1403/02/07
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/07
0
0

10 راهکار برای زمانی که دچار افت روحی و ذهنی میشویم

2926 بازدید
مرد ناراحت که به دیوار تکیه داده

همۀ ما حتی اگر دارای قدرت ذهنی بالایی باشیم، گاهی اوقات از نظر ذهنی احساس ضعف می‌کنیم. در زندگی تک‌ تک ما روزهای بسیاری وجود دارند که به خود و توانایی‌هایمان شک می‌کنیم و احساساتمان بر منطق غلبه می‌کنند. این احساسات گاهی در بازه‌ های زمانی مختلفی از روز بروز می‌کنند.

چنین اوقاتی را می‌توان به‌ عنوان فرصتی برای بهبود بخشیدن به مهارت‌های فردی در نظر گرفت.

در این مقاله راهشناس ، ده فعالیت را که در زمان‌های کمبود قدرت ذهنی می‌توانیم انجام دهیم بررسی می‌کنیم.

سختی های گذشته را به خاطر بیاورید

هر زمان که از خود و توانایی‌ هایتان احساس نا امیدی کردید و تصور کردید قادر به گذراندن روزهای سخت پیش رو نیستید، کافیست تمام فعالیت‌ های دشواری را که تا کنون انجام داده‌ اید به یاد آورید. روزهایی را به یاد آورید که نمی‌ دانستید چطور می‌توانید از مرحلۀ خاصی از زندگی عبور کنید، اما با کمک نیروی درونی خود توانستید با موفقیت از پس انجامش برآیید. مطمئن باشید که احتمالاً این بار هم همان نیرو به کمک شما خواهد آمد.

به عنوان مثال، اگر تا به حال پیش آمده که مجبور باشید در حضور جمع سخنرانی کنید یا سر کلاس درس مطلب خاصی را ارئه دهید، سعی کنید استرس و نگرانی‌های خود را در آن روز بخصوص به یاد آورید. این کار به شما کمک می‌کند که احساس بهتری به توانایی‌های خودتان پیدا کنید. اگر شما در آن روز خاص توانسته‌اید از پس آن فعالیت دشوار برآیید، پس توانایی عبور از هر مانعی که در حال حاضر پیش روی شماست را دارید.

یا امتحان سختی که فکر نمیکردید در آن موفق شوید اما در نهایت با نتیجه ی خوب آن را گذراندید.

شما همان آدمی هستید که از سختی های زیادی با موفقیت عبور کردید پس باز هم میتوانید.

وانمود کنید که از نظر ذهنی و روحی قوی هستید

حتما پیش آمده که به‌ خاطر ترس از انجام کاری، سعی در پنهان‌ کردن خود داشته باشید تا مجبور به انجام آن فعالیت نشوید؛ یا فرصتی را که به شما پیشنهاد شده رد کنید، فقط به این‌خاطر که از انجام آن می‌ترسید. در چنین مواقعی سعی کنید به خودتان تلقین کنید که شما قوی هستید و از پس انجام این فعالیت بر خواهید آمد. همۀ انسان‌ها گاهی دچار ترس می‌شوند و این هیچ ایرادی ندارد؛ اما لازم است که حتی اگر ترس به سراغتان آمده، به تلاش و فعالیت خود ادامه داده و بر این ترس غلبه کنید.

در چنین موقعیتی، از خود بپرسید: ” اگر من الان از ذهنی قوی بودم، چه رفتاری از خود نشان می‌دادم؟ ” به پاسخ این پرسش فکر کنید و سعی کنید همان کاری را انجام دهید که در اوج قدرت خود انجام می‌دهید. وانمود کردن به قدرت، به شما کمک می‌کند که واقعاً احساس قدرت کنید.

هر وقت دچار افت روحی و ذهنی شدید، تنها کافی است کارهایی را که در شرایط ایده آل انجام میدادید تکرار کنید تا روحیه خود را بازگردانید.

بهترین لباس خود را بپوشید

شاید مسخره به نظر برسد، اما روزهایی که قرار است کار دشواری انجام دهید، لباسی را بپوشید که به شما حس قدرت می‌دهد. برای مثال لباس الگوی محبوبتان یا هر لباسی که در آن احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنید را انتخاب کنید.

حتی اگر آن موقعیت خاص به شما اجازۀ پوشیدن چنین لباسی را نمی‌دهد، می‌توانید یک نشانه ی کوچک برای خود داشته باشید، مثلاً دستبند مورد علاقه خود را استفاده کنید تا به شما حس خوب را یادآوری کند. این فقط یک حس درونی است که قادر است لبخند به لبتان بیاورد و به شما حس بهتری بدهد. طبیعتاً زمانی که حس بهتری داشته باشید، عملکرد شما هم بهتر می‌شود.

برای جلوگیری از افت روحی و ذهنی ورزش کنید

به عنوان مثال، دویدن علاوه بر این که از نظر جسمی به شما حس خوبی می‌دهد، به سلامت ذهنیتان هم کمک می‌کند. دویدن به شما این فرصت را می‌دهد تا مهارت‌های خود را پرورش دهید.

