1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

چرا خجالت میکشیم؟ خجالت کشیدن چیست و چه تبعاتی دارد؟

3340 بازدید
چرا خجالت میکشیم؟ خجالت کشیدن چیست و چه طبعاتی دارد؟

حتما مواقعی پیش آمده که ما بخاطر خجالت کشیدن از خیلی از کارها و فعالیت های خود عقب افتاده ایم و مجبور شدیم کارهایی را انجام دهیم که دلمان نمی خواهد. یعنی به عبارتی می شود گفت که خجالت کشیدن پشیمانی از تصمیماتی است که با بی میلی گرفته ایم. خجالت کشیدن به همراه خود احساس معذبی و رودربایستی دارد که باعث می شود فرد از اجتماع و جمع های دوستانه گریزان باشد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد خجالت و علل آن با هم صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

خجالت کشیدن یعنی چه؟

خجالت کشیدن یعنی بی مورد و بی دلیل ،حرف زدن یا هر کار ارتباطی دیگری را انجام ندهیم. بگذارید با یک مثال به شما توضیح دهم: گمان کنید که کسی از شما برای کاری کمک می خواهد. اما شما نه آن کار را بلدید و نه علاقه و حتی وقت آن را دارید ولی چون با شخص مقابل رو در بایستی دارید مجبور به پذیرش آن می شوید و به همین علت ناراحتی هایی برای شما به همراه خواهد داشت.

آیا خجالت کشیدن و درون گرایی با هم یکسان هستند؟

خیر. فرد خجالتی به حضور در جمع علاقه مند است و دوست دارد با دیگران ارتباط داشته باشد اما فرد درونگرا از تنهایی و ارتباط نداشتن لذت می برد. به عبارتی می توان گفت که فرد درون گرا ترجیح می دهد کارها را به صورت تنها انجام دهد اما فرد خجالتی علاقه به مشارکت دارد اما از آن واهمه دارد. ما در ادامه سعی می کنیم مهم ترین علل خجالتی بودن یا خجالت کشیدن افراد را بررسی کنیم.

چرا خجالت میکشیم؟

اولین دلیل) ترسیدن از رد شدن و نمایان شدن نقاط ضعف

فرد خجالتی سعی می کند از گفتمان در یک جمع خودداری کند. زیرا از این می ترسد که جمع او را رد کند یا نقاط ضعف او برای همه مشخص شود. او گمان می کند با مشخص شدن این نقاط ضعف فرد از جمع طرد خواهد شد. به همین علت سعی می کند در جمع ها یا حضور نیابد یا اگر مجبور به حضور است از گفت و گو و تعامل با دیگران خودداری کند.

دومین دلیل) ترس از قضاوت شدن و تایید نگرفتن از دیگران

فرد خجالتی می ترسد که مورد قضاوت قرار گیرد و توسط دیگران تایید نشود. همین عدم مقبولیت باعث می شود تا شخص سعی کند با شرکت نکردن در بحث ها مورد قضاوت قرار نگیرد میل به تایید شدن در تمامی انسان ها وجود دارد اما در افراد خجالتی ترس از عدم تایید بسیار بیشتر از میل به تایید شدن است.

سومین دلیل:خود کم بینی و فکر اینکه باید حتما عالی باشد

مهمترین ویژگی افراد خجالتی این است که از دیگران بت می سازند. یعنی ویژگی هایی به دیگران نسبت می دهند که واقعا وجود ندارد. بعد با بتی که خود ساخته اند، خود را قضاوت می کنند و گمان می کنند که کامل و عالی نیستند. به همین علت سعی می کنند در بحث ها شرکت نکنند زیرا همواره خود را کم تر و پست تر از دیگران می دانند.

چهارمین دلیل) عدم اعتماد به نفس

باید گفت کسی که خجالتی است از بیان حرفهای خود می ترسد و واهمه دارد. به همین علت می توان گفت که او بخاطر عدم اعتماد به نفس تبدیل به یک انسان خجالتی شده و در صورت افزایش اعتماد به نفس اون نیز از خجالتی بودن خود رها خواهد شد.

پنجمین دلیل) تربیت اشتباه خانواده در دوران کودکی

گاهی خانواده ها آن طور که باید در تربیت فرزند خود کوشش نمی کنند. به عنوان مثال شخص در کودکی بسیار تحقیر و تنبیه شده که خانواده می توانست به راحتی از آن گذر کرد. به عنوان مثال چندین کوچک در حال بازی بوده اند که تنها شخصی که تنبیه شده آن فرد بوده است. همچنین فرد در کودکی دیده که افرادی که همسن او هستند با اینکه از لحاظ درسی و سایر موارد از او ضعیف ترند اما هدایای بهتری گرفته اند. با اینکه خانواده توان خرید هدیه ای مانند کامپیوتر را داشته است. همین عقده های کوچک باعث خجالتی شدن فرد می شود.

ششمین دلیل) اجبار به انجام کارهایی که هیچ علاقه ای به انجامش نداشته اند

خیلی از مواقع فرد مجبور به انجام کارهایی شده که هیچ علاقه ای به انجام آن نداشته است. به عنوان مثال وقتی در کودکی برای خرید بیرون رفته و خرید اشتباه انجام داده، خانواده او را مجبور کرده اند که به مغازه برود و جنس را پس بدهد. در حالی که شخص علاقه ای به این کار نداشت. شاید بهتر بود که یکی از والدین به همراه کودک به مغازه برود تا کودک احساس امنیت کند. از آن طرف هم ممکن است کودک هرکاری که خواسته انجام بده یکی از والدین همراهش بوده. می توان گفت که باید اعتدال را رعایت می کردند اما یا از این ور بوم افتاده اند یا از آن ور.
یا در مثال دیگر ممکن است شخص در کودکی مجبور به انگلیسی حرف زدن با کسی شده باشد که از اون سواد بسیار بیشتری دارد و کودک فقط برای تایید گرفتن از والدین تن به انجام این کار بدهد.

