1403/02/01
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/01
0
0

17 راه افزایش اراده و اعتماد به نفس برای ترک خودارضایی

3803 بازدید
17 راه افزایش اراده و اعتماد به نفس برای ترک خودارضایی

ممکن است برای همه‌ی ما پیش بیاید که احساس کنیم اعتماد به نفس خود را از دست داده‌ایم یا اراده‌ای برای حرکت نداریم. این مشکلی معمولی است و می‌توان با چند راهکار ساده و داشتن استمرار در پیاده سازی آن این مشکل را حل کرد که در ادامه این مطلب از راهشناس بررسی خواهیم کرد.

عزت نفس چیست و چقدر در شخصیت ما و ترک عادات بد تاثیر دارد؟

عزت نفس به معنای اعتماد به نفس داشتن است. یعنی من آنقدر خودم را بالا و بزرگ می‌بینم که به هر فکر و حرفی تن نمی‌دهم و اجازه نخواهم داد تا آرامش مرا به هم بریزد. به صورت دیگر یعنی وقتی از خود می‌پرسیم: “من کی هستم؟” تمام اتفاقات منفی و تصاویر از ناکافی بودن من در ذهنم نقش نبندد. حالا چند راه حل را مرور کنیم.

چرا دچار بی ارادگی می‌شویم؟

ابتدا اجازه دهید که ابتدا آن را کمبود اراده بنامیم نه بی ارادگی. زیرا همین تلاش‌های هرچند ناموفق ما در ترک خودارضایی نشان از وجود داشتن اراده می‌دهد اما به صورت ضعیف. این کمبود اراده هم در نتیجه‌ی اعتیاد به وجود می‌آید. به عبارت دیگر اعتیاد به هرچیز مخصوصا خودارضایی باعث کم شدن اراده ما می‌شود.

آیا این کمبود اراده برای ترک خودارضایی راهکار و راه حل دارد؟

بله. مانند هر مشکل دیگری این مشکل نیز راه حل های مخصوص به خود را دارد. فقط ما باید این راه حل را انجام دهیم تا دوباره اراده خود را قوی کنیم. بیاید با هم چند راهکار افزایش اراده برای ترک خودارضایی را مرور کنیم:

با خودتان حرف بزنید و به خود تلقین کنید که می‌توانید

شاید ساده‌ترین کار برای افزایش اراده همین است که شما هر روز و یا هر ساعت به خود با جملات مثبت باعث افزایش اعتماد به نفس خود شوید. شما می‌توانید هر روز به خود بگویید که من می‌توانم به سمتش نروم، من می‌توانم این عمل را ترک کنم، من قوی هستم، من موفق خواهم شد و … همین جملات به ظاهر ساده می‌تواند اعتماد به نفس شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهد.

اگر اشتباهی کردی بپذیر و شرایط را تغییر بده

اشتباه نکردن غیرممکن است اما می‌توان بعد از هر اشتباهی آن را تصحیح کرد. روش جبران اشتباه به این صورت است که شخص به جای سرزنش خود به حل اشتباه بپردازد. یعنی درابتدا پس از پذیرفتن اشتباه، دیگر آن را تکرار نکند و بعد اگر امکان جبران است، آن را جبران کند.

پراکنده و بی‌نظم نباشید! سعی کنید منظم تر از همیشه عمل کنید

پراکندگی و بی‌ظمی محیط باعث می‌شود که ذهن هم نامنظم و پراکنده شود. به همین دلیل تمرکز خود را از دست می‌دهد و به دنبال فرار است. شما می‌توانید با یک برنامه ریزی ساده کارهای خود را انجام دهید و ذهن خود را متمرکز کنید. همین متمرکز بودن ذهن باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. به خاطر داشته باشید متمرکز و منسجم عمل کردن و به سمت یک هدف معین رفتن باعث آرامش شما خواهد شد. به خاطر داشته باشید تفاوت افراد موفق و ناموفق در انجام هدفشان در شرایط نامساعد است والا هرکسی در شرایط مساعد می‌تواند به هدف خود نزدیک تر شوند.

