1403/01/28
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/28
0
0

راه های افزایش صبر و شکیبایی در قران و اسلام | صبوری در قرآن

10262 بازدید
راه های افزایش صبر و شکیبایی در قران و اسلام | صبوری در قرآن

راه های قرانی تقویت صبر و شکیبایی

در دنیای امروزه که هر چیزی به راحتی در دسترس انسان ها قرار می گیرد یکی از نکات و فضیلت هایی که در حال از بین رفتن است صبور بودن است. حال که ما می توانیم در کمتر از چند ثانیه به تمام اطلاعات مورد نظرمان دست پیدا کنیم دیگر صبر نداریم. صبور نبودن می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای ما به بار بیاورد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد راه های تقویت صبر از دیدگاه قرآن را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باید صبوری کرد؟

یکی از مهم ترین پرسش هایی که ما با آن مواجه می شویم این است که صبر کردن به چه دردی می خورد؟ اگر بخواهیم از دیدگاه قرآن بررسی کنیم در ابتدا باید بدانیم که خداوند انسان را به صبر کردن بسیار توصیه کرده است. حتی پیامبران الهی نیز با صبر کردن به جایگاه واقعی خود رسیدند. به عنوان مثال حضرت یوسف در مصر با تحمل سختی ها و صبر کردن به جایگاه واقعی خود رسید. باید دانست که با صبر کردن نتیجه ی بهتری از کار به دست خواهیم آورد.

صبر و شکیبایی ما در قرآن از چه جایگاهی برخوردار است؟

خداوند متعال بارها در قرآن انسان را به صبر کردن و تحمل سختی ها توصیه کرده است. در قرآن آمده که ما مومنین و بندگان واقعی خود را با صبر کردنشان می سنجیم. همین نشانه از آن دارد که در کنار تمام عبادات صبر کردن چه جایگاه بالایی دارد.

چرا انسان باید همواره صبر کردن را پیشه راه خود کند؟

تفاوت اصلی انسان و حیوان در قدرت تعقل اوست. انسان با این قدرت می تواند راه خیر را از راه شر تشخیص دهد. همچنین با این قدرت تعقل می تواند تشخیص دهد که گاهی لازم است برای رسیدن به نتایج بهتر باید صبر و تحمل کرد. همین صبر و تحمل کردن هاست که انسان را به نتیجه دلخواه خود می رساند.

چرا با این همه تاکید بر صبور بودن باز هم ما صبر نداریم؟

انسان دنبال نتیجه دیدن سریع است. برای همین نمی تواند صبر داشته باشد. مدام دنبال این است که به نتیجه برسد. مدام می خواهیم که با شیوه خودمان به نتیجه برسیم در حالی که قرار نیست همواره در سریع ترین راه ممکن به نتیجه برسیم.

تمام اتفاقات و نتایج بزرگ و تاثیر گذار در این جهان نیاز به صبر و شکیبایی دارد پس عجول نباشیم و با تلاش به مسیر که خدا برای ما در نظر گرفته امید داشته باشیم.

اگر خدا هست پس باید صبر داشت

یکی از فلاسفه که خودش نیز به خداوند اعتقاد ندارد می گوید: “تنها خرافه مفید جهان خداست”. این یعنی چه مایی که در قلبمان به وجود خداوند باور داریم و چه آن هایی که این باور در وجودشان کم است با اعتقاد به خدا حال بهتری خواهند داشت. همین اعتقاد باعث می شود تا فشار کمتری را تحمل کنند در نتیجه آرام تر باشند. دکتری را تصور کنید. وقتی شما در بیماری به یک دکتر مراجعه می کنید به او اعتماد می کنید. اگر داروهای او در روز اول جواب نداد صبر می کنید. با صبر کردن حالتان بهتر خواهد شد. خیلی از نتایج دنیا نیز به همین گونه است. با صبر می توان به آن ها رسید.

