1403/02/04
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/04
0
0

چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم؟ | ترک اعتیاد شبکه های اجتماعی

1324 بازدید
چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم؟ | ترک اعتیاد شبکه های اجتماعی

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی معضل و مشکل خیلی مهمی است و این موضوع در افراد جوان و دانش آموزان به وفور مشاهده می شود. در طولانی مدت می تواند در روابط اجتماعی آن نیز تاثیر بگذارد. زیرا افراد تمام وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند و از افراد واقعی غافل می شوند. یکی از دلایل اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی تنهایی است. بچه‌های امروز مانند بچه‌های سابق نیستند. درواقع از آنجایی که رفت و آمد کم‌تر شده است بچه‌ها تنهاتر شده‌اند. یا خانواده‌ها پر جمعیت نیستند. معمولا خانواده‌ها تک فرزندی شده‌اند. به همین دلیل بچه‌ها تنها هستند. این تنهایی منجر به منزوی شدن می‌شود. به همین علت این افراد به فضای مجازی روی می‌آورند. تا با افراد غریبه تعامل ایجاد کنند. یا یک وقتی را جهت سرگرم کردن خود و گذشت زمان سپری کنند.

در فضای مجازی نه تنها شما به دنبال افرادی هستید که شبیه به شخصیت شما باشند، بلکه عده‌ای از افراد هم به دنبال افرادی هستند که با آن‌ها تعامل برقرار کنند. در واقع فضای مجازی یک ارتباط دو طرفه میان افراد ایجاد می‌کند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد معمولا افراد در این فضا چهره‌ی واقعی خود را به نمایش نمی‌گذارند. چیزهایی در مورد خود می‌گویند که اصلا به آن‌ها شباهت هم ندارند.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

علل اعتیاد به شبکه های اجتماعی

  • کمبود عاطفی
  • تایید اجتماعی
  • ارائه تصویر غیر واقعی از خود
  • فرار از مسئولیت های زندگی واقعی
  • برونگرایی بیش از حد
  • نداشتن سرگرمی درست

چرا افراد در فضای مجازی خود واقعیشان نیستند؟

معمولا افرادی که در شبکه‌های اجتماعی خود حقیقی‌شان را نشان نمی‌دهند و چهره واقعی خود را می‌پوشانند،‌ دچار کمبود عاطفه، کمبود توجه، نداشتن عزت نفس و نداشتن اعتماد به نفس هستند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که از سمت افراد غریبه تایید بگیرند. یا طوری رفتار می‌کنند که افراد غریبه را جذب خود کنند. در چنین شرایطی افراد محتوای خاصی برای ارائه ندارند و صرفا برای جذب افراد هر آنچه که دارند به اشتراک می گذارند.

افراد در دنیای واقعی اغلب زندگی واقعیشان را نمایش نمی دهند و مواردی را نشان می دهند که دوست دارند بقیه به آن توجه کنند.

فرار از مسئولیت در دنیای واقعی

همانطور که واضح است در دنیای واقعی رسیدن به یکسری موقعیت‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است. همچنین برای رسیدن به این موقعیت‌ها باید مسئولیت زیادی را برعهده بگیرید. اما در مقابل در فضای مجازی افراد می‌توانند در موقعیت‌هایی قرار بگرند که در دنیای واقعی در آن موقعیت نیستند. مثلا فردی علاقه داشته است پزشک شود اما از درس خواندن فرار کرده. چون در دنیای واقعی پزشک نشده است، در شبکه‌های اجتماعی خود را پزشک معرفی می‌کند. از این طریق مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. درواقع فرار از مسئولیت در دنیای حقیقی منجر به اعتیاد افراد به شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

