1403/01/31
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/31
0
0

بهترین روش های درمان وسواس فکری و عملی OCD

6052 بازدید
بهترین روش های درمان وسواس فکری و عملی OCD

وسواس فکری عملی را چگونه درمان کنیم؟

وقتی در مقاله گذشته در مورد وسواس فکری و عملی و مشکلاتی که ایجاد می کند حرف زدیم قرار شد راه حل های درمانی آن را نیز بگوییم. وسواس راه های درمانی متفاوتی دارد. از جمله تمرین ها، پزشکی و حتی درمان دارویی. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که این درمان ها را به اختصار توضیح دهیم. پس با ما در آکادمی راهشناس همراه باشید.

مهمترین اصلی که در درمان باید در نظر گرفت این مورد است که خود فرد نیز باید بخواهد. این اصل مهم ترین اصل از شروع تا پایان درمان است. فرد باید در ابتدا با خودش رو راست باشد. یعنی به یک خودشناسی برسد و تکلیفش با خودش مشخص کند. به عنوان مثال فکر کند که این وسواس باعث شد تا از 2 اتفاق مهم جلوگیری کند اما برای 10 اتفاق دیگر فایده ای جز از بین رفتن آرامش نداشته است.

مورد بعدی که فرد باید با خودش کنار بیاید این است که ما انسان ها اجازه ی اشتباه کردن داریم و نباید از اشتباه کردن نترسید. همه ی ما می توانیم اشتباه کنیم. اشتباه کردن تنها در صورتی بد است که ما از قبل بدانیم آن کار اشتباه است اما باز آن را انجام دهیم. در این صورت کار ما خارج از عقلانیت و شعور است.

انواع روش های درمان OCD

به طور کلی 5 دسته بندی کلی برای درمان داریم:

  • درمان از طریق خودشناسی و خویاری
  • درمان از طریق کنترل افکار
  • درمان با کمک درمانگر
  • درمان از طریق خانواده و گروه
  • درمان از طریق دارو

درمان وسواس از طریق خودیاری و خودشناسی

  • خواب کافی داشته باشید چون خواب و استراحت کافی تا حد زیادی به استرس و اضطراب مرتبط است.
  • به طور منظم در بازه های زمانی کوتاه در طول روز ورزش کنید
  • تمرین مراقبه، مدیتیشن، یوگا و … تا حد زیادی به آرامش ذهن میکند
  • با دیگران در معاشرت باشید و ارتباط برقرار کنید

اهمیت ورزش و مدیتیشن در کنار گذاشتن وسواس

ما می توانیم روان خودمان را با ورزش آرام کنیم. به عنوان مثال می توان با یک دقیقه بستن چشم و فکر کردن به نهایت کار بدانیم که با چه چیزی رو به رو هستیم. همین می تواند برای ما آرامش به ارمغان بیاورد.

درمان وسواس از طریق کنترل افکار

ریشه وسواس فکری عملی افکار ماست پس هر چقدر که با تکنیک های مختلف افکار خود را مدیریت کنیم، کنترل و درمان وسواس نیز راحت تر است. درمان از طریق کنترل افکار را مهمترین روش درمان وسواس فکر و عملی یا OCD دانست.

موقعیت هایی که دچار وسواس میشوید را پیش بینی کنید

مثلا همیشه برای قفل کردن در وسواس دارید، پس بار اول را با دقت انجام دهید و موقع قفل کردن تر با خود تکرار کنید که در حال قفل کردن در هستم.

جلوی الگوهای فکر مکرر و تکرار شونده را بگیرید

از دو طریق زیر میتوانید جلوی این الگوها را بگیرید

  • از طریق رو به رو شدن با ترس: اگر فکر وسواس گونه ای به سرتان زد از قصد و با فرض انجام ندادن، فکر خود را پیگیری نکنید.
  • منحرف کردن ذهن و مشغول شدن به کار دیگر

به افکار وسواس گونه ی خود نظم دهید

برای منظم کردن افکار خود از 3 تکنیک زیر استفاده کنید

  • افکار وسواس گونه و افکار منفی خود را بنویسید تا ذهن خود را خلوت کنید با ادامه دادن به نوشتن (حتی نوشتن های تکراری) بعد از مدتی متوجه میشوید که چیزی برای نوشتن ندارید و حس کنترل بیشتری بر روی افکار خود دارید.
  • راجع به وسواس خود با دیگران صحبت کنید یا صدای خود را ضبط کنید.
  • مدتی از رو که زمان مرده دارید را به افکار خود اختصاص دهید و در این زمان آنهارا سرکوب نکنید تا از حجم فشار و آشفتگی ذهنی شما آنها کم شود.

قاطعانه برخورد کردن را فراموش نکنید

مورد بعدی اجبار خودمان است. به عنوان مثال ممکن است برای درک یک مطلب بخواهیم دفعات متعددی آن را بخوانیم. اما اگر خودمان را مجبور کنیم که یک بار فرصت فهمیدن داریم آن گاه بیشتر دقت می کنیم. همین کار به مرور باعث می شود تا وسواسمان کمتر شود.

