شما اگر کسی اختلالات شخصیت داره قبل از استخدام ازش تست بگیرید بعد استخدامش کنید و ادب داشتن رو به کارمندهامون یاد بدیم . باتشکر از زحمات شما

    8

  2. سلام زهرا هستم 15 سالمه من از همه ی هم کلاسیام و حتی مردم متنفرم از رفتاراشون قیافه گرفتنشون دوست دارم خودم و یا اونارو بکشم تا نیبنمشون بعد من تست افسردگی دادم و متوجه شدم افسردگی شدید دارم و خیلی درونگرا و خجالتی هستم و از ورود به اجتماع و این چیزا خیلی بدم میاد من سال پیش یه دوست داشتم که وقتی با اون بودم حالم خوب بود اما امسال رفت یه مدرسه دیگع و من زیاد باهاش در ارتباط نیستم و از وقتی اون رفته مدرسه مثل جهنم شده برام بنظورتون به دوستم وابسته شده بودم چیکار کنم با خودم کلی مشکل دارم راهکاری برای من دارید؟!

    4

    1. سلام زهرا جان
      به طور کلی افسردگی نیاز به صحبت پیوسته داره و در چند خط نمیشه مشکلات شمارو ریشه یابی کرد
      اما نگران نباش بخشی از این مشکلات بخاطر سن حساسی هست که در حال گذروندش هستی، به مرور زمان حالت بهتر میشه

      2

  3. سلام من نمی دونم چرا ولی اکثر مواقع باهمکارام حرف نمیزنم وازشون متنفرم نمیدونم دلیلش چیه بعضی وقتا اونقدر حس نفرت پیدا میکنم که چشم دیدشونوندارم نه فقط همکارام کلا بعضی وقتا میگم میخندم ولی بعدش نفرت پیدا میکنم اگه میشه راهنمایی کنید خیلی بدم میاد که اینجوری میشم

    لایک

    1. سلام سعی کنید مسائلو از دید بقیه ببینید، همه آدم ها جنبه های خوب و بد دارند، سعی کنید روی نکات مثبتشون تمرکز کنید

      لایک

  4. سلام من یه دختر ۱۶ساله هستم که یه ماه دیگه میشه ۱۷سالم راستش ما پارسال از استانمون مهاجرت کردیم به شمال پارسال اینقدر بابت این قضیه داغون بودم که پیش مشاور رفتم و بهتر شدم و با بچه های مدرسه مشکلی نداشتم و بعد مدرسه همیشه شارژ بودم امسال هم دوباره همون بچه ها همکلاسی من هستن اما به شدت حالم ازشون بهم میخوره هر وقت پامو می‌خوام توی کلاس بزارم اضطراب میگیرم قلبم تند میزنه که چطوری باید ۸ساعت باهاشون سر کنم حوصله حرف زدن های بیهودشون رو ندارم همش غیبت میکنم چرا و پرت میگن و منم یه نظر میدم انگار نیستم منم میگم به درک اگه نیاز باشه حرف میزنم کشته مردشون نیستم بعد پارسال یه دوست صمیمی پیدا کردم خیلی دوسش داشتم تابستون مجازی باهم ارتباط داشتیم اما کمرنگ تر شد همش میگفت خداکنه همکلاسی خودم باشی و بیا پیش خودم و اینجور چیزا آقا قسمت نشد من همونجا موندم حالا مشکل اینه امسال بعضی از بچه ها دورشو گرفتن و همش چاپلوسیشو میکنم ای تو فلانی ای تو بهمانی ده حالم داره بهم میخوره دلم میخواد توی جمعشون نباشم از بس چاپلوسن بچه شدیداً مثبت اصلا امسال حالم ازش بهم میخوره می‌خوام جامو عوض کنم حوصله سوال های بچه هارو ندارم که چرا جاتو عوض کردی از طرفی هرجای کلاس بشینم مستقیم تو چشمامه وخب باید یه سال و سر کنم بالون و باکل بچه ها مجبورم کنار بیام اما دیگه همه اینا باعث شب بیداری ها گریه کردنا و افسرده شدن و اینکه چند بار سرم خوردمو اینا شده از طرفی به جز اون دوست صمیمی دیگه ای هم ندارم و بااینکه ازش بدم میاد اما دختر خوبیه و برای ذ
    دوستی ایده آل نمیدونم کات کنم یا نه گرچه برای خودم ساختم هست اما داره بهم آسیب میزنه و همه میگن چقدر عوض شدی بد
    در شدی قبلاً بهتر بودی خب حقیقت اینه من پارسال یه آدم کاملا احساسی بودم اما امسال خیلی منطقی شدم اصلا از خر های احساسی حالم بهم میخوره اما دوست دارم ازم تعریف کنم نمیدونم چیکار کنم به مامانم میگم بریم پیش مشاور میگه برای چی مگه چی شده همه اینارو بگم دوباره سرکوفت ها شروع میشه راهنمایی کنید لطفا

