1403/02/06
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/06
0
0

چگونه با فرد حسود برخورد کنیم؟ از شر حسادت در امان باشیم

5618 بازدید
چگونه با فرد حسود برخورد کنیم؟ از شر حسادت در امان باشیم

برخورد درست با فرد حسود

همه ی ما در طول زندگی با افراد زیادی در ارتباط هستیم. افرادی که علاوه بر ظواهر متفاوت، خصوصیت اخلاقی متفاوتی نیز دارد. یکی از خصوصیت هایی که ممکن است این افراد داشته باشند حسادت است. فرد حسود همواره از شکست شما خوشحال می شود یا به عبارتی ترجیح می دهد شما دائما از سطح پایین تری نسبت به او قرار داشته باشید. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا راهکارهایی را برای مقابله و مواجهه با این افراد ارائه کنیم. پس با ما در راهشناس همراه باشید.

فرد حسود کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

به طور کلی به فردی که دائما منتظر شکست ما باشد یا از شکست ما خوشحال شود حسود گفته می شود. این افراد وقتی شکستی در زندگی شما ببینند با رفتارهایی مانند شماتت بیش از حد، سرزنش بیش از حد و تکرار جمله ی “به تو هشدار داده بودم” سعی می کنند تا به ما این احساس را بدهند که فهم و درک بهتری نسبت به ما دارند.

از سویی این افراد مدائم در حال غیبت کردن هستند. یعنی چه در مورد ما و چه در مورد دیگران مدام غیبت می کنند. سوای این غیبت کردن وقتی از یک تصمیم ما آگاه شوند مدام سعی می کنند تا با حرف هایشان برای ما بد بینی ایجاد کنند. این افراد می توانند باعث شوند تا ما شکست های بسیاری در زندگی بخوریم.

به طور کلی افراد حسود را با ویژگیهای زیر میتوان شناخت:

  • از ناراحتی شما خوشحال میشوند
  • دائما ما را مسخره میکنند
  • در انتظار شکست شما هستند
  • پشت سر ما بدگویی میکنند
  • همه ی کارهای مارا قضاوت میکنند
  • در جمع ما را تخریب یا تحقیر میکنند
  • هیچوقت تحسین یا تشویق از سمت آنها نمیبنید

انسان های حسود چگونه فکر میکنند؟

انسان های حسود معمولا در ذهن خود خودشان را ضعیف تر و پایین تر از شما میبینند، آنها این تصور را دارند که شما جایگاه آنها را گرفته اید و فرد لایقی برای جایگاه و توجهی که کسب کرده اید نیستید.

افراد معمولا حس میکنند به آنها ظلم شده و اگر شرایط و امکانات شما را داشتند قطعا از شما موفق تر بودند، در فکر افراد حسود موفقیت بقیه کار را برای موفقیت خودشان سخت تر میکند پس دوست دارند دیگران نیز شکست بخورند تا آنها راحت تر به اهداف خود برسند.

چگونه از شر حسادت و فرد حسود در امان باشیم؟

مهم ترین راهکاری که می توان داشت این است که رابطه ی خود با آن ها را به حداقل برسانیم. هر چه کمتر با این افراد ارتباط داشته باشیم بهتر می توانیم به هدف های خودمان برسیم. از طرفی این افراد تنها باعث سست شدن اراده در ما می شوند و دلیل خیلی از ناراحتی های روحی ما هستند.

اگر فرد حسود خانواده و اطرافیان نزدیکمان بود چه؟

اما گاهی نمی توان این افراد را کنار گذاشت. به عنوان مثال ممکن است این فرد از خانواده ی نزدیک شما باشد و ما نتوانیم رابطه ی خود را با او قطع کنیم. فردی مثل برادر یا خواهرمان که قطع ارتباط با آن ها پیامد های جالبی ندارد. در این صورت چه باید کرد؟

در این صورت باید به او کمک کنیم. خیلی از حسادت ها به برای این که فرد به خودش ایمان ندارد و مدام در حال مقایسه خود با دیگران است به وجود می آید. باید به او اعتماد به نفس کافی بدهیم. برای مثال وقتی در ورزش تکواندو دو فرد بیش از حد به هم نزدیکند همدیگر را بغل می کنند. این بغل کردن لزوما از روی مهر نیست بلکه برای ضربه نخوردن است. در زندگی نیز همچنین است. ما باید افرادی که به ما خیلی نزدیکند را بغل کنیم تا ضربه نخوریم. علاوه بر آن ما می توانیم از آن ها درخواست کنیم تا درکاری که انجام می دهیم با ما کمک کنند.

چرا دیگران به ما حسادت میکنند

دلایل حسادت متعدد است اما مهمترین دلایلی که دیگران به ما حسادت میکنند را میتوان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

  • جایگاهی دارید که فرد حسود دوست دارد جای شما باشد
  • در مرکز توجهات هستید و از دیگران بیشتر به شما توجه میشود
  • ممکن است خواسته یا ناخواسته او را تخریب یا تحقیر کرده باشید
  • افرادی را که دوست دارد به شما نزدیک تر هستند
  • حس میکنند به او ظلم کرده اید
  • موفقیت ها  و شرایط خود را بیش از حد برای او پررنگ کرده اید
  • دیگران دائما شما را با او مقایسه میکنند

در ادامه به بررسی راهکار ها و روش هایی میپردازیم که از شر حسادت و افراد حسود دور بمانید و به روش درست با فرد حسود برخورد کنید:

از فرد حسود مشاوره بگیرید

گاهی مشاوره ی الکی گرفتن از این افراد باعث می شود که بهتر با ما برخورد کنند. سوای این ممکن است خیلی از این نقد ها و مشاوره ها بسیار مفید واقع شوند. در این حالت که ما به فرد احساس مهم بودن می دهیم باعث می شود فرد احساس نزدیکی بیشتر با ما داشته باشد. همین احساس نزدیکی می تواند به نفع ما باشد.