همواره به خودمان اعتماد داشته باشیم

یکی از زمان های دیگری که وسواسمان نمود پیدا می کند زمانی است که از خانه خارج می شویم. فکر بسته نبودن در ها می تواند مدام باعث شود که مجبور به چک کردن آن بشویم. در حالی که اگر خودمان را مجبور کنیم که “حتی اگر در خودرو یا منزل باز هم هست نیازی به بازگشت نیست” آن گاه بعد از چند مرتبه وضعیت بهتری نسبت به اوضاع پیدا خواهیم کرد.

درمان وسواس از طریق درمانگر

درمانگران و مشاوران روانشناس روش های متعددی برای وسواس فکری و عملی و اجبار فکری دارند که برخی از روش ها را در ادامه بررسی میکنیم.قبل از درمان دارویی حتما به مشاور و روانشناس مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود.

ریشه یابی وسواس توسط درمانگر

معمولا درمانگر ابتدا وسواس شما را ریشه یابی میکند و سپس در مواجهه و کاهش استرس شما کمکم میکند. باید مشخص شود چرا وسواس شست و شو دارید یا چرا وسواس موئولیت پذیری بیشت از حد دارید. بعد از پیدا کردن ریشه بسیار راحت تر میتوان درمان را شروع کرد.

رو به رو کردن با ترس توسط روانشناس

یکی از روش های درمانی وسواس رو به رو شدن با افکار است به این منظور درمانگر  در فضایی کنترل شده شما را با ترسی که دارید رو به رو میکند ثلا وسواس شستن دست دارید در جلسات درمانی شما با این وسواس رو به رو میشوید و درمانگر شما را تشویق میکند تا زمان مشخصی مقاومت کنید. این مواجهه درست همراه با تشویق و همراهی درمانگر باعث کاهش استرس شما میشود.

شناخت تفکرات وسواس گونه شما و مشاوره در مورد شیوه تفکر درست

در مورد تفکرات افراطی و اغراق آمیز شما که بخاطر آنها بار روانی زیادی تحمل میکنید میتوانید با مشاور صحبت کنید تا بعد از ریشه یابی شیوه تفکر درست و اصلاح تفکرات وسواس گونه را با روش های علمی پیش ببرید.

تکنیک توقف فکر برای درمان وسواس

یکی دیگر از تکنیک های درمانگر در درمان وسواس این است که با فضاسازی مناسب شما را غرق در افکار وسواسی خود میکند و سپس با صدای بلند و منحرف کردن افکار شما به طور ناگهانی رشته ی افکار شما را قطع میکند.

درمان وسواس از طریق خانواده ، اطرافیان و گروه

در این بخش مواردی را بررسی میکنیم که به کمک اطرافیان صورت میگیرد، فرد وسواسی وقتی در راستای کار گروهی سعی به درمان میگیرد انگیزه و انرژی بیشتری خواهد داشت و دیرتر نا امید میشود.

شرکت در گروه هایی مرتبط به درمان وسواس

معمولا برای مسائل روحی و روانی گروه ها و جمع هایی وجود دارند که به صورت گروهی به یکدیگر کمک میکنند و جلسات حضوری یا مجازی به منظور حمایت از یکدیگر برقرار میکنند، شرکت فرد این جمع ها برای درمان وسواس بسیار مفید است.

با آدم هایی که به خرافه معتقدند دم خور نشویم

یکی دیگر از مواقعی که ممکن است باعث بدتر شدن وسواس ما شود رابطه با آدم های خرافی است. افرادی که اعتقادات عجیب دارند می تواند باعث شوند تا وسواس ما شدید تر شود.

حالت دیگری که می توانیم به خود کمک کنیم این است که صفحه ی حوادث روزنامه ها، کتاب های علمی تخیلی و موارد مشابه را برای مدتی حذف کنیم. اجازه بدهیم که ذهنمان با واقعیت ها رو به رو شود و آن ها را درک کند نه چیزی دیگر. با این حال اگر دچار آشفتگی ذهنی شدیم می توانیم با نوشتن آن به آرام شدن فکر خود کمک کنیم.

از خانواده و اطرافیان خود کمک بخواهید

با خانواده و اطرافیان مثبت خود صحبت کنید و بگویید که قصد دارید وسواس خود را کنا بگذارید، از آنها حمایت و کمک بخواهید. خانواده نقش بسیار زیادی در حمایت و پیشبرد درمان فرد وسواسی دارد.

