1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

تمرینات و راهکار های تضمینی افزایش اعتماد به نفس

2452 بازدید
راهکار های افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

همان طور که می دانید افراد برای موفقیت و پیشرفت نیاز به اعتماد به نفس داشتن دارند. اما بعضی از افراد به دلایلی همچون تنبلی، خجالتی بودن و … اعتماد به نفس لازم را ندارند. اول باید بدانیم اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس یعنی احساس خوش درونی به علت انجام کار و با غرور و مغرور بودن کاملا متفاوت است. حال بیاید با هم چند روش را برای افزایش اعتماد به نفس معرفی کنیم.

بررسی تمرین ها و راهکار های افزایش اعتماد به نفس

در این بخش به بررسی تمریناتی که نیاز است انجام دهیم تا ضعف در اعتماد به نفس خود را برطرف کنیم میپردازیم پس با تمرکز و دقت همراه ما باشید.

افزایش تخصص و مهارت را فراموش نکنید

حتما جمله ی ” ز گهواره تا گور دانش بجوی” به گوشتان خورده. این جمله یعنی همواره مطالبی جدید برای یاد گرفتن است. یعنی ممکن است شما در تخصصتان بسیار موفق و کاربلد باشید اما باز هم جا برای پیشرفت دارید و می توانید هر روز مطالب جدید یاد بگیرید. همین آموزش و یادگیری مطالب جدید باعث می شود که انسان اعتماد به نفس بیشتری احساس کند. به عبارت دیگر آموزش و یادگیری مستمر باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.

یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس نداشتن مهارت کافی در زمینه ی مورد نظر است پس ابتدا به حل این مشکل بپردازیم.

با ترستان روبه رو شوید

یکی از دلایل اعتماد به نفس کم افراد ترس آن هاست. ترس هایی که گاها ممکن است حتی از زمان کودکی در ان ها به وجود آمده باشد. ما نباید از ترسمان فرار کنیم یا از آن فاصله بگیریم. بلکه باید به سمتش برویم و با آنها رو به رو شویم. به معنای تکمیل حرفم حدیثی از امام علی(ع) نقل می کنم: ” از هر چیزی ترسیدی خود را در آن بیفکن. چرا که ترس هر چیز از خودش بدتر است“.

مثلا اگر اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن در میان جمع را ندارید، با صحبت کردن در جمع های کوچک و آشنا با ترس خود رو به رو شوید.

با برنامه ریزی اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت

ما می دانیم که خیلی از حوادثی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می شود غیر قابل پیش بینی هستند اما ما با برنامه ریزی حداقل می توانیم حوادثی را که می توان پیش بینی کرد را شناسایی کنیم و با اعتماد به نفس با آن ها رو به رو شویم. در این صورت می توانیم بهترین واکنش را نشان دهیم. علاوه بر این یک انسان با برنامه به علت ایستادگی و پا فشاری بر برنامه اش خود را با اعتماد به نفس تر می بیند. پس برنامه ریزی را فراموش نکنید.

تجربه را تجربه کردن خطاست

همه ی ما شده که بخواهیم از کسی راجع به موضوعی مشورت بگیریم. گاهی این مشورت گرفتن می تواند باعث شود که ما در دردسرهایی که دیگران گرفتار شده اند نیفتیم. به همین علت استفاده از تجربه‌ ی مفید دیگران می تواند تا حد زیادی ما را از مشکلات دور کند. علاوه بر بزرگتر ها ما می توانیم حتی از رقیب خودمان یاد بگیریم و اشتباهات او را تکرار نکنیم. قرار نیست همواره با رقیبمان در جنگ و جدل باشیم. گاهی ممکن است بهترین و مهم ترین درس ها را از رقیبمان بگیریم. علاوه بر این ما می توانیم مهارت هایی که دیگران برای حل مشکلات مشابه داشته اند را بررسی کنیم و به عبارتی مهارت آموزی کنیم. همین مهارت آموزی میتواند به ما بسیار برای اعتماد به نفس داشتن کمک کند.

