1403/01/30
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/30
0
0

اعتماد به نفس چیست؟ از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟

3502 بازدید
اعتماد به نفس چیست؟ از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟

اعتماد به نفس یکی از مزیت ها و ویزگی های انسان است که هر انسانی برای موفقیت، پذیرش ریسک ها و… به آن نیاز دارد. به طور کلی انسان هایی که اعتماد به نفس ندارند غالبا انسان های شکست خورده و نا موفقی هستند. پس یکی از دلایل موفقیت را می توان داشتن اعتماد به نفس دانست. حال بیایید با هم اعتماد به نفس را تعریف کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟

به بیان ساده اعتماد به نفس، رضایت درونی یا خرسندی است که به واسطه ی بازخورد مثبتی که از دیگران دریافت کرده ایم در ما ایجاد شده است. به طور کلی اعتماد به نفس به حس خوشایند درونی هر انسانی از خودش گفته می شود. باید در نظر داشت اعتماد به نفس به دو بعد بستگی دارد: بعد احساسی و بعد عملیاتی. یعنی اگر چه اعتماد به نفس در مجموع یک احساس است اما این احساس به علت بعد عملی در انسان به وجود می آید. به طور خلاصه یعنی ما با انجام یک کار رضایت بخش و یا گرفتن بازخورد های خوب این حس را درون خود ایجاد می کنیم. با این تعاریف می توان فهمید که اعتماد به نفس بیشتر به عمل و فعالیت انسان ها بستگی دارد و درون انسان های عمل گرا بیشتر دیده میشود. اعتماد به نفس دسته بندی های متفاوتی دارد. یعنی در هر یک از بعد های سلامتی، زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و … متفاوت است. گاهی ممکن است فرد در تنهاییش هم از خود راضی باشد و در خلوت خود هم احساس اعتماد به نفس را در خود حس کند. گاهی هم این اعتماد به نفس علاوه بر خود شخص به اطرافیان فرد هم با توجه به دارایی ها و موفقیت ها ایجاد می شود. مثلا یک قهرمان المپیکی که مدال قهرمانی دارد یا فردی که در تجارت خود بسیار موفق است باعث می شود اعتماد به نفس وجود او ایجاد شود.

بعد مادی اعتماد به نفس چگونه ایجاد می شود و به چه مسائلی بستگی دارد؟

یکی از انواع بعدهای اعتماد به نفس بعد مادی آن است. یعنی اعتماد به نفس فرد به بعد مادی فرد نیز بسیار مرتبط است. به صورتی که هر چقدر فرد از بعد مادی در سطح بالایی قرار داشته باشد اعتماد به نفس بیشتری دارد. می توان اینگونه نتیجه گرفت که اگر فرد در رقابت با دیگران اگر به موفقیت دست پیدا کند، خواه مادی خواه غیر مادی، باعث ایجاد اعتماد به نفس در فرد می شود.

بعد عاطفی اعتماد به نفس چگونه بعدی است؟

علاوه بر بعد مادی، بعد دیگری که در اعتماد به نفس وجود دارد بعد عاطفی است. یعنی فرد در روابط عاطفی با اطرافیانش موفق است و همین باعث ایجاد اعتماد به نفس در وی می شود. مثلا فرد پدر خوبی برای فرزندش، شوهر خوبی برای همسرش، رفیق خوبی برای دوستش و… است و همین باعث می شود که از لحاظ عاطفی نیز به اعتماد به نفس برسد. می توان گفت بعد عاطفی به واکنش های افراد در نبود فرد بستگی دارد. یعنی اگر فرد مدتی نبود افرادی دلتنگش شوند، سراغی از او بگیرند و پیگری احوال او باشند. همین واکنش ها باعث ایجاد اعتماد به نفس عاطفی در فرد خواهد شد. یعنی فرد احساس می کند حضور او، صحبت با او و نظرات او برای سایرین مهم است و دیگران از معاشرت با او لذت می برند و همین باعث ایجاد اعتماد به نفس عاطفی می شود.

