1403/01/31
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/31
0
0

چرا به موفقیت دیگران حسودی میکنیم و ناراحت میشویم؟

2411 بازدید
چرا به موفقیت دیگران حسودی میکنیم و ناراحت میشویم؟

علت حسودی موفقیت دیگران و نارحتی از آن

یکی از مشکلاتی که افراد با آن مواجه هستند این است که وقتی فردی از آن ها موفق تر است به آن فرد حسادت می کنیم. باید بدانیم که این احساس برای خیلی از افراد رخ می دهد و مختص ما نیست. ما در این مقاله آکادمی روانشناسی راهشناس سعی خواهیم کرد تا راه حل هایی ارائه کنیم تا به جای حسادت که مخرب است از موفقیت دیگران نیز به نفع خود استفاده کنیم. پس با ما همراه باشید.

برای اینکه به دیگران حسادت نکنیم چکار کنیم؟

باید بدانیم که انواع مختلف حسادت داریم و  این که گاهی به کسی حسادت کنیم بد نیست اما اگر به دنبال تخریب فرد باشیم خیلی اشتباه است. به عبارت دیگر ما نباید به دنبال تخریب کسی باشم و الا می شود از حس حسادت و تغییر آن به رفتار های دیگر حتی سود برد. به عنوان مثال ما باید از خود بپرسیم که آیا اگر آن فرد آن قدر موفق نبود در جایگاه ما تغییر ایجاد می شد؟ جواب به این سوال نه است. پس چرا سعی می کنیم با حسادت به دیگری خود را اذیت و آزار کنیم. چرا که حسادت علاوه بر تمام ضرر های گفته و نگفته استرس و افسردگی نیز به همراه دارد.

اگر حسادت مخرب به دیگران دارید حتما درمان حسادت مطلب مطالعه کنید.

چرا به دیگران حسودی میکنیم و از موفقیتشان ناراحت میشویم؟

  • حس میکنیم در زندگی به ما ظلم شده
  • دوست نداریم کسی از ما موفق تر باشد
  • حس میکنیم اگر امکانات او را داشتیم موفق تر بودیم
  • اعتماد به نفس کافی نداریم
  • خود را به اندازه ی کافی برای رسیدن به اهداف خود خوب نمیدانیم
  • فکر میکنیم دیگران جای ما را تنگ کرده اند

به جای حسادت به دیگران چه کنیم؟

یکی از بهترین راه حل ها برای اینکه نسبت به کسی حسادت نداشته باشیم این است که او را الگوی خود قرار بدهیم و انرژی مثبت بگیریم. جای این که دنبال تخریب فرد باشیم از او بپرسیم که چگونه به این جایگاه رسیده است و با تلاش های خودمان ما نیز به آن جایگاه برسیم. تلاش کردن برای رشد با کمک کسی که به آن هدف رسیده خیلی لذت بخش خواهد بود. در حالی که ما با تنها حسادت کردن کاری از پیش نخواهیم برد. اینکه بتوانیم از تجربیات کسی استفاده کنیم بسیار ارزش دارد.

تفاوت حسادت با رقابت چیست؟

خیلی ها فکر می کنند چون نسبت به کسی رقیب هستند پس حسادت هم می کنند. این طور نیست. بلکه حسادت یعنی “تو پیشرفتی نکن حتی اگر من پیشرفتی نکنم.” در حالی که رقیب همواره به رشد ما کمک می کند. شرکت های بزرگ جهان را به یاد بیاورید. بنز و بی ام دبلیو. چون حتی وقتی می خواهید از یکی از آن ها تعریف کنید هم نام خودشان و هم نام رقیبشان را بر زبان می آورید. به عبارت دیگر بدون رقابت آن ها نمی توانستند تا این حد رشد کنند.

چگونه حسادت به دیگران را کنار بگذاریم؟

اول باید این نکته را بدانیم تا زمانی که به موفقیت دیگران حسادت میکنیم همیشه دنباله رو و تعقیب کننده او خواهیم بود و هیچوقت به اندازه ی او موفق نمیشویم چون انرژی و قدرت ذهن خود را برای حسادت هدر میدهیم و خود را درگیر حاشیه میکنیم.

حسادت دشمن موفقیت ما است و هیچ ضرری به طرف مقابل نمی رساند.

نباید فقط نظاره گر بود

خیلی از ما می دانیم که استعدادی داریم اما با فشار خانواده نمی توانیم دنبال علاقه و استعداد خودمان برویم. به عنوان مثال ما به ورزش علاقه داریم اما خانواده ترجیح می دهد تا ما پزشک شویم. در این جور مواقع ما پیشنهاد می کنیم که فرد دنبال استعداد خود برود. البته به روش عقلانی. قطعا در ابتدای راه با سختی های بسیاری مواجه خواهد شد اما اگر تاب بیاورد و این سختی ها را تحمل کند شانس موفقیت بالایی خواهد داشت. بعد وقتی در آن رشته موفق شد خواهد دید که تمام افرادی که مخالف بودند حال از او حمایت می کنند.

ظرفیت خود مان را بالا ببریم

در کنار تمام این رفتار ها باید ظرفیت خودمان را بالا ببریم و تلاش خود را بیشتر کنیم. ما هر چقدر ظرفیتمان کمتر باشد بیشتر حسادت می کنیم و به همان اندازه بیشتر از رشد خودمان باز می مانیم. پس باید تا جایی که می توانیم ظرفیت خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم به رشد خودمان نیز کمک کنیم.

از دیگران یاد بگیریم

اگر دوست داریم جای کسی باشیم سعی کنیم به جای حسادت از او یاد بگیریم و از موفقیت ها و شکست های او درس بگیریم تا بتوانیم شخص بهتری از خود بسازیم و به اهداف و موفقیت های مورد نظر خود برسیم.

باید حس حسادت به دیگران را به حس رقابت سالم و پر انرژی تبدیل کنیم تا نه قصد ضربه زدن به کسی را داشته باشیم نه به روح و روان خود آسیب بزنیم.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید

هر کس توانایی های منحصر به فرد خود را دارد و با توجه به استعداد ها و علایق خود مسیر خودش را دنبال میکند. مقایسه خود با دیگران چند ایراد اساسی دارد:

  • از زندگی آنها به طور کامل خبر ندارید
  • شما فقط نتیجه را میبینید
  • استعداد ها و توانایی های شما با او متفاوت است
  • تمرکز خود را برای موفقیت از دست میدهید
  • کسی که خود را مقایسه میکند همواره یک کپی ضعیف تر از کار های شخص مورد نظر را انجام میدهد

نتیجه گیری راهشناس در مورد حسودی و ناراحتی از موفقیت دیگران

حسادت به خودی خود باعث فشار های روانی متعدد، استرس، حس تنفر از خود و آشفتگی ذهنی میشود، چرا نباید حس بد حسادت را با حس خوب جشن گرفتن موفقیت ها خود عوض کنیم؟ ارزش خود را فراموش نکنید و به توانایی های خود باور داشته باشید و با تلاش و افزایش اعتماد به نفس بر روی زندگی خود تمرکز کنید.

منتظر دیدگاه های زیبای شما در بخش نظرات هستیم. از اینکه با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2357
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد چرا به موفقیت دیگران حسودی میکنیم و ناراحت میشویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.