1403/02/01
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/01
0
0

تنبلی و راهکار های مبارزه با تنبلی | 7 راهکار عملی

8775 بازدید
راهکار های از بین بردن و مبارزه با تنبلی

تنبلی و راه کار های از بین بردن آن

یکی از بزرگترین مشکلاتی که آدم ها با آن مواجه می شوند تنبلی است. ما در این مقاله سعی داریم تنبلی را تعریف کنیم، تفاوت آن با استراحت و بیکاری را بگوییم و چند راه کار برایش ارائه دهیم.

در این مطلب راهشناس قصد داریم راهکار های اساسی مبارزه با تنبلی و اهمال کاری بررسی کنیم.

تعریف تنبلی چیست؟

یکی از موضوعاتی که افراد با هم اشتباه می گیرند موضوع تنبلی و بیکاریست. تنبلی به معنای کم کاری کردن است. یعنی شما به چیزی که چندان اهمیتی ندارد اولویت زیادی بدهید تا حدی که به کارهای اولویت دار خود نرسید. به عبارت دیگر آن قدر به حاشیه بچسبید که متن را فراموش کنید. تنبلی بیکاری نیست. به عنوان مثال وقتی فردی در روی مبل در حال استراحت است تنبل نیست. بلکه بیکار است. اما اگر فرد هم ناهار خود را روی مبل بخورد هم شام خود را و نخواهد از مبل جدا شود در این صورت تنبل شمرده می شود.

تنبلی می تواند جسمی باشد. یعنی ممکن است به تغذیه، خواب و اختلال روحی روانی بستگی داشته باشد. همچنین تنبلی می تواند روحی هم باشد. مانند کمال گرایی و بیراهه رفتن. یعنی فرد آن قدر به دنبال موقعیت مناسب است که هیچ کاری انجام نمی دهد. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که برای کنکور آماده می شود. او آنقدر به جمع آوری منابع و مشاور خوب می پردازد که دیگر وقتی برای مطالعه ندارد. این هم یک نوع بی راهه رفتن است.دانشمندی به نام پارکینسون زمانی گفته بود که انسان تمایل دارد انرژی را حفظ کند در نتیجه از تغییر پرهیز می کند. چرا که تغییر نیاز به سختی کشیدن دارد و سختی کشیدن مستلزم مصرف انرژی بیشتر است.

خیلی افراد هم با این ایده که باید از زمان حال لذت برد تنبلی می کنند. یعنی تا مجبور نباشند کاری را انجام نمی دهند. به عنوان مثال آن قدر از امتحان خود صرف نظر می کنند که مجبور می شوند شب امتحان با سختی تمام آن را جمع کنند. یکی از راه های دیگر تنبلی موکول کردن کارها به بعد است. یعنی فرد همواره حس می کند زمان کافی برای انجام کار را دارد اما زمانی که شروع به انجام آن می کند میبیند اینطور نیست. مثالی که اکثر ما با آن رو به رو شدیم درس خواندن های شب امتحان است که به خود می گوییم اگر ساعتی یک فصل را بخوانم فلان موقع تمام می شود پس زمان هست. به نوعی خود را فریب می دهیم.

باید گفت که تمام تنبل ها انرژی بالایی دارند اما در مدیریت آن اشتباه می کنند. یعنی افراد می توانند با مدیریت صحیح انرژی خود اتفاقات بزرگی را رقم بزنند. باید توجه داشت که حتی آدم های تنبل هم از یکنواختی و تکرار خسته می شوند. در ان زمان می توان با مدیریت صحیح رویه را تغییر داد.

راهکار های مبارزه با تنبلی کدامند؟

ما در اینجا میخواهیم 7 راه که می توان بر تنبلی غلبه کرد را با هم مرور کنیم:

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی کنید و سعی کنید که طبق آن برنامه ریزی عمل کنید. توجه داشته باشید که برنامه ریزی صحیح می تواند شما را از منجلاب تنبلی بیرون بکشد.

برای خود پاداش تعیین کنید

برای خودتان پاداش تعیین کنید. یعنی یک بازه ی طولانی را در نظر بگیرید (مانند موفقیت در یک کار حرفه ای و تبریک شنیدن) آن را برای خود به هدف های کوچک تر تبدیل کنید و با انجام هر کدام از هدف های ریز به خود پاداش بدهید. توجه داشته باشید که پاداش باید داد نه باج. باج به هدیه ی قبل از انجام کار می گویند اما پاداش به هدیه ی بعد از انجام کار. باج دادن باعث می شود انسان تنبل تر شود و مدام میل به باج خواهی او بالا رود.

استفاده از زمان های مرده

از زمان های مرده خود استفاده کنید. همه ی ما در روزمان گاهی آنقدر زمان های مرده داریم که در هفته می توانیم به 4 الی 5 ساعت برسانیم. همین چند ساعت در هفته می تواند اتفاق شگفتی در ما به وجود بیاورد.

بررسی کامل مشکلات

مشکلات را چک کنید و برای رفع آن ها تلاش کنید. حل هر مشکلی حتی ریزترین آن ها به بهبوبد شرایط شما کمک بزرگی خواهد کرد.

