1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

بخشش خیانت | در چه صورتی فرد خیانت کار را ببخشیم؟

3210 بازدید
بخشش خیانت | در چه صورتی فرد خیانت کار را ببخشیم؟

موضوع بخشش خیانت، یک موضوع بسیار سخت و پیچیده ایست. اگر خیانت واقعاً اتفاق افتاده است و شخص خیانت‌کار به آن اغراق کرده باشد، نه اینکه هنوز داستانی ثابت نشده است. به‌طورکلی مقوله بخشیدن خیانت پیچیدگی‌های زیادی دارد که در ادامه در این مطلب راهشناس به آن می‌پردازیم.

قبل از بخشش خیانت باید با خود روراست باشیم

بهتر است قبل از بخشیدن مقوله خیانت، با خود فکر کنید که آیا می‌توانید با آن کنار بیایید یا خیر. درصورتی‌که ثابت شد فردی خیانت کرده است باید با توجه‌ به خط‌ قرمزهای خودمان تصمیم بگیریم. در واقع هریک از ما خطوط قرمزی داریم که حتی از دوران مجردی و قبل از ورود به رابطه عاطفی برای خود تعیین کرده‌ایم و با خود طی کرده‌ایم که هرگز نمی‌توانیم از این خطا بگذریم و چشم‌ پوشی کنیم. نکته‌ای که در اینجا پیش می‌آید این است که گاهی به‌خاطر برخی فشارهای اطرافیان یا شرایط زندگی، قبول می کنیم که شخص خیانتکار را ببخشیم اما در ذهن خود، این مشکل را حل نشده باقی می‌گذاریم.

شاید در ظاهر همه چیز درست باشد اما این اتفاق را در ذهن خود بارها مرور می‌کنیم. این قضیه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و تا مدت‌ها حل نشده باقی بماند. حتی ممکن است در هر بحثی که شکل می‌گیرد، دوباره پای داستان‌های قدیمی را به میان بکشیم و یا هر اشتباهی کوچکی که از او رخ می‌دهد، داستان خیانت را یادآور می‌شویم. در برخی موارد ممکن است همیشه با شک زندگی کنیم و هیچ‌ وقت خیالمان از شخص مقابل راحت نباشد. این موضوعات مسائلی نیستند که بتوانیم به‌راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم. به همین جهت باید به‌درستی نسبت به این موضوع فکر کنیم و سپس تصمیم بگیریم.

البته این موضوع فکرکردن فقط برای بحث بخشیدن نیست،همچنین برای بحث جدایی نیز صدق می‌کند. بهتر است قبل از اینکه به طور هیجانی درمورد جدایی تصمیم بگیریم، خوب فکر کنیم. مخصوصاً اگر ازدواج کرده‌ایم، ابن مقوله زمان بیشتری را می‌طلبد.

اگر به ظاهر و با اصرار اطرافیان خیانت شریک عاطفی خود را ببخشیم، درگیری ذهنی آن همچنان با ما خواهد بود و در رفتار های ما نیز نمود خواهد کرد.

بخشش هوشمندانه خیانت همسر

مسئله‌ای که در بخشش زودهنگام ایجاد می‌شود، این است که فرد خیانتکار به وابستگی عاطفی شما پی می‌برد. این مسئله گاهی درست نیست. در واقع ممکن است شخص مقابل شما با دانستن این موضوع که شما قادر نیستید از او دل بکنید، دوباره خطای گذشته خود را تکرار کند و این چرخه بعد هم تکرار شود و رابطه شما را تبدیل به یک رابطه سمی و نا سالم کند. در اینجا باید به دنبال بخشش هوشمندانه باشیم.  اما برای بخشش هوشمندانه باید به چه مواردی توجه کنیم؟

بخشش خیانت

به‌درستی خود را قضاوت کنیم

بخششی که پیش‌ از این به‌ خوبی در رابطه‌ با آن فکر کرده‌ایم و همه مسائل را سنجیده‌ایم. یکی از این موارد خود ما هستیم. ما باید با نگاهی منصفانه درمورد رفتارهای خودمان فکر کنیم. ممکن است در بررسی رفتارهای خود به این نتیجه برسیم که جاهایی بوده است که زنگ خطر را دیده‌ایم اما چشم‌ پوشی کردیم. مواردی وجود داشته که خود ما خطایی داشته ایم و فرد مقابل برای تلافی، یک رفتار مشابه با بدتر را انجام داده است. در واقع زمانی که بدون جهت‌گیری و به‌درستی نگاه می‌کنیم متوجه شویم که خودمان نیز در شکل‌گیری این خیانت نقشی هرچند کوچک داشته‌ایم. در چنین شرایطی احساس می‌کنیم که اگر یک‌بار دیگر در این موقعیت قرار بگیریم و نقش خودمان  را بخواهیم که مثبت بازی کنیم، این اتفاقات نمی‌افتاد. همچنین می‌توانیم روی بخشید طرف مقابل فکر کنیم که بعد از بخشیدن و ماندن، باهم شروع کنیم و روابط خود را ترمیم کنیم.

