1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

راهکار های درمان حسادت | 7 روش طلایی مقابله با حسودی

3808 بازدید
راهکار های درمان حسادت | 7 روش طلایی مقابله با حسودی

چگونه حسادت را درمان کنیم و حسود نباشیم؟

یکی از بدترین احساساتی که باعث می شود انسان از رشد باز بماند حسادت است. در مقاله ی حسادت چیست؟ کامل به موضوع حسادت و ریشه های آن پرداختیم. در این مقاله ما می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اگر خودمان حسادت می کنیم برای رفعش باید چه چاره ای بیندیشیم. ما قصد داریم در این مقاله یاد بگیریم که چطور با حسادت مقابله کنیم. پس همراه ما در راهشناس باشید.

چرا حسادت می کنیم و این احساس چگونه به وجود می آید؟

شاید مهم ترین سوالی که در مورد حسادت با آن مواجه هستیم این است که این احساس چرا به وجود می آید. شاید به طور خلاصه بتوان گفت که این احساس در صورت عدم شناخت کافی از خودمان نسبت به دیگران به وجود می آید. یعنی ما شناخت کافی از خودمان نداریم و با این حال دائم خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم. اجازه دهید با ذکر یک مثال توضیح دهم:

ما دائما عکس هایی از خودمان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم که المان خوب است و لحظات برایمان شیرین بوده است. کم تر کسی از ما حتی یک عکس از خودش در شرایط بد در گوشی خود دارد و اگر هم داشته باشد به ندرت منتشر میکند. این نشان می دهد که انسان به طور غریزی سعی می کند تا لحظات خوب خودش را ثبت کند. به همین دلیل با ما عدم شناخت کافی که از خود داریم خودمان را با لحظات خوب و موفقیت های دیگران مقایسه می کنیم.

چشم و هم چشمی و مقایشه ریشه اصلی حسادت

خیلی از مواقع این حسادت به این علت به وجود می آید که ما چشم و هم چشمی با دیگران داریم. یعنی مدام خودمان را مقایسه می کنیم. خیلی از افراد وقتی به موفقیتی می رسند خود را به معرض نمایش می گذارند تا همه متوجه موفقیت آن ها شوند. به همین علت خیلی ها به آن ها حسادت می کنند. بگذارید با یک مثال توضیح دهم:

وقتی در جمعی یک فرد موفق تر از ما وجود دارد ما به او به طور ناخودآگاه حس بدی پیدا می کنیم. وقتی یکی از اطرافیانمان به ما این پیشنهاد را می دهد که از او در مورد دلیل موفقیتش سوال کنیم حس غروری در ما ایجاد می شود و حس می کنیم این سوال پرسیدن زشت است. این رفتار یکی از دلایل حسادت است.

آیا برای این که کسی به ما حسادت نکند باید خودمان را مخفی کنیم؟

طرز فکر غلط دیگری که وجود دارد این است که برای اینکه حسادت کسی را بر انگیخته نکنیم بهتر است موفقیت های خودمان را مخفی کنیم. این اشتباه است. انسان با به معرض گذاشتن موفقیت ها رشد می کند. ما تنها باید سعی کنیم تا دیگران تلاش های ما را ببینند. در این صورت است که به ما با دید حسادت نگاه نمی کنند.

هر کسی در زندگی خود مسیر منحصر به فرد خود را طی کرده است و پستی و بلندی های خاص خودش را داشته است نباید تنها نتیجه ی کار دیگران را قضاوت کنیم.

برای مقابله و درمان حسودی کردن چه کنیم؟

مهمترین راهکار این است که برنامه ی خودمان را داشته باشیم. بی تفاوت به بقیه سعی کنیم هدف خودمان را دنبال کنیم. سوای این باید سعی کنیم که از داشته هامان در حال لذت ببریم. هیچوقت داشته های خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم چون هیچ چیزی در مورد تلاش های او نمی دانیم. باید تا جایی که می توانیم واقع بین باشیم. واقع بین بودن یعنی اینکه شرایط فرد، محیط زندگی و تمام فاکتورهای دیگر را در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم. اگر شرایطمان مشابه بود او را الگو قرار دهیم و رشد کنیم. نه اینکه تنها موفقیت های فرد را با شکست های خودمان مقایسه کنیم.

مهمترین و بهترین جایگزین حسادت توکل بر خداست

اگر ما به خدا آنقدر ایمان داشته باشیم که بدانیم او بهترین ها را در راه ما قرار می دهد همواره آرام خواهیم بود. وقتی انسان مطمئن باشد کسی بهتر از خودش می تواند آینده را ببیند و صلاح او را تشخیص دهد بهتر با این موضوع کنار خواهد آمد. باید به خداوند توکل کنیم و با توکل به او سعی در رشد خود داشته باشیم.

به عنوان مثال بگوییم: اگر فلانی به موفقیتی دست یافته حتما لیاقتش را داشته و تلاش کرده که خدا به او داده است. این با خدا بودن باعث می شود تا علاوه بر آرامش داشتن، در اعماق وجودمان بیشتر به خود اطمینان پیدا کنیم و برای هدفمان بیشتر تلاش کنیم.

حسادت کردن چه ضرر ها و صدماتی به ما میرساند؟

  • از زندگی و اهداف خود غافل میشویم
  • به فردی غیر قابل اعتماد تبدیل میشویم
  • اعتماد به نفس خود را از بین میبریم
  • به روابط شخصی و اجتماعی خود آسیب میزنیم
  • دچار استرس و اضطراب میشویم
  • حس بدی نسبت به خود پیدا میکنیم

7 روش طلایی از بین بردن حسودی

  • قبول کنیم که حسودی میکنیم
  • به صدمات حسادت بیشتر فکر کنیم
  • سعی کنید تعریف از دیگران را تمری کنید
  • خود را با هیچکس مقایسه نکنید
  • به دلایل حسادت خود فکر کنید و آن را ریشه یابی کنید
  • حس حسودی را به انرژی برای پیشرفت و موفقیت تبدیل کنید

نتیجه گیری راهشناس در مورد راهکار های درمان حسادت و حسود نبودن

خیلی از افراد فکر می کنند چون حسادتی به کسی دارند پس دیگر نمی توان آن را درست کرد. در حالی که ما در مقاله ی قبل به طور کامل شرح دادیم که اگر با رعایت بعضی از نکات به حسادت نگاه کنیم می توانیم آن را به انرژی موفقیتی برای خودمان تبدیل کنیم.

در انتها اگر به کسی حس حسادتی دارید سعی کنید از او سوال بپرسید و راه های موفقیت را سوال کنید. در این صورت هم شکست های فرد را دیده اید و هم راهی برای خود پیدا کرده اید.

منتظر دیدگاه های زیبای شما در بخش نظرات هستیم. از اینکه با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2349
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

1 نظر در مورد راهکار های درمان حسادت | 7 روش طلایی مقابله با حسودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دروغ و حسادت همیشه باعث بد بختی و از چشم همه افتادن می‌شود و در نهایت در عین قدرت و پول افسرده هستند و منتظر مرگ والدین هستند تا ارث را هم بخورند بنظرم چنین افرادی همیشه در ته ماجرا هستند

    لایک