راهکار های درمانی توسط خانواده برای درمان فرد وسواسی

بهترین کار این است که او را درک کنیم. حتی اگر وسواس او به نظر ما احمقانه بیاید او را درک کنیم و سعی کنیم با او صحبت کنیم. از او حمایت کنیم و چه در زبان و چه در عمل به او احترام بگذاریم. باید بدانیم که همه ی ما وسواس های متفاوتی داریم که تنها میزان آن ها با هم متفاوت است.مهمترین کارهایی که خانواده ی فرد باید انجام دهند:

  • متوجه این موضوع باشیم که این رفتار ها ناخواسته است
  • دید تمسخر آمیز و سرزنش نداشته باشیم
  • او را در موقعیت استرس زا قرار ندهیم
  • از او حمایت کنید اما از الگوهای فکری وسواس حمایت نکنید و در انجام کارهای وسواس گونه به او کمک کنید

درمان وسواس از طریق دارو

اگر وسواس شدید باشد در کنار روش های بالا دارو نیز میتواند تا حد زیاد روند درمان را سریعتر و موثر تر کند.معمولا داروهای وسواس همان داروهای مرتبط به استرس و اضطراب هستند.

البته باید توجه کرد که دارو به تنهایی نمیتواند وسواس را درمان کند بلکه تنها به کاهش فشار های روانی فرد آن به صورت موقت کمک میکند، شما در کنار درمان دارویی باید از روش های درمانی دیگر نیز استفاده کنید.

دارو درمانی را زیر نظر متخصص شروع کنیم

یکی دیگر از مواردی که افراد سعی می کند برای درمان خود انجام دهند درمان به وسیله ی داروست. اما این شیوه ی درمانی حتما باید بعد از معاینه توسط متخصص انجام شود. باید بدانیم که دارو تنها در صورتی که نیاز باشد می تواند به ما کمک کند. در غیر این صورت اثری نخواهد داشت.

از طرف دیگر دارو به تنهایی کافی نیست. یعنی حتی اگر ما دارو درمانی را شروع کرده ایم باز هم باید به رفتارخود دقت کنیم و تغییر رفتاری نیز داشته باشیم.

درمان وسواس بدون دارو هم ممکن است؟

در اکثر موارد قطعا بله، دارو تنها نقش موثری در کاهش استرس های شما دارد اما تا وقتی که از نظر روانی مشکل شما حل نشده باشد اثر دارو موقتی است.

پیشنهاد میکنیم ابتدا به روانشناس و مشاور مراجعه کنید و اگر درمان نشدید به عنوان آخرین مرحله به روانپزشک برای درمان دارویی وسواس مراجعه کنید.

نتیجه گیری راهشناس در مورد بهترین روش های درمانی وسواس (OCD)

برای درمان کامل وسواس باید صبر داشته باشید تا درمان به صورت کامل انجام شود بسیاری از استرس ها و نگرانی های ما هیچوقت اتفاق نخواهند افتاد. برای آرامش قلبی به خداوند بیشتر اعتماد کنیم. باید بدانیم که ما هر کاری که می کنیم اگر با اعتماد به خدا باشد برایمان با آرامش بیشتر خواهد بود. باید به خدا اعتماد کنیم و از او یاری بجوییم. این اتفاق باعث بهتر شدن حالمان خواهد شد.

به یاد داشته باشید که تمامی موارد بالا تنها در صورتی که خود فرد نیز بخواهد مفید خواهد بود و الا تاثیر چندانی نخواهد داشت. از این که با ما همراه بودید سپاسگزارم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2401
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

2 نظر در مورد بهترین روش های درمان وسواس فکری و عملی OCD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خسته نباشید.
    من الان نزدیک دو ساله وسواس فکری دارم.
    از وقتی که من برنامه نویسی رو شروع کردم ذهن خودم رو هم مثل کامپوتر کردم مثلا ی سر قانون ها خاص برای خودم میزارم که انگار من خودم برده خودمم
    مثلا میگم که من باید تو درس خوندن حتما باید اول درس های سبک رو بخونم بعد سنگین یا نه من طبق این قانون که برای خودم گذاشتم باید تو نوشتن تکالیف باید اول بسم‌الله رو بزرگ بنویسم کنارش حتما پرانتز بزارم یا نه، مثلا تو حرف زدن با بقیه مثلا فلان دوست باید با توهین حرف زدن یا با فلان فامیل به صورت مسخره حرف زد هر وقت هم که میخام ی قانونی رو انجام بده با خودم میگم (خب من طبق این قانون گفتم که باید اینجور کنم ) [[و خیلی کارای مسخره که آدم با شنیدن خندش میگیره حتی خودمم با این که تو مجازیم خجالت میکشم بگم]] من همین الان ی ساعت پیش مانیتور کامپیوتر رو کبوندم تو سرم از بس که چرت پرت با خودم کفتم من همین الان اولین باره که دارم فیلم روانشناسی میبینم یزره آرامش گرفتم با فیلمتان دستتون درد نکنه ولی هنوز اون سرطان وسواسی که داره تو مغز من بدبخت میگرده داره من میکشه تورو خدا ی کمکی کنید تو منطقه ما روانشناس نیست که پیشش برم.

    4

    1. سلام وقتتون بخیر
      ممنون از نظرتون
      با تمرین و رعایت نکاتی که در ویدئو گفته شد قطعا بهتر میشید
      این مشکل کاملا قابل حل شدنه نگران نباشید

      لایک