آیا طرف مقابل واقعاً طلب بخشش خیانت را دارد؟

عمدتاً در هنگام برملاشدن خیانت، فردی خیانتکار سریعاً معذرت‌ خواهی می‌کند تا رابطه خود را ادامه دهد، هرچند که ممکن است در دل خود به‌اندازه کافی پشیمان نباشد. گاهی اوقات ما مشاهده می‌کنیم که یک فرد تا چه اندازه‌ای از عمل زشت خود شرمگین است و واقعاً خواهان بخشش است یا جزو افراد سمی در رابطه است و هیچ پشیمانی ای ندارد. در اینجا داستان متفاوت است و می‌توانید به بخشش فکر کنید. اما حتماً این داستان را به‌درستی تحلیل کنید و کمی به عقب برگردید و کیفیت رابطه خود را واکاوی کنید. ابتدا نتیجه بگیرید و نقش خود را بپذیرید.

رفتار کسی که طلب بخشش دارد مهم است

زمانی که فرد خیانتکار عنوان می‌کند که پشیمان است، باید این پشیمانی را از همان ساعات اولیه، در رفتار خود نشان دهد. باید به روابط خود با دیگران نگاه کند و نسبت به آن‌ها تجدید نظر داشته باشد. به‌ عنوان‌ مثال، شماره خود را عوض کند. هرچند این شماره مهم است اما باید آن را کنار بگذارد. اگر ریشه خیانت از یک جمع دوستانه شروع شد و یا به پیشنهادی دوستی وارد رابطه دوم شد، باید از آنها فاصله بگیرد حتی اگر شریک کاری هم باشند. باید برای حفظ رابطه خود و  بخشش تلاش کند، در غیر این صورت ممکن است قدر این فرصت دوباره را نداند.

اگر ما یک فرد خیانت‌کار هستیم باید بپذیریم که فرد مقابل حق دارد برای مدتی ما را زیر ذره‌بین بگذارد. حق نداریم اعتراض کنیم و بگوییم تو به من شک داری اما این موضوع برای قبل است! در واقع باید خیال طرف از ما راحت شود و قاعدتاً چنین رفتار اشتباهی نیاز به زمان دارد تا فرد مقابل مجدداً به ما اطمینان کند.  در این مدت باید نگاه‌های سنگین اطرافیان را تحمل کنیم تا زمانی که عزت ما به حالت قبل خطا برگردد. اگر بعد از گذشت زمان زیاد، بازهم شخص مقابل ما به ما اعتماد نداشت و یا هر بار آن مسئله را پیش کشید، اینجا حق دارید که با فرد مقابل صحبت کنید. هرچند بهتر است در اینجا به مشاور خوب مراجعه کنید.

بخشش خیانت شریک عاطفی نباید مساوی با فرصت‌جویی باشد

نکته‌ای که متأسفانه در برخی زوجین دیده می‌شود، این است که از فرصت بخشش به‌عنوان یک فرصت تلافی‌ جویانه استفاده می‌کنند. یعنی طرف مقابل را می بخشند تا یک فرصت تلافی به دست آوردند. یکی به نفع من! این جمله غلط است و اساساً در رابطه کاربرد ندارد. به‌ عنوان‌ مثال شخصی به خود اجازه می‌دهد که به‌ راحتی به سمت نوشیدنی‌ها الکلی و سایر عادت های بد برود چرا که قبلاً مچ همسر خود را هنگام گفتگو با شخص دیگری گرفت. و وقتی همسر اعتراض کند، مسئله قدیمی را پیش بکشد که فلان جا تو خطا کردی و من بخشیدم، پس حق نداری اعتراض کنی.

بخشش خیانت

فرصت تلافی جویانه باعث از چاله به چاه افتادن رابطه است. یعنی نه‌ تنها خیانت بخشید نشده است، بلکه داستان بدتر می‌شود.

در آخر بعد از بخشش چه‌کار باید کرد؟

بعد از اینکه یک فرد خود را اثبات کرد و بخشش صورت گرفت؛ نوبت ترمیم رابطه است. یعنی باید نگاه کنیم که در کجای رابطه خلع عاطفی شکل‌ گرفته است. نمی‌توانیم بگوییم که هر شخصی که خیانت کرده است، لزوماً با بی‌توجهی و یک خلأ عاطفی در رابطه خود مواجه است. اما در اکثر موارد این کار به‌خوبی جواب می‌دهد که رابطه خود را باهم بررسی کنیم  و نقاط ضعف را شناسایی کنیم. کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند به‌درستی خط خوبی به رابطه شما دهد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2482
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

1 نظر در مورد بخشش خیانت | در چه صورتی فرد خیانت کار را ببخشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خدمت اقای دکتر، من دقیقا همین مشکل رو باهمسرم داشتم و تمام سایت هارو برای پیدا کردن یه راهکار درست جستجو کردم
    بهترین، بهترین وکاملترین توضیح رو در این سایت پیدا کردم و کمک زیادی به حل مشکل من کرد
    از آقای دکتر و تمام عوامل این سایت کمال تشکر رو دارم،
    بسیار بسیار بسیار ممنونم

    20