1403/01/31
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/31
0
0

ویژگی های افراد منفی | 7 راهکار رهایی از افکار منفی

1648 بازدید
افکار و افراد منفی

همه ی ما در زندگی با افرادی رو به رو شده ایم که در هر اتفاقی به جست و جوی بدترین وجه آن می گردند. افرادی که سعی می کنند مدام حال خود را خراب کنند. ما در این مقاله آکادمی روانشناسی راهشناس سعی داریم ویژگی های این افراد را بررسی کنیم و با هم مرور کنیم که چه کارهایی باید انجام داد تا مانند این افراد نشد. پس با ما همراه باشید.

افراد با افکار منفی چه ویژگی هایی دارند؟

این دسته از افراد معمولا در افکار خود، اتفاق یا حادثه ی بدی در آینده را جست و جو می کنند و وقتی آن را پیدا کردند تمام حال خود را به آن اتفاق فکر می کنند. یعنی این دسته از افراد با این پیش فرض به مساله نگاه می کنند که قطعا باید اتفاق بدی بیفتد و پیش فرض منفی دارند. این افراد معمولا حساسند و هر کار دیگران را به مثابه ی منظور خاصی داشتن برداشت می کنند. یعنی گمان می کنند به خاطر اتفاقی دیگران به دنبال اذیت و آزار رساندن یا تلافی کردن چیزی در حق آن ها هستند. باید دقت کرد که هیچکسی نمی تواند مدعی شود که همیشه حالش خوب است اما افراد با افکار منفی به دنبال اتفاق یا حال منفی در تمامی امور روزمره می گردند.

بیشتر این افراد بر روی کاستی های خود تمرکز می کنند و دارایی های خود را نمی بینند. به عنوان مثال اگر استعدادی در زبان خارجه داشته باشند، آن را نمی بینند اما ضعف خود در ریاضی را به شدت بزرگ و مهم نشان می دهند. این افراد بخاطر افکارشان معمولا باعث رنجش آدم ها می شوند. معمولا پشتکار ندارند و به علت افکار منفی اغلب از محبوبیت زیادی در اطرافیانشان بهره مند نیستند. از زندگی لذت نمی برند و همواره خود و دیگران را اذیت می کنند. این دسته از افراد بیشتر از هرکس باعث اذیت شدن خود می شوند چون داشتن افکار منفی باعث عدم اعتماد به نفس و در نتیجه کم بینی خود می شود. یعنی فرد همواره حس می کند که برای این که لذت ببرد یا محبوب شمرده شود نیاز است که کاستی های خود را برطرف کند.

آیا راهکاری برای بهتر شدن این افکار منفی وجود دارد؟

به طور خلاصه بله. ولی ما در اینجا قصد داریم چند راهکار ساده را با هم مرور کنیم:

راهکار اول: برای تخلیه افکار خود بنویس

معمولا افرادی که به من مراجعه می کنند بعد از چند پرسش می گویند که “آقای دکتر ما در ذهنمان خیلی سوال داشتیم اما حال انگار آن سوال ها از بین رفته است.” باید بگویم همینطور است. وقتی شما چیزی را بیان می کنید آن موضوع را به صورت ناخواسته برای خود شرح می دهید. به عنوان مثال اگر از چیزی می ترسید و آن را یادداشت می کنید می توانید منطقی تر در مورد آن فکر کنید و همین باعث کاهش افکار منفی در شما خواهد شد.

سعی کنید این نوشتن بر اساس اولویت بندی باشد. چیز هایی مثل سختی، فرجه زمانی، میزان ترس شما از آن موضوع و … می تواند اولویت های شما را تعیین کند. بعد از آن که تمام افکار خود را به ترتیب اولویت نوشتید متوجه خواهید شد که خیلی از آن ها حتی ارزش فکر کردن هم ندارند. برای همین بار روانی آن موضوع از ذهن شما کم می شود و می توانید راحت تر فکر کنید.

راهکار دوم: از تکنیک 80/20 نمایید

این تکنیک به بیان ساده می گوید که 80 درصد اتفاقاتی که در زندگی ما رخ می دهد بخاطر 20 درصد کارهایی است که انجام می دهیم. به همین علت باید سعی کنیم آن 20 در صد را به انجام بهترین و مهم ترین کارها سپری کنیم. نباید اجازه بدهیم که این افکار سرتاسر زندگی ما را تصرف نمایند.

راهکار سوم: کارهای نیمه تمام قابل اجرا را تمام کنید

یکی از راه های کم کردن بار روانی و رسیدن به آرامش برای دور کردن افکار منفی انجام کارهاییست که در گذشته به دلایلی نا تمام گذاشته اید و حالا قابل اجرا هستند. قابل اجرا بودن در این موضوع بسیار مهم است. شما می توانید با انجام کارهای نیمه تمام علاوه بر اینکه به خود اعتماد به نفس می دهید بلکه افکار منفی خود را مدام کمتر کنید.

راهکار چهارم: تا ته افکار منفی بروید

گاهی نیاز است که یک فکر منفی را تا ته ادامه داد. مثلا اگر شما مشکل بیماری دارید با خود فکر کنید که تهش چه می شود. وقتی به آن رسیدید دوباره به نقطه ی حال برگردید و به این فکر کنید که جز شما خیلی افراد دیگر هم این مشکل را داشته اند. این مسئله قابل درمان است و باید گام به گام پیش رفت.

راهکار پنجم: هجوم افکار را تشخیص دهیم

گاهی ما در موقعت ها و شرایط خاصی مورد هجوم افکار منفی قرار می گیریم. باید ان موقعیت ها را شناسایی کنیم و با تدبیر یا از آن موقعیت ها فاصله بگیریم یا آن ها را برطرف کنیم.

راهکار ششم: افکار مثبت را جایگزین کنیم

همه ی ما وقتی این افکار منفی را در ذهن پرورش می دهیم گاهی به این فکر می کنیم که خسته شدیم. دلمان می خواهد به چیزهای خوب و مثبت فکر کنیم از درگیری و آشفتگی ذهنی بی مورد خود را کمتر کنید. یکی از راهکارها همین است که به تدریج افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنیم. سعی کنیم در هر چیزی حداقل یک بعد مثبت را پیدا کنیم و آن را ارزیابی نماییم.

راهکار هفتم: تنفس صحیح باعث آرام می شود

یکی از راه هایی که برای جلوگیری از افکار منفی پیشنهاد می شود تنفس است. به این صورت که شما به مدت 2 ثانیه دم، 4 ثانیه نفس خود را حبس میک نید و سپس به مدت 8 ثانیه بازدم میکنید. یعنی این فرآیند 14 ثانیه طول می کشد اما با تکرار مداوم این تنفس می توانید بر بسیاری از افکار منفی خود غلبه نمایید.

در نهایت سعی کنید که با راهکار های ارائه شده افکار منفی را از خود دور کرده و زندگی سالم تر و بهتری را برای خود تهیه نمایند. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1999
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد ویژگی های افراد منفی | 7 راهکار رهایی از افکار منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.