1403/01/31
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/31
0
0

چگونه نفرت را کنار بگذاریم؟ چرا از دیگران متنفریم؟

2884 بازدید
چگونه نفرت را کنار بگذاریم؟ چرا از دیگران متنفریم؟

تنفر از دیگران چه دلایل و ریشه هایی دارد و چگونه درمان میشود؟

همه ی ما نسبت به آدم هایی که می شناسیم احساسی داریم. ممکن است از آن ها خوشمان بیاید و ممکن است نسبت به آن ها حس تنفر داشته باشیم. حس تنفر مانند حس حسادت یک حس هیجانی است و از جمله احساساتی است که بیشتر از همه خودمان را آزار می دهد. ما در این مقاله آکادمی روانشناسی راهشناس سعی خواهیم کرد با شناختن دلایل احساس تنفر نسبت به دیگران راه حلی مناسب برای آن ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

تنفر چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که تنفر همان احساس ناخوشآیندی است که نسبت به چیزی داریم. به عنوان مثال وقتی نسبت به کسی احساس ناخوشآیندی داریم می توان گفت که احساس تنفر داریم.

دلایل ایجاد احساس تنفر نسبت به دیگران کدامند؟

یکی از مهمترین عللی که باعث ایجاد احساس تنفر می شود، یادآوری خاطرات ناخوشآیند است. یعنی ما از شخص مورد نظر خودمان خاطرات ناخوشآیندی داریم. باید بدانیم که تنفر ایجاد نمی شود. بلکه آن حس درون ما با مواجه ی دوباره با شخص، بازسازی می شود.

چرا نسبت به دیگران احساس تنفر داریم؟

اینکه چرا ما از دیگران متنفر می شویم دلایل متفاوتی دارد که قبلا در مطلب از همه متنفرم و بدم میاد چیکار کنم؟ نیز بررسی کرده ایم. یکی از آن ها دلخور بودن از رفتار یا قضاوت دیگران است. یعنی دیگران در گذشته با رفتار یا قضاوت نا به جایی ما را رنجانده اند و ما نتواسنته ایم آن ها را ببخشیم. به همین دلیل به آن ها حس تنفر داریم. مورد بعدی عقیده ی متفاوت است. گاهی ما با شخصی تفاوت عقیده داریم اما می توانیم به هم احترام بگذاریم اما گاهی این تفاوت عقیده باعث عبور از خط قرمزها می شود. به عنوان مثال تفاوت عقیده بین دو کشور – مثل اسرائیل و ایران – که تفاوت عقایدشان  عبور از خط قرمز های باوری یک دیگر است.

مورد بعدی این است که ما توسط فرد تحقیر شده ایم. ممکن است فرد به طور خواسته یا ناخواسته باعث شده باشد ما در جمع یا تنهایی تحقیر شویم. این تحقیر در ذهن ما مانده و نمی توانیم او را ببخشیم. مورد بعدی حسادت است. در مواردی هم ما وقتی می بینیم که جایگاه طرف با ما متفاوت است باعث حسادت ما شده و همین حسادت احساس تنفر را در ما ایجاد می کند.

به عنوان مورد بعدی می توان به سلسله انتظارات بر آورده نشده اشاره کرد. یعنی انتظاراتی که ما از شخص داشتیم بر آورده نشده است. وقتی چندین بار این انتظارات برآورده نشود باعث ایجاد حس تنفر در ما می شود.

ما وقتی نسبت به کسی احساس تنفر داریم چه رفتار هایی باید انجام دهیم؟

یکی از رفتارهایی که باید انجام دهیم این است که با شخصی که از آن تنفر داریم صحبت کنیم. این صحبت کردن باعث می شود تا مشکلاتمان حل شود. یکی از مشکلاتی که در رفتارمان داریم و باید آن را از بین ببریم مدام طعنه و کنایه زدن به فرد است. یعنی وقتی متوجه شویم شخص حواسش به ماست یا ما را می شنود به او کنایه می زنیم. اما باید بدانیم که این طعنه و کنایه ها و این رفتار بیشتر از همه ما را اذیت خواهد کرد.

آیا نفرت همواره به دلایل شخصی ایجاد می شود؟

جواب کوتاه این سوال خیر است. به عنوان مثال شما از کارمندان بانکی ممکن است متنفر باشید. این تنفر بخاطر انجام نشدن وظایف قانونی آن ها در شما ایجاد شده است. یعنی ممکن است شما هیچ کدام از کارمند ها را نشناسید اما نسبت به آن ها حس تنفر داشته باشید. برای رفع این مشکل می توان به راحتی با چند کارمندی که وظیفه ی خود را به خوبی انجام می دهند گفت و گو کرد. این گفت و گو باعث می شود تا متوجه شویم که همه ی کارمندان مشکل ندارند.