برای صبور بودن باید چکار کنیم؟

یکی از مهمترین تمرین های صبور بودن روزه داری است. اینکه ما بتوانیم غذا و آب بخوریم ولی نخوریم نشان دهنده ی قدرت اراده و صبر ماست. پس اگه در ماه مبارک رمضان روزه بگیریم به صبر خود بسیار کمک کرده ایم.از طرفی ما باید روی نفس خودمان کار کنیم. در این صورت هم روزه داشتن می تواند بسیار به ما کمک کند. کنترل نفس خودمان در لذت دنیوی می تواند بسیار مفید باشد.

راهکار های قرآن و اسلام برای صبر داشتن چیست؟

در قرآن کریم آیات متعددی در مورد صبر مطرح شده که در آن راهکاری متعددی نیز ذکر شده است که در ادامه به بررسی آن این راهکار های اساسی و پر اهمیت میپردازیم.

با تفکر و تدبر در این راهکار ها میتوان عجول بودن را کناز گذاشت و دیدی باز تر به استقبال اتفاقات زندگی رفت.

روی عهد خودمان بمانیم

یکی دیگر از راه های صبور بودن روی عهد خودمان ماندن است. یعنی وقتی دیدیم که شرایط به گونه ای دیگر پیشرفت سریعا عهد خود را نشکنیم. بلکه با صبوری و تحمل از آن سختی عبور کنیم. حتی اگر به ضرر ما هم هست نیز روی عهد خودمان بمانیم و صبور باشیم. در قرآن بسیار به صبور بودن زنبور و مورچه تاکید شده است. چه خوب که صبور بودن را از آن ها بیاموزیم.

سعی کنیم بهترین خودمان باشیم

یکی دیگر از راه های صبور بودن بهترین خودمان بودن و سعی برای بهتر شدن است. این تلاش باعث می شود که صبور باشیم. علاوه بر این باید به خداوند اعتماد داشته باشیم و همه چیز را به او بسپاریم. در این صورت صبور تر خواهیم بود.

افزایش آگاهی نسبت به خود و اتفاقات

هر  چه منطقی تر به اتفاقات بنگریم و شناخت بیشتری نسب به شخصیت خود و ماهیت اتفاقات داشته باشیم خیلی راحت تر اتفاقات را میپذیریم و پذیرش کلید اصلی صبور بودن است.

ایمان به معاد و آخرت

کسی که به جهان آخرت و معاد اعتقاد دارد، میداند که نتایج همه کار ها در این دنیای فانی اتفاق نمی افتد پس نیازی نیست به همه ی کار ها و اتفاقات را در همین دنیا واکنش نشان دهیم.

و ما نیز دلایل بسیاری از اتفاقات را نمیدانیم و کنترلی بر آنها نداریم پس چاره ای جز صبر و توکل به خداوند نداریم.

راهکار هایی که خداوند در قران برای صبوری بیان کرده است

  • آگاهی و شناخت نسبت به خود و اتفاقات را افزایش دهید
  • بر روی تقویت اراده و همت خود تمرکز کنید
  • اعتقاد به معاد و آخرت
  • امانتداری را تمرین کنید
  • دیدگاه امتحان و آزمایش الهی
  • امید و توکا به خداوند
  • انفاق و کمک به دیگران
  • تدبر در زندگی پیامبران و بزرگان
  • توجه به قدرت خداوند
  • توجه به عواقب بی صبری

امیدوارم این بررسی برای شما مفید بوده باشد. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2391
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

3 نظر در مورد راه های افزایش صبر و شکیبایی در قران و اسلام | صبوری در قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    این مسئله خیلی کاربردیه
    بخصوص تو مسئله ای مثل کنکور که دوره خیلی طولانی باید تلاش کنی و گاهی اوقات نبود همین صبر باعث بی ارادگی میشه
    عالی
    خسته نباشید

    لایک

  2. سلام لحظتون بخیر خسته نباشین
    برای بالا بردن صبر و پذیرش نسبت خیلی از مسائل روزمره و اتفاقاتی که درش تاثیر نداریم میتونیم از کتاب زندگی عاقلانه و مرداب روح(رنجها حرفهای جذابی برای گفتن دارند) استفاده کنیم.

    لایک