    لایک

    1. سلام با توجه به سن شما و اینکه در یکسال اینجوری شدید بخشی از مسائل طبیعیه و با گذشت زمان برطرف میشه
      سعی کنید خودتون گاهی اوقات در جمع دوستان امن خودتون بحثهایی که بیشتر بهش علاقه دارید رو شروع کنید و گفتگو رو به دست بگیرید
      با افرادی که خصوصیت اخلاقی شبیه تر به شما دارند وقت بیشتری بگذرونید،کیفیت اطرافیان از کمیتشون اهمیت بیشتری داره

      5

  5. نیازی نیست بگید تنفر برای کجامون خوب نیست.من از همه ادم ها متنفرم متاهل هم هستم به هیچ کس اعتماد ندارم و از همه دنیا بجز خانواده خودم از همه دنیا متنفرم نمیتونم هرکاری میکنم نمیتونم دوباره کسیو دوست داشته باشم.

    لایک

    1. ممنون از نظرتون
      اما فکر کنم این حس عمیقا باعث ناراحتیتون شده که در خدمتتون در این مطلب هستیم
      امیدوارم همیشه شاد باشید

      لایک

  6. سلام من اناهیتاهستم11سالم من از همه ی دوستا متننننننننففففرممممممم و حس میکنم با همشون
    تفاوت دارم و دلم میخواد دنیا رونابود کنم از بس ازشون بدم میاد

    لایک

    1. سلام حتما حضوری یا تلفنی به مشاور مراجعه کنید
      شاید در جمع اشتباهی قرار دارید

      لایک

  7. والا من دستمو تو عسل کردم گاز میگیرن کاری نداری کارت دارن ، از کودکیم عاشق طبیعت و حیوانات بودم امیدوارم نسل انسانها کم شه از ته دلم میخوام ، البته پدر و مادرم و همسرم رو دوست دارم از بقیه چندشم میشه

    لایک

    1. من واقعا از کسی متنفر نیستم فقط حوصله ی آدمها رو زیاد ندارم که وراجی کنن،بیشتر دوست دارم تو حال و هوای خودم باشم ورزش کنم موسیقی گوش کنم و نقاشی کنم،آیامن افسرده ام؟

      لایک

      1. سلام وقت بخیر
        لزوما این علائمی که گفتید به تنهایی نمیتونه ثابت کنه شما افسرده اید یا نه
        شاید فقط درونگرا باشید

        لایک

    1. من از بقیه متنفرم چون همیشه یه موضوعی پیدا میکنن که فضولی کنن و گند بزنن به اعصابم یا دائم متلک میگن یا فکر میکنن در جایگاهی هستن که بخوان به بقیه درس زندگی بدن. همیشه تلاش میکنن به زور بقیه رو به رنگ خودشون در بیارن حتی به خاطرش بهت هر نوع توهینی هم میکنن. همه‌اش میخوان بهت ثابت کنن که داری اشتباه میکنی و… یعنی از اول یکی رو میبینم ازش متنفر نیستم ولی وقتی رفتاراشونو میبینم و حرفاشونو میشنوم دلم میخواد منفجرشون کنم.

      لایک

      1. سلام
        اینکه بتونید ذهن خودتونو بدونه تاثیر گرفتن از اطراف مدیریت کنید، یک مهارته که میتونید با تمرین به دست بیارید
        این حستون کاملا قابل برطرف شدنه فقط نیاز به زمان داره

        لایک

  8. منم همين طور از همه بدم میاد
    و احساس ناخوشایندی دارم.
    و همیشه منتطر اینم که یکی از آسمون بهم سلام کنه.
    دیگه واقعا خسته شدم نمی دونم چکارکنم.

    لایک

  9. سپاسگزارم
    در طول مطالعه این مقاله ، احساس میکردم کسی با من حرف میزنه که خیلی خوب درکم میکنه

    لایک