به چه دلایلی از دیگران متنفریم؟

  • از رفتار شخص مورد نظر خوشمان نمی‌آید
  • سلایق و طرز فکر متفاوتی داریم
  • نفرت به ما ارث رسیده : مثلا چون پدر یا مادر از یکی از اقوام متنفر است، ما بدون اطلاعات کافی و بدون دلیل از او تنفر داریم، یا جامعه ای که در آن زندگی میکنیم با کشور خاصی مشکل دارد پس ما هم از آنها متنفر هستیم.
  • حس حسادت به تنفر تبدیل شده است: فکر میکنیم لیاقت جایگاهی که دارد را نداشته و شرایط عادلانه نیست و در نتیجه به موفقیت دیگران حسودی میکنیم
  • توسط فرد یا افرادی تحقیر شده ایم
  • تنفر ما یک عس العمل دفاعی در برابر پذیرش اشتباهات است
  • چون طبق خواسته و علایق ما عمل نشده است

تنفر به دیگران را چگونه تشخیص دهیم؟

  • فرد از هرگونه ارتباط چشمی با شما فراری هستیم
  • در هیچ حالتی به رفتارها، حرف ها و واکنش های او لبخند نمیزنیم
  • از دیدن و صحبت با ما آزرده میشویم
  • مدام پشت سر او حرف میزنیم
  • برای پایان دادن سریعتر صحبت با او جواب های تک کلمه ای میدهیم
  • با تمام نطرات او مخالفیم حتی اگر بدانیم که نظر او درست است
  • به شخص اعتماد نداریم
  • از موفقیت ها و شادی هایش خوشحال نمیشویم

راه حل های کنار گذاشتن احساس نفرت کدامند؟

قبل از بررسی راه حل ها باید بدانیم یکی از بهتیرن این راه حل ها دور شدن از فضای نفرت انگیز است. یعنی سعی کنیم آرامش خود را پیدا کنیم و در محلی که به ما آرامش می دهد بمانیم. راه حل بعدی عوض کردن دید خودمان است. یکی از مشکلاتی که ما با آن ممکن است دست و پنجه نرم کنیم این است که به قضایا با دید منفی می نگریم. این دیدگاه باعث ایجاد احساسات ناخوشآیند در ما خواهد شد.

راجع به مشکلات با یکدیگر صحبت کنیم: قبل از هرچیزی با شخص مورد نظر صحبت کنیم شاید تمام مشکلات فقط سوءتفاهم باشد.

از اخبار و فضاهای منفی دوری کن: همه ی ما از ظلم، بدی کردن به دیگران، خشونت و … متنفریم پس پیگیری اخبار منی و مشاهده مطالب در فضای مجازی فقط خودمان را اذیت میکند.

به دلایل نفرت خود فکر کنیم: آیا واقعا نفرت ما از شخص، موقعیت و… دلیل خاصی دارد؟ به دلایل خود فکر کنیم، خیلی از مواقع همین فکر کردن باعث میشود متوجه شویم مشکل آنقدر هم جدی نیست.

حرف ها و رفتار دیگران را نادیده بگیرید: اگر از رفتار یک نفر یا یک گروه تنفر دارید، سعی کنید آن مساله را به طور کلی نادیده بگیرید و پیگیر کار های شخصی که از او متنفرید نباشید.

از زاویه دید دیگران نگاه کنیم: آیا واقعا از اتفاقات میتوان یک برداشت کرد؟ سعی کنیم از زاویه دید دیگران هم به این مساله را ببینیم با حتی از شخص بی طرف بپرسیم که نظر او چیست؟

به جای هیجانات منفی دست به عمل بزنیم: مثلا از رفتار مردم جامعه و بی توجهی به محیط زیست متنفریم و به جای پرداختن به این حس تنفر سعی کنیم به اندازه خود به محیط زیست کمک کنیم تا حس بهتری بگیریم.

ارزش خود را درک کنیم: اتفاقی که افتاده یا شخصی که از متنفریم انقدر ارزش دارد که زمان حال خود را تلخ کنیم؟ و به آرامش و روان خود آسیب برسانیم؟

راجع به حس تنفر خیال پردازی نکنیم: این که در فکر خود مساله را بزرگتر کنیم و به آن شاخ و برگ دهیم حل آن را سخت تر میکند و حس تنفر را شعله ور تر میسازد.