مغز شما همیشه هزاران بهانه برای متوقف کردن فعالیت‌ هایتان جور می‌کند. برای مثال، سعی دارد شما را متقاعد کند که پاهایتان توانایی دویدن همچین مسافتی را ندارند! اما شما می‌توانید با کمک دویدن یا کاهش وزن، با این افکار مقابله کنید. همچنین، انجام تمرینات ورزشی باعث می‌شود حال روحی بهتری پیدا کنید و به شما یادآوری می‌کند که صرف نظر از این‌که چه اتفاقاتی پیرامون شما در حال رخ دادن است، در هر صورت شما برنامه خاص خودتان را برای مراقبت از خود دارید.

ورزش یکی از بهترین تمرین برای تقویت اراده و ایجاد حس خوب است که این باعث افزایش روحیه میشود.

کار هایی که فکر میکنید سخت هستند را اول انجام دهید

مغز شما پیوسته انرژی زیادی را صرف می‌کند تا شما را متقاعد سازد که از پس انجام برخی فعالیت‌ها بر نخواهید آمد و گاهی اوقات به شما می‌گوید که نمی‌توانید فعالیت جدیدی را شروع کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این افکار منفی این است که به خودتان ثابت کنید قابلیت‌ های شما بسیار بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید و شایستگی‌ تان بیشتر از ارزشی است که برای خود قائل هستید. البته که شاید این روش همیشه مؤثر نباشد، اما اکثر اوقات بی‌تأثیر نیست.

در کتب موفقیت هم به این جمله اشاره شده که ” قورباغه خود را قورت دهید ” معنی این جمله این است که کار سخت و آزاردهنده را ال انجام دهید تا خیال خود را راحت کنی.

اگر کارهای سخت خود را زودتر انجام دهید برای باقی روز انرژی و انگیزه ی بیشتری دارید و از نظر روحی قویتر خواهید بود.

قانون ده دقیقه برای تقویت روحیه

زمانی که مجبور به انجام کاری هستید اما دوست ندارید انجامش دهید، می‌توانید از قانون ده دقیقه استفاده کنید، تا از سختی ذهنی کار کم کنید.

به خودتان بگویید فقط به مدت ده دقیقه قرار است این کار را انجام دهید و اگر از انجامش خسته شدید، بعد از ده دقیقه می‌توانید رهایش کنید و به سراغ فعالیت دلخواهتان بروید.

معمولا سخت‌ترین بخش هر فعالیتی، همین مرحله ی شروع است. پس اگر بتوانید با این روش خودتان را مجبور به شروع فعالیت کنید، ادامه دادنش نمی‌تواند برایتان خیلی سخت باشد.

قانون ده دقیقه به شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیتی را آغاز کنید. مثلاً اگر حوصلۀ رفتن به باشگاه ورزشی را نداشته باشید، این فکر که اگر خسته شدید اجازه متوقف‌کردن آن فعالیت ورزشی را دارید، کمکتان می‌کند شروع به ورزش کنید.

یا مثلا اگر قصد درس خواندن دارید میتوانید با مطالعه ی ده دقیقه ای مطلبی آسان شروع کنید تا حس بهتری داشته باشید.

وقتی برای انجام کاری از نظر روحی و ذهنی آماده نیستید تنها کافی است 10 دقیقه آن کار را انجام دهید.

احساسات خودتان را نامگذاری کنید

از دیدگاه روانشناسی ، نامگذاری احساسات می‌تواند برای شما تمرین خوبی باشد. شاید این کار ساده به نظر برسد، اما برچسب‌ زدن بر احساسات همیشه هم آسان نیست؛ مخصوصاً در زمان‌هایی که چندین احساس مختلف را در کنار هم دارید.

اما به هر حال اگر دقایقی را صرف این نامگذاری کنید، می‌توانید احساسات خودتان را بهتر درک کنید و در نتیجه احساس قدرت بیشتری خواهید کرد. به عنوان مثال، نامگذاری‌های شما می‌توانند به این صورت باشند: “اضطراب همراه با اندوه” یا “احساس گناه با کمی ترس”

نامگذاری احساسات به شناخت بهتر آنها توسط شما و در نتیجه برخورد بهتر شما با هر احساس موثر است.

با خودتان صحبت کنید

زمانی که دچار اضطراب شده و متوجه می‌شوید به علت ترس، دارید از انجام کاری عقب‌ نشینی می‌کنید یا انجام آن را به تعویق می‌اندازید، با خودتان صحبت کنید. این صحبت ها  می‌تواند انگیزشی باشد همچنین ذهن خود را برای خیالبافی آزاد بگذارید. برای مثال می‌توانید تصور کنید یک مربی هستید؛ برای تیم خیالی خودتان سخنرانی کنید و بگویید که می‌توانند به یک برد معجزه‌ آسا دست پیدا کنند. یا مدیر یک شرکت موفق هستید و برای کارمندان خود سخنرانی میکنید.