ناتمام گذاشتن کارها باعث تشویش و در نهایت بی ارادگی

یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که کارها را نصفه رها می‌کنیم و به سراغ کار دیگری می‌رویم. همین از این شاخه به آن شاخه پریدن باعث اضطراب ما می‌شود. سعی کنید تمام کارهای خود را با برنامه ریزی تا انتها انجام دهید و از رها کردن نصفه‌ی حتی بی اهمیت ترین کارها هم دوری کنید. به پایان رساند هر مبحث قبل از شروع مبحث بعدی باعث احساس اعتماد به نفس در فرد می‌شود و کنترل و درمان استرس او میشود. در حالی که داشتن کارهای نصفه نیمه باعث نا امیدی و در نتیجه بی ارادگی فرد می‌شود.

همیشه یک بار دیگر تلاش کنید! اما پر قدرت تر

شکست خوردن جزئی از زندگی ماست. نا امید شدن بخشی از فرآیند زندگی کردن ماست. بدون آنها زندگی بی معناست. پس اگر شکست خوردید یا نا امید شدید نگران نباشید و دوباره شروع کنید. همین شروع دوباره شما باعث احساس قدرت و اعتماد به نفس در شما می‌شود.

ورزش کردن می‌تواند بسیار به شما کمک کند

بخاطر داشته باشید که اگر روزانه به مدت 10 دقیقه ورزش کنید و این ورزش کردن را به کاری روتین در زندگی خود تبدیل کنید علاوه بر سلامتی جسمی، سلامتی روانی هم نصیبتان خواهد شد. سلامتی‌ که به همراه خود اعتماد به نفس و اراده قوی در شما ایجاد می‌کند. همچنین ورزش کردن باعث شادی و نشاط در شما هم می‌شود که خود شاد بودن یکی از دلایل اصلی اعتماد به نفس است.

عادت‌های بد کوچک را در اولویت قرار دهید

بزرگترین عادات با کوچکترین قدم‌ها ساخته می‌شوند. پس سعی کن که عادات کوچک خودت را درست کنی. مثلا اگر هرشب مسواک نمی‌زنی آن را تغییر بده. اگر لباست نا منظم است آن را منظم کن. همین عادت‌های کوچک باعث می‌شود که شما بفهمید که هرچیزی قابل تغییر است. پس در این صورت به راحتی می‌توانید از پس عادت‌های بد بزرگ بربیایید. همیشه برای ترک عادات بد خود برنامه ریزی کنید هرچند کوچک و به ظاهر بی اهمیت.

دور خودت را با مطالب مثبت پر کن

محیط خیلی در شخصیت آدم تاثیر دارد. پس سعی کن محیطی که برای خودت می‌سازی پر از انرژی مثبت و مثبت نگری باشد. اگر مذهبی هستی هر روز چند آیه از قرآن را بخوان. اگر مذهبی نیستی هر روز چند سخن انگیزشی و سخن بزرگان را بخوان. این خواندن‌ها به مرور باعث تقویت اعتماد به نفس و اراده در فرد می‌شود.

کارت را درست انجام بده و به نتیجه فکر نکن

اگر تصمیم به انجام کاری گرفتی همان را انجام بده و به نتیجه فکر نکن. به این فکر نکن که در این صورت فلان چیز را از دست می‌دهم یا چنین افکاری. برنامه‌ و هدفت را به طور قاطع انجام بده و از نتیجه‌ی آن نترس. سعی کن تمام افکارت را به سمت مثبت کارت متمرکز کنی.

خودت را باور کن!

تو هم مانند هزاران نفر دیگر ممکن است پیروز شوی و ممکن است شکست بخوری. تو کوچکتر و ضعیف تر از بقیه نیستی. این را با تمام وجود باور کن. سعی کن به این فکر کنی که تمام انسان‌ها در کنار نقاط قوتشان، نقاط ضعفی هم دارند. پس تو نیز از دیگران متمایز نیستی. علاوه بر این با پذیرفتن نقاط ضعف میتوان این نقاط ضعف را به نقاط مثبت تبدیل کنی.