افراد با اعتماد به نفس چه ویژگی هایی دارند؟

ممکن است شما با افرادی مواجه شوید که از حق خود دفاع می کنند، حرف خود را بدون هیچ گونه ترسی به زبان می آورند، افرادی که عموما خجالتی نیستند. در حالت کلی این دسته از افراد علاوه بر شناخت نقاط ضعف و قوت خود و انکار نکردن آن ها، سعی در برجسته کردن نقاط قوت خود دارند. یعنی سعی می کنند با برجسته سازی نقاط قوت خود، میان خودشان و سایرین یک وجه تمایز ایجاد کنند. این افراد معمولا نیمه ی پر لیوان را در نظر میگیرند و وقتی ما با آن ها صحبت می کنیم می فهمیم حس ارزشمندی درون آن ها وجود دارد. به عنوان مثال آن ها در بدترین شرایط خوش بین هستند و در بدترین حالت نیز عملگرا هستند.

به طور کلی هر چه که دیگران می گویند “نمی شود” سعی در انجام آن دارند و از شکست نمی ترسند و به مسائل با دید فرصت می نگرند. البته این به آن معنا نیست که این افراد خود را برتر از دیگران می دانند یا به عبارتی مغرور هستند. خیر. بلکه به این معناست که آن ها با انجام کارهایی سعی می کنند باعث پیشرفت خود شوند و لحظه به لحظه دنبال پیشرفت فردی خود هستند. تفکر بی نقص بودن ندارند و سعی در پوشاندن نواقص خود می کنند.

گاهی افراد از خود انتظارات غیر واقع بینانه و غیر قابل اجرا دارند واین انتظار را اعتماد به نفس می داند در حالی که اصلا چنین چیزی نیست. مثلا فرد می خواهد در یک آزمون سخت شرکت کند اما در حد و اندازه ی آن آزمون تلاش نمی کند و گمان می کند که به راحتی موفق خواهد شد. این اعتماد به نفس نیست.

فرد در این مواقع ابزار را محیا نکرده اما همچنان پیروزی را می خواهد. این افراد بیشتر افراد سهل نگر و مغروری هستند که در نظر عامیانه نیز جایگاه بالایی ندارند. یعنی فرد را مغرور و از خود راضی می دانند. گاهی در این صحبت ها لحن این افراد گستاخانه می شود. این رفتار با اعتماد به نفس، کاملا متفاوت است. افراد با اعتماد به نفس زود رنج نیستند، تحمل سختی بالایی دارند، صبورند، نقشه های مختلف را امتحان می کنند، خود را نمی بازند و از صحبت های دیگران به دید مشورت نگاه می کنند نه یک تاثیر پذیری بی چون و چرا.

اگر فردی دارای اعتماد به نفس بالا باشد چه نتایجی برایش به وجود خواهد آمد؟

مهمترین چیز است که بدانید الزاما اعتماد به نفس داشتن به معنای موفق شدن نیست.  اما زمان رسیدن به اهداف برای افراد با اعتماد به نفس کوتاه تر خواهد بود. فرد با اعتماد به نفس در سن پایین تر به پختی می رسد و دیگران از تعامل با آنها لذت می برند و احساس میکنند که این افراد با اصول، گفتار و عمل درست کار های خود را انجام می دهند. به طور کلی افراد با اعتماد به نفس شخصیت های جذابی دارند و معمولا به عنوان رهبر توسط مردم احاطه می شوند و صرف نظر از تمام این ویژگی ها در زندگی شخصی خود نیز آرامش دارند.

به خاطر داشته باشید ما می توانیم با رعایت اصول و تمرین، مرحله به مرحله خود را به داشتن اعتماد به نفس نزدیک کنیم.

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1601
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

5 نظر در مورد اعتماد به نفس چیست؟ از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام استاد بسیار ممنون بابت مطالب ارزشمندتون میشه خواهش کنم راجب شناخت هدف و مسیر زندگی صبحت کنین.برای ما جوونایی که هنوز بین علایق خودمون و معیارهای جامعه اسیر موندیم:) ممنون🤍

    35