هفتمین دلیل) در جمع غلط و اشتباه بودن

ممکن است شما در جمع غلطی باشید. به عنوان مثال ممکن است شما در مورد ادبیات بسیار اطلاعات داشته باشید اما در جمعی باشید که همه تنها در مورد ورزش اطلاعات دارند در حالی که شما چیز زیادی در مورد ورزش نمی دانید. به همین علت ممکن است احساس خجالت کنید. در این مورد بهتر است که شما جمع خود را عوض کنید.

هشتمین دلیل) فکر کردن بیش از حد به نتایج منفی

گاهی افراد آنقدر به نتیجه ی منفی کار خود فکر می کنند که احساس می کنند انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن آن است. در حالی که هیچ احتمالی برای نتایج منفی وجود ندارد. به همین علت فرد نباید به نتایج تمرکز کند و باید تمام تمرکز خود را بر روی کار خود بگذارد.

نهمین دلیل) تجربیات منفی گذشته

اما گاهی هم هست که فرد با یادآوری تجربیات گذشته از انجام کارها خجالت می کشند. به عنوان مثال ممکن است در جمعی حرفی زده باشد و رفتار مناسبی، مثل دقت به گفتار او و غیره نشده باشد. به همین علت شخص ترجیح می هد که رفتاری انجام ندهد.

دهمین دلیل) تمسخر زیاد در جمع هایی که در آن حاضر بوده است

همینطور هم ممکن است فرد در جمعی حرفی را زده باشد و در مورد آن حرف مورد تمسخر قرار گرفته باشد. حال فرد گمان می کند که اگر در هر جمعی حرف بزند مورد تمسخر واقع خواهد شد در حالی که چنین نیست. فرد باید تجربیات بد گذشته ی خود را فراموش کند تا بتواند از سد خجالتی بودن عبور کند.

یازدهمین دلیل) ترس از رنجیدن و ناراحت شدن طرف مقابل

مهم ترین دلیلی که ما خجالتی هستیم این است که می ترسیم با جوابی که می دهیم باعث ناراحتی یا رنجش فرد مقابل شویم. به همین علت کارهایی را انجام می دهیم که به آن علاقه نداریم. مثلا دوستی از ما کمک می خواهد و ما قبول می کنیم که به او کمک کنیم اما نه زمان آن را داریم و نه توان آن را. به همین علت اذیت خواهیم شد. هر چند از نظر بنده ناراحت شدن فرد خیلی بهتر از تببعات بعدی است. یعنی ممکن است شما کاری را قبول کنید اما نتوانید آن را انجام دهید و انجام ندادن ان کار رنجش بیشتری نسبت به نه شنیدن برای طرفتان به همراه داشته باشد.

دوازدهمین دلیل) در لحظه جواب دادن

بعضی ها گمان می کنند مجبورند که در لحظه پاسخ سوالات دیگران را بدهند در حالی که اینطور نیست. شما می توانید زمانی درخواست کنید و در آن زمان به سوال فکر کنید و در انتها جواب بهتر و قابل قبول تری برای آن فرد داشته باشید.

در نهایت ما باید به این فکر کنیم که خجالتی بودن برای ما چه اتفاقات ناخوشایندی را به بار آورده و با مرور آن ها سعی کنیم که خجالت کشیدن را کنار بگذاریم.

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزارم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1615
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

5 نظر در مورد چرا خجالت میکشیم؟ خجالت کشیدن چیست و چه تبعاتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام استاد خسته نباشید
    واقعا محتوای بسیار کاربردی رو تولید می کنید
    فقط اینکه در بعضی از ویدئو ها صدای پس زمینه از حد نرمال بیشتره …

    لایک

  2. سلام استاد واسه کلیپ ها گزینه افزایش سرعت هم قرار بدید سپاسگزارم

    64

  3. سلام استاد عزیز ممنون که دمورد این موضوع صحبت کردین من یکی از دغدغه های زندگیم همین بحث صحبت نکردن تو جمع بود …. مثلا به یه حرفی که میخام بزنم خیلی فک میکنم که بیشتر وقت ها هم اون کار یا حرفو عملی نمیکنم مثلا سر کلاس یه سوال که برام پیش میاد نمیپرسم ‌چون صدای خیلی آرومی دارم و مجبورم دوباره سوالمو تکرار کنم ولی خب هر چقدرم سعی کردم انگار صدام بالا تر از نمیره ولی تو خونه صدام خوب و نرماله و…..
    میشه یه راهکار بدین به نظرتون باید برم پیش روانشناس
    من خیلی دوست دارم آدم اجتماعی باشم

    32

  4. سلام خدا خیرتون بده ممنون از این سایت خوب من همیشه پادکست های شما رو گوش می‌کنم و از اون ها برای بهتر شدن زندگی استفاده میکنم خدا انشاالله بهتون هر چی دوست دارین بده
    ممنون از شما

    38