هیچ کاری را سخت نگیر و با آرامش به انجامش بپرداز

قدرت تلقین مثبت می‌تواند تو را با اراده ترین انسان روی زمین بکند اما همانطور هم تلقین منفی می‌تواند بسیار بسیار تو را آزار دهد. پس برای شروع کار به میزان سختی آن فکر نکن. سعی کن آن را شروع کنی. آن وقت خواهی فهمید که چیزی که در تصور تو بود بسیار سخت تر از کار حقیقی ست.

برنامه‌ات را با دیگران چک و یاد آوری کن

اینکه کسی را داشته باشیم که مشوق ما باشد بسیار مهم است. مانند یک ورزشکار حرفه‌ای که نیاز به مربی دارد. چون مربی به او کمک می‌کند تا خود را طبق برنامه پیش ببرد. این در مورد ما نیز صدق می‌کند. سعی کنید کسی از دوستان یا اقوام را پیدا کنید و با او برنامه‌ی خود را چک کنید. اجازه دهید اگر شما یادتان رفت یا تنبلی کردید آن فرد با جدیت پیگیری و شما را مجاب به انجام آن کار کند.

با افراد منفی و نا امید صحبت نکن

گفتیم که محیط بر انسان تاثیر می‌گذارد. انسان‌های نا امید و بی انرژی و افراد منفی هم می‌توانند باعث آن شوند که تو نیز همچون آن‌ها نا امید شوی.پس سعی کن آن‌ها را با افراد پرانرژی و پر امید جایگزین کنی. اگر شخصی در افراد نزدیک شما مدام سعی در یادآوری اشتباهات و اشکالات شما دارد سعی کنید او را برای مدتی حداقل کنار بگذارید. یاد آوری مدام اشتباهات جز کم کردن اعتماد به نفس شما هیچ کاربردی ندارد.

شکست آخر راه نیست

وقتی شما مدت‌ها کاری را انجام می‌دهید ترک آن بسیار برایتان سخت خواهد بود. حتی ممکن است در این راه بارها شکست بخورید. اما از شکست خوردن نترسید. دوباره تلاش کنید تا موفق شوید. شرط موفق شدن در تلاش دوباره خلاصه شده است.

راه موفقیت درس گرفتن از شکست های قبلی است.

ریشه‌های تنبلی که خواب زیاد و پرخوری است را از بین ببر

تنبلی یکی از دلایل ضعف اراده و اعتماد به نفس است. ریشه‌های تنبلی را ازبین ببرید. به اندازه بخوابید و به میزان مناسب بخورید. سعی کنید عاداتی در خود ایجاد کنید که باعث تصحیح برنامه‌ی غذایی و خوابتان شود.

مبارزه با تنبلی تاثیر میتواند تاثیر بسزایی در تقویت اراده شما و ترک عادات بد مثل خودارضایی داشته باشد.

زندگی نامه خودتان را بنویسید و آن را با نقاط مثبت خود پر کنید

سعی کنید زندگی نامه خود را بنویسید اما جای جزئیات شروع کنید به یادآوری نقاط مثبت زندگیتان. به عنوان مثال اگر در دوم دبیرستان فیزیکتان خوب بود آن را بنویسید. اگر خوب ورزش می‌کردید آن را بنویسید. این یادآوری باعث می‌شود تا اعتماد به نفس شما بالاتر برود.

همیشه باید به خود باور داشته باشید و با اعتماد به نفس و اراده به اهدافتان برسید. پس سعی کنید با رعایت موارد بالا این صفات مثبت را در خود افزایش دهید.

از این که با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=4519
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما
از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

3 نظر در مورد 17 راه افزایش اراده و اعتماد به نفس برای ترک خودارضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. واقعا عالی بود من سالهاست درگیر خودارضایی هستم و واقعا نمیدونم چطور خودمو از این مریضی نجات بدم

    لایک

  2. سلام عالی بود من همشو در ای باره دیدم
    فقط یه چیزی لطفا بازم از این ویدیو ها بزارید دیگه از این موضوع لطفا خیلی به من کمک کرده اینا

    لایک