1403/02/06
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/06
0
0

نشانه های پایین بودن و ضعف اعتماد به نفس

2273 بازدید
دلایل اعتماد به نفس پایین

ضعف و پایین بودن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در حالت کلی به احساس رضایت فرد از خودش گفته می شود که معمولا ناشی از بازخورد مثبت و یا انجام عمل مناسب می باشد. اما گاهی افراد نمی‌ توانند این احساس رضایت را در مورد خود داشته باشند. به همین دلیل دچار ضعف اعتماد به نفس می شوند. معمولا افراد فکر می کنند اگر در یک بخش از زندگی اعتماد به نفس دارند پس در تمام بخش های دیگر نیز اعتماد به نفس دارند و یا برعکس. در صورتی که چنین نیست. به عنوان مثال شما ممکن است در زمینه ی هنری اطلاعات کمی داشته باشید و وقتی در یک جمع هنری از شما سوال شد خود را ببازید و بی اعتماد به نفس بودن خود را نشان دهید. اما در مبحثی دیگر که در آن اطلاعات کاملی دارید بسیار با اعتماد به نفس برخورد کنید و پاسخ سوالات را به طور کامل بدهید. معمولا می توان گفت که اعتماد به نفس فرد به اطلاعات، جایگاه ، سن و امثالهم شخص در موضوع مربوطه بستگی دارد.

یعنی هر چقدر که فرد جایگاه بالاتری داشته باشد اعتماد به نفس بیشتری دارد و هرچه جایگاه کمتری داشته باشد دچار هیجانات نادرست شده و در نتیجه اعتماد به نفس کمتری خواهد داشت.

فرد میتواند در برخی زمینه اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و در بخشی زمینه ها دچار ضعف و پایین بودن اعتماد به نفس باشد.

دلایل بروز ضعف در اعتماد به نفس کدامند؟

عدم اعتماد به نفس میتواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد، مثلا به مشکل خوردن در موقعیت های عادی و طبیعی ، اعتیاد های نا سالم، خجالت کشیدن و … شود. پس با بررسی دلایل اصلی ضعف در اعتماد به نفس و ضعف در اعتماد به نفس همراه راهشناس باشید.

ترس از شکست و عدم موفقیت

یکی از مهمترین دلایل اعتماد به نفس پایین ترس از شکست می باشد. یعنی فرد آنقدر به فکر شکست است که یا سمت عمل نمی رود یا خیلی دیر می رود. مثلا فردی که می خواهد ماشین خود را پارک کند آنقدر به فکر شکست است و معطل می کند که شخص دیگری به راحتی ماشینی که حتی ابعادش از ماشین شخص بزرگتر است را پارک می کند. در این وضعیت فرد سعی می کند با به تاخیر انداختن انجام کار از شکست در آن جلوگیری کند. در حالی که افراد به اعتماد به نفس سعی می کنند زودتر عمل کنند و مشکل را برطرف کنند. این افراد با در نظر گرفتن احتمال شکست باز به انجام آن کار روی می آورند.

خجالتی بودن و ضعف اعتماد به نفس

دومین دلیل مهم عدم اعتماد به نفس خجالتی بودن است. خجالتی بودن دلایلی زیادی دارد. یکی از این دلایل ضعف جسمی، ژنتیکی و ظاهری فرد است. مثلا ممکن است فرد دارای تفاوتی باشد که در صورت عموم نا به هنجار تلقی می‌ شود مانند لکنت زبان و انحراف چشم. در این صورت فرد سعی می کند با فرار از اجتماع این عیب ظاهری خود را مخفی نگاه دارد. تجربیات و شکست های قبلی نیز می تواند یکی دیگر از این دلایل باشد. یعنی فرد با مرور خاطرات و شکست ها گمان می کند که آن اتفاق قرار است باز اتفاق بیفتد و خود را از پیش شکست خورده می داند و همین باعث خجالتی بودن می شود.