به انتقادات آنها فکر کنید

گاهی اوقات افراد حسود در میان انتقادات خود به برخی از ایرادات و اشتباهات ما اشاره میکنند که ما متوجه آن نبوده ایم،پس میتوان از این انتقادات درس گرفت و خود را اصلاح کرد.

علاوه بر این با فکر دقیق به انتقادات فرد حسود ریشه ی خیلی از حسادت ها رو متوجه میشوید و میتوانید بعضی از این دلایل را برطرف کنید که از حسادت او کاسته شود.

سعی کنیم به او کمک کنیم تا به موفقیت برسد

فرد حسود را بهتر بشناسیم و ببینیم چه اهدافی در زندگی دارد اگر توانایی کمک کردن به او را داریم، در رسیدن به اهدافش به او کمک کنیم، تشویقش کنیم و به اون انگیزه دهیم.

گاهی اوقات همین اقدامات باعث تغییر نگرش او نسبت به ما میشود و حسادت را کنار میگذارد و بر روی اهداف خودش تمرکز میکند.

موفقیت های خود را بیش از حد پررنگ نکنید

بیش از حد از موفقیت ها و توانایی های خود صحبت نکنید به خصوص در جمعی که فرد حسود وجود دارد، اگر از موفقیت های خود صحبت میکنید از برخی از ایراد ها و اشتباهات خود نیز صحبت کنید.

فرد حسود معمولا در نا خودآگاه خود شما را فرد قوی تر و بهتری از خود میداند این تصور او را متعاد سازی کنید تا تنش کمتری داشته باشید، با پررنگ کردن نقات قوت او حس خوبی به افراد حسود منتقل کنید تا شاید دست از سر شما بردارند!

تنش ها را به انگیزه برای پیشرفت تبدیل کنیم

اگر افراد حسود فضا پر تنشی برا شما  ایجاد کردند شما این تنش ها را تبدیل به انگیزه برای پیشرفت و موفقیت بیشتر کنید،یکی از دلایل اینکه دیگران به شما حسودی میکنند موفق بودن ماست.

پس با دیدن حسادت به این فکر کنیم که چقدر خوب عمل کردیم و به موفقیت های خوبی رسیدیم و مسیر درستی را در پیش گرفته ایم.

بپذیریم همه ما را دوست ندارند

هیچوقت نمیتوان همه را راضی نگه داشت، باید بپذیریم که همه ما را دوست ندارند و شاید حتی بدشان هم بیاید بدون این که تقصیر داشته باشیم.

پس بجای تمرکز بر روی انرژی های منفی بر روی انرژی های مثبت و افرادی که ما را دوست دارند تمرکز کنیم.

آیا وقتی ما به قله ای از موفقیت رسیدیم افراد حسود از بین می روند؟

معروف بودن و موفق بودن لزوما به معنای اینکه قرار است دائما تعریف بشنویم نیست. بلکه هر چقدر که ما معروف تر و موفق تر باشیم با کم ترین و کوچک ترین اشتباهی نقد های بسیار بیشتری دریافت خواهیم کرد. پس باید بدانیم این که ما موفق شویم لزوما به این معنا نیست که قرار است تمام آدم ها ما را تشویق کنند. بلکه هر چقدر مهم تر و موفق تر شوید به همان اندازه افراد حسادت بیشتری به شما خواهند داشت.

در نهایت به خاطر داشته باشید که ما می توانیم تا وقتی که فرد حسود اقدامی در جهت خراب کردن زندگی یا اوضاع ما نداشته با او مدارا کنیم. این مدارا کردن حتی می تواند او را به سمت حمایت از ما سوق دهد. تمام این ها را هم اگر از فرد انتظار داشته باشیم باید بدانیم تمام این ها در زمانی عملی خواهد شد که ما تمام موفقیت های خود را به معرض نمایش نگذاریم یا به عبارت دیگر در چشم دیگران فرو نکنیم. اگر این نکات را رعایت کنیم نه تنها می تواینم رابطه ی خوبی با این افراد داشته باشیم بلکه حتی می توانیم از آن ها استفاده کنیم.

نتیجه گیری راهشناس در مورد برخورد با افراد حسود و انوع آنها

افراد حسود به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

  • فرد حسود بی خطر
  • فرد حسود پرخطر و آسیب زننده

افراد حسود بی خطر که معمولا واکنش هایی در حد حرف و اظهار نظر تخریبی دارند و دست به اقدام عملیاتی نمیزنند اما افراد حسود پر خطر به دنبال صدمه زدن به ما هستند و باید از آنها فاصله گرفت.

اما با افراد حسود بی خطر میتواند مدارا کرد به هر میزان که شما روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید ترکش های این افراد به شما کمتر برخورد میکند و تاثیر روحی و روانی کمتری بر شما خواهد داشت.

منتظر دیدگاه های زیبای شما در بخش نظرات هستیم. از اینکه با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2363
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد چگونه با فرد حسود برخورد کنیم؟ از شر حسادت در امان باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.