حس خود را شناسایی کنید: باید متوجه شویم این حس نفرت است یا مثلا حسادت، ایراد از فکر ماست از شخص مورد نظر است یا موقعیت اشتباهی که در آن قرار داریم؟

جمع بندی پایانی راهشناس در مورد حس تنفر به دیگران

به طور کلی میتوان گفت موثر ترین راه حل نادیده گرفتن یا بخشیدن فرد است. یعنی اگر ما امکان قطع رابطه یا محدود کردن آن را داریم رابطه ی خود را قطع کنیم. اما گاهی فردی که از او متنفریم از اعضای خانواده است. در این صورت بهترین راه بخشش است. راه حل بعدی ایجاد رقابت به جای نفرت است. اگه به فرد حسادت می کنیم یا نسبت به جایگاه او غبطه می خوریم جای تنفر با او رقابت داشته باشیم. این رقابت به رشد ما کمک بسیاری خواهد کرد. مورد بعدی مشورت گرفتن از فردی است که از او متنفریم. اگر او در کار خود موفق است جای تنفر از او مشورت بگیریم تا بتوانیم خودمان را رشد دهیم. راه حل بعدی پیدا کردن نقاط قوت خودمان است. خیلی از مواقع ما به علت اینکه خودمان را دست کم می گیریم از دیگران تنفر داریم. در این حالت اگر بتوانیم خودمان را بهتر و کامل تر بشناسیم می توانیم احساس خودمان را نیز تصحیح کنیم.

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=3594
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

4 نظر در مورد چگونه نفرت را کنار بگذاریم؟ چرا از دیگران متنفریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. من از خواهر بزرگترم متنفرم و تحمل اون توی خونه برای من یه مشکل خیییییییلی بزرگ شده من امسال کنکوری هستم و این تنفر امسال بیشتر هم شده من و اون اصلا هیچ جوره شبیه هم نیستیم اون خیلی رو مخ آدم هست فقط وقتایی که سرکار میره میتونم یه نفس راحت بکشم.فقط به دنبال یه راه فرار هستم تا بیشتر از این دیوونه نشدم.میشه یه راهنمایی بکنید تو این وضعیت منو؟؟

    16

    1. سلام وقت شما بخیر
      تنش با خواهر برادر تجربه ای هست، که خیلیهامون تجربه کردیم
      البته که میزان این تنش متفاوته
      بنده با توجه به اینکه دقیقا از مشکلات شما آگاه نیستم، تنها پیشنهادی که میتونم بهتون بدم یادگیری بی توجه بودن و رد شدن از اتفاقات ناخوشاینده
      سعی کنید خودتونو مشغول کار دیگه ای کنید
      به حرف ها و اعمالی که دوست ندارید واکنش نشون ندید
      اگر امکانشو دارید در ظاهر برای کوتاه مدت اونجوری که خواهرتون دوست داره رفتار کنید تا سال کنکورتون که بسیار مهمه بگذره

      17

      1. سلام
        من خواهرم مشکل روانی داره و هر از چند گاهی وضعیتش بد تر میشه و کلا وسواس های فکری و عصاب خرد کن زیادی داره حدودا چهار ساله این مشکل رو داره من دو سال قبل کنکور داشتم و به خاطر شرایط خونه افسرده شدم و هنوز پشت کنکورم تو اون مدت خیلی واسه حل مشکلاتش کمکش کردم ولی اون همش بهم آسیب وارد کرد من دیگه با بد و بیراه گفتن و وسواس ها و رفتاراش این که یک لحظه خوبه بد یه لحظه بد خسته شدم چن وقتی با هاش رابطمون قطع کردم اصلا باهاش حرف نمیزنم حتی خیلی نسبت بهش متنفر شدم میخوام ازش دور بمونم حتی واسه ندیدنش فرار کنم با این که ما تو یه خونه ایم و هر لحظه میبینمش مادرم اصرار داره که باید باهاش حرف بزنم و ارتباط بگیرم ولی من نمیتونم و نه میخوام

        2

        1. سلام قطع ارتباط با افراد نزدیک چالش های خاص خودشو داره
          گرچه تا مطلع نشدن از شرایط شما با تمام جزئیات نمیشه نظر قطعی داد اما به طور کلی توصیه میکنم سراغ مدیریت روابط با ایشون برید تا قطع کلی روابط

          لایک