یا مثلا عده‌ای دیگر دوست دارند آخرین مدل ماشین را داشته باشند ولی توانایی خرید آن را ندارند به همین علت عکس‌ها یا فیلم‌هایی از آن ماشین در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند که مثلا این ماشین برای خود آن‌ها است. در صورتی که آن‌ها چنین ماشینی ندارند. تنها برای این که مورد توجه بقیه افراد در شبکه اجتماعی قرار بگیرند این محتواها را منتشر می‌کنند. این رفتارها اگر به صورت مداوم در طولانی مدت انجام شود، منجر به اعتیاد به اینترنت آن‌ها می‌شود.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

حالا فکر کنید کودکان یا افراد کم سن و سال‌تر بخواهند وارد فضای مجازی شوند. وقتی این رفتارها را می‌بینند، به طور ناخواسته تحت تاثیر این محتواها قرار می‌گیرند و فکر می‌کنند برای این که جلب توجه کنند و مخاطبان بیش‌تری جذب کنند باید مانند این افراد رفتار کنند.

اکثر افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، اگر تجربه بدست نمی‌آورند، اگر چیزی یاد نمی‌گیرند به دلیل اهمال کاری و تنبلی است. یعنی فرد بیکار است و هیچ برنامه‌ای ندارد. تنها برای گذر زمان و پر کردن اوقات فراغت خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی می تواند حتی منجر به کسب درآمد نیز شود

درمان اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

افرادی که به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند به جای این که از اتفاقات لذت ببرند فقط به فکر این هستند که چگونه در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا داشته باشند تا مورد توجه مخاطبان خود قرار بگیرند. مثلا این افراد حتی برای غذا خوردن در یک رستوران از لحظه بدو ورود شروع به عکاسی می‌کنند و هیچ لذتی از زمانی که در آنجا هستند نمی‌برند. در نتیجه برای درمان این رفتار بهتر است وقتی به تفریح می‌ روید از گوشی فاصله بگیرید و از زمان حال لذت ببرید.

یکی دیگر از روش‌های درمان اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی این است که خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم. قضاوت نکنیم، دانای کل نباشیم، به کار خودمون توجه داشته باشیم و در نهایت تبعیت نکنیم.

درمان دیگر این اعتیاد این است که قبل از این که پست یا عکسی را در فضای مجازی منتشر کنیم علت آن را از خود بپرسیم. اگر قانع کننده بود آن را منتشر کنیم. درواقع بهتر است علت و هدف محتوایی که می خواهیم ایجاد کنیم را بدانیم و بیهوده و بی دلیل محتوایی ایجاد نکنیم.

روش های درمان اعتیاد به شبکه های اجتماعی

  • عدم مقایسه خود با دیگران
  • استفاده از اپلیکیشن های مدیریت زمان و اینترنت
  • تفریحات جایگزین اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی
  • در حال زندگی کردن به جای عکس برداری بیش از حد
  • ایجاد روابط درست در دنیای واقعی
  • عدم انکار اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به شبکه های اجتماعی
  • حساسیت بر ورودی اطلاعات و نتیجه این اطلاعات
  • پرسیدن دلیل وقت گذرانی بیش از حد از اینترنت
  • بررسی کامل راهکار های درمان اینترنت

سخن پایانی راهشناس در مورد درمان اعتیاد به شبکه های اجتماعی

همانطور که متوجه شدید اعتیاد به شبکه های اجتماعی به معنای استفاده بیش از اندازه  و غرق شدن در فضای مجازی و غافل شدن از دنیای واقعی است. در بیشتر موارد افراد زندگی واقعی خود را در اینستاگرام به اشتراک نمی گذارند و یا تمامی کارهای زندگی واقعی خود را برای دنیای مجازی انجام می دهند. این کار در طولانی مدت موجب مشکلات زیادی برای فرد خواهد شد. البته که شبکه های اجتماعی فقط مشکل ایجاد نمی کنند و استفاده درست از آن ها می تواند برای آموزش و کسب و کار مفید باشد. بنابراین سعی کنید برای استفاده از این برنامه ها برنامه ریزی داشته باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2317
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم؟ | ترک اعتیاد شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.