رقابت و روحیه نگندگی برای مبارزه با تنبلی

رقابت ایجاد کنید و سعی کنید بهتر شوید. هر بار خودتان را با خود دیروز مقایسه کنید و سعی کنید با انجام راهکارهایی بهتر شوید. این کار باعث می شود شما همواره روحیه ی جنگندگی و فعال بودن خود را حفظ کنید.

شناسایی وسوسه های برای درمان تنبلی

دنبال دلایل بیرونی بگردید. به عنوان مثال وسوسه ها را شناسایی کنید و سعی کنید آن ها را به پاداش تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر در جمع رفیقانتان بودن یک جور عامل بیرون برای تنبلی است، همان را تبدیل به پاداش کنید که به عنوان مثال اگر در طول هفته کارتان را درست انجام دادید بتوانید آخر هفته را با دوستانتان بگذرانید.

راهکار فرار از روزمرگی ها و روتین شدن زندگی

از روزمرگی جلوگیری کنید. باید توجه داشته باشید که هرچقدر هم برنامه ریزی دقیقی داشته باشید بعد از مدتی که در آن موفق شدید دچار روزمرگی و تنبلی خواهید شد پس حتما باید برای خود نقشه ی دیگری داشته باشید که به محض اینکه به سطحی معین در نقشه ی اصلی رسیدید نقشه ی کمکی را نیز شروع نمایید. به عنوان مثال اگر هدف شما موفقیت در کار است و کم کم در حال انجام آن هستید، آموزش زبان را به عنوان نقشه ی کمکی در برنامه ی خود جای دهید. باید توجه کنید این کار از روزمرگی جلوگیری میکند.

نتیجه گیری راهشناس در مورد راهکار های از بین بردن تنبلی

در انتها باید توجه داشته باشید برای رهایی از تنبلی باید صبور بود و حوصله کرد. تنبلی و اهمال کاری مساله ای نیست که در یک شب درمان شود، شما باید این راهکار ها را مرحله به مرحله در خود از بین ببرید تا به تغییرات مورد نظر خود برسید.

اگر دچار افت روحی و ذهنی شدید حتما به این مساله فکر کنید که تغییرات بزرگ یک شبه اتفاق نمی افتد. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1958
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

5 نظر در مورد تنبلی و راهکار های مبارزه با تنبلی | 7 راهکار عملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. به نظرم تنبیه کردن خود هم میتونه مفید باشه
    مثلا اگر فلان کار رو اون طوری که باید و می خواستی انجام ندادی خودت رو تنبیه بکن اگرچه این تنبیه میتونه هرجوری باشه چه بسا مورد داشتیم یک کش پلاستیکی به دستش بسته بود و هر وقت می خواست خودش رو تنبیه کنه اون کش رو تا اخر میکشید و ول می کرد …
    ((به نظرم در این حد نیاز نیست! ))

    5

  2. بهترین راهکاره و من واقعن نمیدونستم تنبلم و از همه کارهام عقب می‌افتادم به جاش کارای حاشیه میرفتم
    برای مورد برنامه ریزی هم دفتر هایی که تیک دار هستند در کنارشون میتونه یه انگیزه باشه من خودم راه افتادم

    10

  3. شما اولین کسی بودید که توانستید کامل منو از روبرو شدن با این حس آگاه کنید
    💙❤️

    17

  4. سلام حرف های خوبی بود مثل بقیه ی حرف هایی که بعضی ها گفتند بله این حرف ها روی من تاثیر میگذارد ولی موقت میتونیم بگیم که این حرف ها به من تا زمان مشخصی انگیزه میده و بعد از زمانی شکر این حرف ها در دل من هضم میشوند و پس از یک روز این حرف ها یادم هست ولی باز دیگر اعتبار انگیزشی خودشون رو از دست میدن نمیشه بگیم دوباره این فیلم رو ببین چون امتحان کردم و دیگر نداده البته الآنم زیاد نداده انگیزه ولی بیشترین انگیزه رو وقتی میگیرم که خانواده به خاطر نمراتم حرف میزنن باهام ولی نه مرطب سه هفته ای یک بار مثلا . من با این حس خیلی درحال روبه رو شدن هستم ولی بیشتر بیشتر اوقات اون می‌بره و من به همین دلیل پشتکار ندارم و افت تحصیلی کردم من واقعا از این حس بینهایت ضد زندگیم رنج میبرم مثال میزنم دیشب به خودم گفتم صبح ساعت هفت نیم بیدار شدی باید حتما قبل از نه درس زبان عربی رو برای امتحان تموم کنی ولی من هی گفتم بزار ده بزار ساعت یازده بزار ساعت دوازده بزار ساعت یک بزار ساعت دو بزار ساعت سه بزار ساعت چهار و اینقدر به تعویق افتاد و دلیلش هم اون حس هست شما راهی پیشنهاد میکنید ؟

    13

    1. سلام تعویق انداختن کارها ریشه در اراده داره
      با راهکار های ساده و کارهایی که براتون راحت تره شروع کنید
      یا درس هایی که راحت تره و بیشتر بهشون علاقه دارید

      13