خانواده و تربیت غلط کودکان

اقدامات و آموزش های غلط خانواده یکی دیگر از این دلایل است. به عنوان مثال آنقدر از کودکی فرد از انجام کاری حذر داشتند یا آنقدر او را در تنگنا قرار داده اند که در سنین بزرگسالی باز هم فرد از انجام آن امتناع می کند. مثلا اگر در کودکی به فرد آنقدر گفته باشند که بزرگترت تو را خواهد زد پس با او بحث نکن همین حرف ممکن است در بزرگسالی فرد را شکست خورده و از پیش بازنده معرفی کند. یکی دیگر از دلایل تنبلی در عمل است. یعنی آنقدر فرد کار خود را هی به عقب می اندازد تا انجام نمی شود. بعد فرد خود را شکست خورده می بیند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.

راه حل کلی مشکلات عدم اعتماد به نفس چیست؟

یکی از راه حل های این مشکلات قبول کردن آنها و سعی در رفع آن هاست. یعنی فرد با واقعیت رو به رو شود و سعی کند به جای نا دیده گرفتن و تکرار آن، آن را حل کند. خیلی از افراد وقتی با یک مشکلی رو به رو می شوند گمان می کنند با نادیده گرفتن آن می توانند آن را حل کنند اما باید توجه کرد که نا دیده گرفتن مشکل با حل کردن آن متفاوت است. فرد باید سعی کند علاوه بر ریشه یابی مشکلات خود، گام به گام و به آرامی و با تمرین آن ها را حل کند تا بتواند به تعالی و اعتماد به نفس مناسب دست یابد.

البته در مقاله ی دیگری راه های افزایش اعتماد به نفس به طول کامل بررسی میکنیم.

نشانه های فردی ضعف و پایین بودن اعتماد به نفس کدامند؟

اهمیت دادن به تفکر دیگران: دل نگرانی در مورد تفکر دیگران راجع به فرد یکی از نشانه‌ هاست. یعنی فرد دائما نگران طرز فکر دیگران در مورد خودش است و مدام از خود می پرسد: “یعنی دیگران راجع به من چه فکر می کنند؟”

رد کردن تعاریف دیگران: نشانه ی دیگر این است که تعاریف دیگران را قبول نمی کند. یعنی هرچه به او بگویند که مثلا در فلان کار مهارت داری آن را قبول نمی کند و سعی می کند طفره برود. به عنوان مثال اگر کسی در ریاضیات خوب باشد، وقتی شخصی از اون تعریف می کند با جملاتی مانند: همه می توانند، کاری نداشت، شانسی بود و … سعی می کند طرف مقابل را متقاعد کند که استعدادی ندارد و تماما بسته به شانس بود.

مقایسه خود با دیگران: نشانه ی بعدی مقایسه کردن خود با دیگران است به طوری که ضعف خود را با برتری دیگران مقایسه میکند. همین مقایسه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد می شود.

با مسئولیت مشکل دارند: علامت و نشانه ی بعدی است است که از گرفتن مسئولیت فرار می کند و سعی می کند که مسئولیت چیزی را قبول نکند.

جلب رضایت دیگران: از حرف های دیگران اذیت می شوند و دنبال مقصرند. یعنی نه تنها حرف های دیگران روی آن ها به شدت تاثیر می گذارد بلکه حتی بعد از هر شکست دنبال کسی می گردند تا او را مقصر واقعی نشان دهند تا بتوانند خود را تبرئه کنند. در تصمیماتشان قاطعانه عمل نمی کنند و به دنبال جلب رضایت دیگران به هر ترتیبی هستند. این افراد فکر می کنند اعتماد به نفسشان در گرو دوست داشته شدن توسط افراد است به همین دلیل سعی می کنند هر طور شده آن ها را راضی نگاه دارند اما معمولا بعد به علت عزت نفس از کار خود پشیمان می شوند و دچار ضعف اعتماد به نفس می شوند.

این ها همه دلایل و نشانه های ضعف اعتماد به نفس بود. از اینکه ما را همراهی کردید بسیار سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1692
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد نشانه های پایین بودن و ضعف اعتماد به نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.