به این فکر کنید که اشخاص مورد علاقه ی شما، در این لحظه ی حساس و دشوار به شما چه می‌گویند و چطور به شما قوت قلب می‌دهند. این گفتگوی سریع با خودتان، به شما انگیزه و شهامت برای پیشرفت می‌دهد.

بر روی تنفس خود تمرکز کنید

اگر شما آسیبی جدی را تجربه کرده باشید، نمی‌توانید با با برخی راه حل های گفته شده حال خودتان را بهبود ببخشید. برخی آسیب‌ ها سیستم عصبی شما را به‌ شدت تحت فشار قرار می‌دهند و باعث اضطراب شما می‌شوند. در چنین شرایطی نمی‌توانید منطقی باشید و به صحبت‌ های منطقی خودتان گوش دهید. شما در این موقعیت نیاز دارید که ابتدا مغز و جسمتان را آرام کنید تا سپس بتوانید به عقلتان گوش کرده و با منطق جلو بروید.

بنابراین توجه و تمرکز بر روی تنفس‌تان می‌تواند چاره‌ ساز باشد. زمانی که آرام‌تر شدید می‌توانید یک روش سالم را برای حل مشکل خود در پیش بگیرید.

تمرکز بر روی نفس کشیدن کامل و صحیح میتواند ذهن شما را تا حد بسیار زیاد آرام کند.

به داستان موفقیت خود در آینده فکر کنید

زمانی که ترس بر شما غلبه کرده و می‌خواهد مانع شما برای انجام کاری شود، به این فکر کنید که هر اتفاقی هم که رخ دهد، حداقل در آینده شما داستانی برای تعریف‌ کردن خواهید داشت. فکر کنید که ترجیح می‌دهید در آینده چجور داستانی را تعریف کنید؟ برای مثال دلتان می‌خواهد داستانی را تعریف کنید که در آن شما کاری را انجام داده‌اید تا موفق شوید؟ یا چه چیزهای سختی را تجربه کرده اید تا به این نقطه رسیدید؟

به این فکر کنید که حتی اگر 10 سال آینده چه ماجرای جالبی برای تعریف‌ کردن دارید و چقدر به خودتان افتخار میکنید!

این استراتژی به ذهن شما کمک می‌کند تا درک کند احساس بد و ناراحت‌کننده‌ا ی که حالا در حال تجربه‌ کردنش هستید، برای همیشه دوام نخواهد داشت و همین باعث می‌شود تا راحت‌ تر بتوانید این رنج را تحمل کنید و سختی‌ ها را پشت سر بگذارید.

اکثر انسان های موفق داستان خود را دارند که در آن بعد از سختی های فراوان به موفقیت و آرامش رسیده اند.

 

جمع بندی نهایی راهشناس در مورد ایجاد قدرت ذهنی و راهکارهای افت روحی و ذهنی

قوی‌ نبودن و افت روحی و ذهنی نشانه ی ضعف نیست و شما می‌توانید در چنین لحظاتی، فعالیت‌ها یی را انجام دهید که می‌توانند به شما برای ایجاد قدرت ذهنی بیشتر کمک کنند. توجه داشته باشید که شما هم مانند بقیه انسان‌ها کامل نیستید و طبیعی است که روزهایی در زندگیتان وجود داشته باشند که در آن‌ ها احساس ضعف کنید یا دست به انتخاب‌ هایی بزنید که برایتان نتیجه مطلوب را نداشته باشند.

اما در نظر داشته باشید که همیشه فرصت دیگری برای تلاش مجدد وجود دارد و این فرصت از چند لحظه ی دیگر آغاز می‌شود.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1671
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد 10 راهکار برای زمانی که دچار افت روحی و ذهنی میشویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلااام.
    خیلی خیلی ممنونم خدا برکت بده بهتون.
    راستش چند روزی بود که خیلی این حالت برام پیش میومد و نمیدونستم باید چیکار کنم.واقعا ممنونم♡*_*:)))

    لایک

  2. سلام استاد وقتتون بخیر
    من میخام باهاتون مشاوره خصوصی رزرو کنم، اما متاسفانه یه چند نفر منو حسابی از شما ترسونده 😑که شما خیلی بداخلاق هستین
    و یا مثلا سرتون چون خیلی شلوغه پیگیری تون کمه یا گزارش کارو تحلیل نمی‌کنید و از این حاشیه ها
    من ب جز شما ب هیچ مشاور دیگه ای اعتقاد ندارم و حکم اون معلم سخت گیره ازنظرم دارین ک موفقیت بچه ها رو میخاد
    میخام مشاوره خصوصی بگیرم باید کجا ثبت نام کنم؟

    لایک

    1. سلام استاد سخت گیر هستند،و سخت گیری برای پیش بردن برنامه ریزی لازمه
      شما سوالاتتون رو میتونید در تماس های تلفنی مشاوره بپرسید و پیگیری انجام میشه
      از طریق شماره واتساپ 09358960503

      لایک