1403/01/09
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/09
0
0

چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟ + راه های درمان آن

1727 بازدید
چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟ + راه های درمان آن

طلاق عاطفی حاصل احساسات سرکوب شده و منفی مانند خشم، تنهایی، عذاب وجدان، نفرت و حسادت و … است.پس قبل از هر چیز باید ریشه ی آن پیدا شود.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راهکارهایی بپردازیم که از طلاق عاطفی جلوگیری می‌کند. ترجیحا تا حد امکان قبل ازدواج چند جلسه به مشاوره بروید. مشاوره قبل ازدواج می‌تواند خیلی مفید و موثر در روابط عاطفی باشد. همچنین مشاوره قبل ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت خود را حفظ کنید و بر روی تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت تمرکز کنید.

نکته مهم در درمان طلاق عاطفی

قبل از هرچیزی باید ببینید طلاق عاطفی شما به شکل است؟

  • طلاق داده شده اید
  • طلاق گرفته اید

در درمان طلاق عاطفی اینکه شما طلاق گرفته اید یا طرف مقابل بسیار اهمیت دارد.اگر طرف مقابل شما طلاق عاطفی گرفته باشد کار شما برای بهبود اختلافات رابطه سخت تر است و قدرت عملکرد کمتری دارید.گ

انواع طلاق عاطفی در روابط

طلاق عاطفی قبل از جدایی: هنوز باهم زندگی میکنند اما از نظر عاطفی وابستگی ندارند.

طلاق عاطفی پس از جدایی: یک طرف یاد هر دو طرف از نظر قانونی جدا شده اند اما از نظر عاطفی و احساسی همچنان درگیر رابطه هستید که باید طلاق عاطفی نیز گرفته شود.

جلوگیری از طلاق عاطفی

چرا طلاق عاطفی میگیرند و همچنان با هم زندگی میکنند؟

دلایل ادامه زندگی با وجود طلاق عاطفی میتوانند متعدد باشد:

  • نداشتن حامی برای طلاق
  • داشتن فرزند
  • عدم توانایی مالی برای دادن مهریه
  • ترس از حرف مردم
  • تصورات اشتباه از زندگی
  • نداشتن و ضعف اعتماد به نفس
  • پیدا کردن راه های جایگزین غلط و نا سالم ( خیانت، رفیق بازی، اعتیاد و …)

تاثیرات منفی طلاق عاطفی زوجین

  • بی اعتمادی نسبت به دیگران
  • آشفتگی، اضطراب و استرس
  • اختلالات رفتاری ( اشتها، خواب و…)
  • پیدا شدن عادت های ناسالم
  • سوء مصرف مواد مختلف

راهکارهای جلوگیری از طلاق عاطفی

قبل از این که راه های درمان طلاق عاطفی را بررسی کنیم بهتر است به بررسی راه حل هایی بپردازیم که از طلاق عاطفی جلوگیری میکند.با رعایت این نکات میتوانید رابطه عاطفی با همسر و شریک عاطفی خود را تقویت کنید و از بروز مشکلات بزرگی مثل طلاق عاطفی جلوگیری کنید.

مشاوره قبل از ازدواج و آموزش های لازم زوجین

از آنجایی که یکی از اصلی ترین علت های طلاق عاطفی اختلافات فرهنگی و شخصیتی و رفتار های نادرست است بهتر از قبل از ازدواج حتما به مشاور مراجعه کنیم و آموزش های لازم را ببینیم تا در آینده دچار مشکلاتی از قبیل طلاق عاطفی نشویم.

مقابله به مثل نکردن و بخشنده بودن

یکی از راهکارهای مهمی که می تواند در پیشگیری از طلاق‌های عاطفی موثر باشد مقابله به مثل نکردن در دعواها و درگیری‌ها است. برای مثال اگر در روابط بین زوجین، یکی از آن‌ها خبط و خطایی می‌کند و طرف مقابل خطای او را می‌بخشد، این بخشش باید واقعی باشد. یعنی به طور کل باید خطای طرف مقابل خود را ببخشد و آن را فراموش کند.دیگر از آن خطا علیه طرف مقابلش استفاده نکند. یک نکته مهم که در پایداری روابط اهمیت دارد این است که، طرفین در رابطه باید بخشنده باشند. اگر در یک رابطه بخشش وجود نداشته باشد آن رابطه منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

ترغیب کردن به جای اجبار کردن

یکی دیگر از راهکارها برای پیشگیری از طلاق عاطفی ترغیب کردن افراد به جای اجبار کردن است. برای درک بهتر این موضوع یک مثالی را برای شما شرح می‌دهیم. برای مثال: یکی از طرفین در رابطه عاطفی یک نظر و عقیده‌ای دارد و این نظر و عقیده خود را برای شریک خود بازگو می‌کند. اما طرف مقابل آن را قبول نمی‌کند. راهکار درست این است که در این مواقع فرد مقابل را ترغیب کرد. مثلا اگر می‌خواهید در خانه تغیری ایجاد کنید اما طرف مقابلتان مخالف آن است راه درست و صحیح این است که طرف را ترغیب کنید تا او هم با این تغییر موافقت کند.