موفقیت های خود را به یاد آورید

ما انسان ها همیشه در زندگی تجربیاتی از پیروزی یا شکست خوردن داریم. هیچوقت کسی نبوده که همواره برنده یا بازنده باشد. یعنی ما نیز اگر در گذشته ی خود نگاه کنیم حتما تجاربی از موفقیت پیدا می کنیم که همان تجارب نشان می دهد که ما نیز می توانیم برنده شویم. هیچ وقت موفق بودن خود را به عنوان یک خوش شانسی تلقی نکنید. قطعا شما زحمت کشیده اید و با تلاش موفق به پیروزی شده اید. حال می خواهد این پیروزی بسیار ساده پنداشته شود. به عبارت دیگر موفقیت های خود را به یاد بیاورید و خود را باور کنید.

قطعا زمان هایی وجود داشته که به خود افتخار کنید و به موفقیت رسیده باشید،این لحظات را فراموش نکنید.

با اعتماد به نفس به نظر برسیم تا با اعتماد به نفس باشیم

در سریال “بوجک مرد اسبی” دیالوگی است که می گوید: “تظاهر کن که شادی. بالاخره یک روز فراموش می کنی که تظاهر می کنی.” این دیالوگ در تمام موارد کاربرد دارد. اگر اعتماد به نفس ندارید خود را با اعتماد به نفس نشان دهید. ویژگی افراد با اعتماد به نفس را پیدا کنید و از آن برای خود پیروی کنید. به عنوان مثال برای خود خط قرمز و چهارچوب تعیین کنید. همین باعث می شود که با اعتماد به نفس شوید.

به جای دنبال مقصر گشتن، راه حل پیدا کن

خیلی از افراد با بروز کوچک ترین مشکلی به جای راه حل، به دنبال مقصر می گردند. ممکن است این به دنبال مقصر گشتن زمان زیادی از آن ها بگیرد در حالی که هنوز مشکل پابرجاست. خاطرم هست در یک سخنرانی، سخنران رو به شنوندگان کرد و گفت: “اگر دنبال مقصر مشکلات در زندگی خود می گردید بدانید مقصرش منم. حالا راه حل را پیدا کنید.” این جمله بسیار زیباست. پس سعی کنید به جای آن که وقت خود را با پیدا کردن مقصر بگذرانید به راه حل بیندیشید. به خاطر داشته باشید که پیدا کردن مقصر مشکل را حل نخواهد کرد.

اولین قدم برای تغییر شرایط پذیرش مسئولیت است.

کارهایی را انجام بدهید که دوست دارید

ممکن است مدت زیادی ذهنتان درگیر یک مسئله است اما راه حلی برای آن پیدا نمی کنید. گاهی همین فشار بیش از اندازه به ذهن آوردن، باعث می شود که مغز حتی به راحت ترین راه حل ها هم دست پیدا نکند چون ذهن ما خودش را بازنده می داند. در این حال کاری را انجام دهید که در آن برنده اید. اگر فوتبالیست خوبی هستید فوتبال بازی کنید، اگر داستان نویس خوبی هستید داستان بنویسد و … . کاری کنید که در آن موفقید. در این حالت مغز به خود باور پیدا میکند و راه حل های بهتری ارائه خواهد کرد.

یک جمله ای در بین فوتبالیست ها مرسوم است با این عنوان که: “پنالتی را به بهترین پنالتی زن نده، به کسی بده که می گوید بدهید من پنالتی را بزنم.” ذهینت فرد همه چیز را در مورد او نشان می دهد. حال بیاید با هم چند راهکار برای افزایش اعتماد به نفس را بررسی کنیم.

دو راهکار نهایی برای افزایش اعتماد به نفس

نگران طرز فکر دیگران نباش: تنها کاری را انجام بده که از درستی آن مطمئنی. حتی به نتیجه ی کارت نیز فکر نکن و اگر خواستی کاری را انجام بدهی، با اعتماد به نفس شروع کن و تمام تلاش خودت را انجام بده. در این صورت حتی اگر شکست هم بخوری باز پیش خودت سربلند خواهی بود.

مسئولیت پذیر باش: مسئولیت پذیر بودن را نباید فراموش کرد کارها زمانی انجام می شوند که شروع شوند، پس عملگرا باش. بهترین خودت باش. در این صورت حتی اگر شکست هم بخوری باز از خودت راضی خواهی بود. چون حداقل تلاش خود را کرده ای.

مشورت کن: به پیشنهادات دیگران خوب فکر کن. مشورت با اطرافیان ، خانواده و دیگران را فراموش نکن اما به خاطر داشته باش که در نهایت خودت باید تصمیم بگیری.

از این که با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1704
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد تمرینات و راهکار های تضمینی افزایش اعتماد به نفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.