مقایسه نکردن

مواردی وجود دارد که یکی از زوجین می‌خواهد کاری را شروع کند اما ترس دارد. اگر به طرف مقابل آن را بگوید و او هم ترس او را بیش‌تر کند یا او را سرکوب کند و او را با دیگران مقایسه کند منجر به طلاق عاطفی می‌شود.

تقویت نقاط ضعف یکدیگر

از دیگر راهکارهایی که می‌‌تواند با طلاق عاطفی مقابله کند، تقویت نقاط ضعف یکدیگر است. مثلا اگر یکی از طرفین خجالتی و کم حرف است او را تشویق به حرف زدن کنید. با ترغیب کردن و تشویق کردن می‌توانید نقطه ضعف فرد مقابل خود را از بین ببرید.

نداشتن انتظارات غیر واقعی از همسر

نداشتن انتظارات غیر واقعی از همسر چه خانم از آقا و چه آقا از خانم در مسائل مختلف مانند: مسائل مالی، روابط جنسی، رفاهیات زندگی و…. . یکی از راه‌کارهای پیشگیری از طلاق عاطفی است. برای مثال: امکان دارد خانم مستعد به چاقی باشد یعنی استعداد چاقی داشته باشد حتی با یکم لیوان آب هم چاق شود. از طرف دیگر شوهر او انتظار داشته باشد او چاق نشود یا او را یکسره سرکوب کند که چرا چاق می‌شوی یا چرا رژیم نمیگیری؟ این‌ها در این مورد انتظارات غیر واقعی هستند.  همانطور که در ابتدا گفته شد؛ رفتن چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند در این مورد کمک کننده باشد.

جلوگیری از طلاق عاطفی

توافق کردن راجع به خط قرمز های یکدیگر

مشخص کردن خط قرمزها و همچنین توافق کردن و قبول کردن آن‌ها در اول رابطه، می‌تواند از دلخوری‌ها و بحث‌ها در آینده جلوگیری کند. برای مثال: آقایی قبلا ازدواج ناموفقی داشته و خانم خیلی از رابطه قبلی او سوال می‌پرسد. در صورتی که ازدواج قبلی آقا جز خط قرمزهای اوست. اگر خانم یکسره از او راجب ازدواج قبلی سوال کند منجر به بحث می‌شود. پس بهتر است اول رابطه این قضیه گفته شود.

از یکدیگر مشورت بگیرید و نظر همدیگر را بپرسید

پیش‌تر توضیح دادیم که نظرات خود را به یک دیگر تحمیل نکنید. اما می‌توانید برای انجام کاری با یکدیگر مشورت کنید و تعامل داشته باشید. یکدیگر را ترغیب به انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید، کنید.

از یکدیگر توضیح بخواهید و صحبت کنید

اگر مشکلی یا دلخوری در رابطه ایجاد به وجود می‌آید، آن را نگه ندارید که منجر به بحث و دعوا شود. توصیه می‌کنیم اگر ناراحت هستید یا یک رفتار از فرد مقابلتان شما را ناراحت می‌کند، به او بگویید و از او توضیح بخواهید. توضیح دادن در این موارد می‌تواند از دلخوری و کینه‌ای شدن افراد به یک دیگر جلوگیری کنید.

خوبی‌های یکدیگر را ببینید

نادیده گرفتن خوبی‌های یکدیگر در رابطه‌های عاطفی بعد از دعوا منجر به دلخوری و سر شدن از یکدیگر و در نهایت طلاق عاطفی می‌شود. اگر از شریک خود دلخور هستید نباید با دید منفی فقط به او نگاه کنید. دلخور شدن از یک دیگر در رابطه عاطفی امری طبیعی است. اما نباید وقتی از یک دیگر دلخور می‌شوید خوبی‌های یکدیگر را فراموش کنید و فقط به دید منفی به یکدیگر نگاه کنید.

انگیزه و حامی یکدیگر باشید و همدیگر را تشویق کنید

دادن انگیزه و انرژی مثبت و همچنین تشویق کردن یک دیگر در انجام کاری، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند از طلاق عاطفی پیشگیری کند. اگر یکی از طرفین می‌خواهد کاری را انجام دهد سعی کنید او را تشویق کنید. به او انگیزه بدهید. اگر مانع از رشد او شوید و بنا به هر دلیلی انگیزه‌اش را از او بگیرید طرف را نسبت به خود دلسرد می‌کنید. در نهایت این دلسری منجر به سرد شدن رابطه عاطفیتان و همچنین طلاق عاطفی می‌شود.

اشتباهات گذشته را یادآوری نکنید

اگر اشتباه شریک عاطفی خود را بخشیده اید دیگر یادآوری اشتباهات فایده ای ندارد،فقط رابطه دچار تنش بیشتر میشود و طرف مقابل خود را تحقیر و سرزنش میکنید.بحث مهمی که در بخشش خیانت هم به آن اشاره کردیم این است که یا اگر همسر خود را میبخشید در صورت پشیمانی او نباید اشتباهش را یادآوری کنید.

فراموش نکنید همسر شما اولویت اول عاطفی زندگی شماست

در یک زندگی مشترک موفق باید همواره به همسر خود توجه کافی را داشته باشید، عمده خوش گذرانی ها، صحبت کردن ها و ابراز احساسات باید با همسرتان باشد و شخص اول زندگی هم باشید.

تفریحات مشترک ایجاد کنید

تفریحات مشترک داشته باشید، به گردش بروید، در علایق هم سهیم شوید. مثلا اگر همسر شما به فعالیت هنری یا مکان خاصی علاقه دارد شما پیشنهاد دهید و با هم به آنجا بروید یا آن کار را انجام دهید.تفریحات مشترک باعث پیوند عاطفی قوی تر شما میشود.

رابطه جنسی منظم داشته باشید

رابطه جنسی زن و شوهر باعث تقویت رابطه و بروز احساسات بیشتر میان انها میشود، قطع شدن روابط جنسی و کمرنگ شدن ان از اولین مراحل طلاق عاطفی است پس در کنار باقی مسائل پراهمیت زندگی به روابط جنسی خود نیز دقت کافی داشته باشید.

خاطرات خوب را مرور کنید

وقتی با شریک عاطفی خود هم صحبت میشوید سعی کنید خاطرات خوب خود را مرور کنید و این حس خوب را با هم به اشتراک بگذارید،صحبت کردن زوجین در تحکیم روابط بسیار پراهمیت است به خصوص که این صحبت ها در مورد خاطرات خوب و لذت بخش باشد و باعث ایجاد حس خوب شود.

راه های درمان طلاق عاطفی

1) نقش خود را مشخص کنید: اول از همه باید مشخص کنید که طلاق عاطفی از سمت شما بوده یا همسرتان

2) احساسات خود را مدیریت کنید: اگر رفتار های اشتباه و هیجانی از شما سر میزند اول از همه رفتار خود را اصلاح کنید تا بتوانید مشکل را حل کنید.

3) برخورد درست با طرد شدن: اگر شما شخصی هستید که توس همسرتان طرد شده اید قبل از هر چیزی از نظر روانی به خود توجه کنید تا دچار مشکلات جدی مثل افسردگی نشوید.

4) از مشاور کمک بگیرید: برای واکنش درست و منطقی به این اتفاقا حتما از مشاور مشورت بگیرید تا راه حل ها اصولی و درست به شما پیشنهاد دهد.

5) این سوالات را از خود بپرسید و به آنها پاسخ کامل دهید:

  • چه احساساتی به همسر خود دارم؟
  • در این رابطه  چه چیزهایی به دست می آورم؟
  • چه پیوندهای عاطفی مشترکی با هم داریم؟
  • اشتباهات من و او در این رابطه چه بوده؟
  • چه راه هایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی هست؟

سخن پایانی راهشناس در مورد راهکار های پیشگیری از طلاق عاطفی و درمان آن

نمیتوان انکار کرد که طلاق عاطفی یکی از مشکلات بزرگ زندگی مشترک است اما این مشکل هر چقدر هم که بزرگ باشد در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و حتی درمان است. وقت گذاشتن برای رابطه مشترک و نگاه کردن به مسائل از دید شریک زندگی بسیاری از مشکلات را حل میکند و باعث درمان و بهبود اختلافات رابطه میشود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=3903
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

1 نظر در مورد چگونه از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم؟ + راه های درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *