1403/02/05
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/05
0
0

چرا از خودم متنفرم؟ نشانه ها، دلایل و ریشه های تنفر از خود

3863 بازدید
چرا از خودم متنفرم؟ نشانه ها، دلایل و ریشه های تنفر از خود

تنفر از خود از کجا به وجود می آید؟

یکی از احساس هایی که همه ی ما ممکن است در زندگی با آن رو به رو شویم احساس تنفر از خود است. این احساس می تواند انگیزه و امید ما را نسبت به زندگی از بین برده و حالمان را خراب کند. در مطلب قبلی چرا از دیگران متنفریم؟ را بررسی کردیم، در این مقاله از راهشناس سعی خواهیم کرد تا علاوه بر شناسایی راه و علل ایجاد احساس تنفر از خود، راهکار هایی را پیشنهاد دهیم که با انجام آن ها بتوانیم این احساس را تصحیح یا حتی سرکوب کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

احساس تنفر از خود برای هر کسی پیش می آید. یعنی هر انسانی در زندگی خود ممکن است با این احساس رو به رو شود. این احساس معمولا در زمان هایی به وجود می آید که ما در انجام کاری گیر کرده ایم. در این حالت ما نسبت به خود احساس ضعف و در نهایت تنفر خواهیم کرد. از سوی دیگر نقد شدن مدام توسط دیگران می تواند این احساس را در ما به وجود بیاورد که به اندازه ی کافی خوب نیستیم و احساس تنفر نسبت به خود پیدا کنیم. در این حالت هم خیلی از ما ممکن است دچار حالت روحی روانی نا مناسبی شویم.

یکی دیگر از علل به وجود آمدن این احساس را می توان ضعیف یا بد بودن خودمان در یک ضمینه دانست. یعنی چون ما می دانیم در یک ضمینه دچار مشکل هستیم پس در تمام ضمینه ها ناقص هستیم. این احساس ناقص بودن باعث می شود تا دچار احساس تنفر از خودمان بشویم. این موضوع را می توان نوعی ربط دادن چند موضوع بی ربط به یک دیگر دانست. یعنی ربط مداوئم کارها بدون اینکه ارتباط عقلانی یا منطقی میان آن ها وجود داشته باشد.

پس به طور کلی دلیل تنفر از خود به دو مورد زیر تقسیم میشود:

  • خود را به اندازه ی کافی خوب نمیدانیم و یا خود را لایق موقعیت های خوب نمیبینیم
  • بخاطر تحقیر ها ، انرژی های منفی و سرزنش دیگران از خود متنفر شده ایم

فردی که از خودش متنفر است چه افکاری دارد؟

فردی که از خود متنفر است دائم این افکار منفی را در ذهن خود تکرار میکند و توانای رهایی از افکار منفی را ندارد:

  • عرضه انجام هیچکاری رو نداری
  • چرا میخوای شروع کنی؟ تو که همش گند میزنی
  • کدوم کار رو درست انجام دادی که این یکی رو درست انجام بدی؟
  • چرا انقدر زشتی
  • هیچکی دوستت نداره
  • چرا بقیه باید دوستت داشته باشن؟

به طور کلی فردی که از خود متنفر است از عدم اعتماد به نفس رنج میبرد.

نشانه های اینکه از خودم متنفرم چیست؟

  • کارهایی که به ضررتان است را دانسته انجام میدهید: مثلا پرخوری با وجود اینکه اذتی نمیبرید، ورزش نکردن با اینکه زمان کافی دارید و علاقمند هستید
  • به ظاهر و بهداشت خود اهمیت نمیدهید: مسواک زدن، حمام رفتن، اهمیت به نظافت شخصی، رسیدگی به ظاهر، پئست ، مو لباس و…
  • خود را در موقعیت قربانی و ترحم قرار میدهید: همیشه خود را در موقعیت ضعف و ترحم قرار میدهید و اعتماد به نفس و غرور خود را نابود میکنید.
  • همیشه از قبل شروع مطمئنید که شکست میخورید
  • سعی میکنید زمان را به هر شکلی فقط بگذرانید: دائما خواب هستیدف کارهای بیهوده انجام میدهید و…
  • دائما از خود ایراد میگیرید: چرا انقدر بد قیافه ام ، زشتم، ضعیفم و…

دلایل و ریشه های تنفر از خود چیست؟

  • بیش از حد و وسواس گونه از خود توقع داریم: دچار وسواس کامل گرایی هستیم و حتی اگر کاری را درست انجام بدهیم باز هم ایرادات غیر مهم را پررنگ میکنیم تا کار خود را زیر سوال ببریم و بی ارزش کنیم و به اصل قضیه توجه نمیکنیم.
  • اتفاقات تجربیات و خاطره های ناخوشایند: کاری را اشتباه انجام دادید که نتیجه ی بدی داشته یا ممکن است موقعیت های مناسب خود فرصت سوزی یا کم کاری کرده باشید و یا با وجود تلاش شکست خورده باشید.
  • دچار ضعف اعتماد به نفس یا بیش از حد خجالت کشیدن هستید
  • در گذشته مدام تحقیر شده اید ( مدرسه، خانواده، اقوام و …)
  • دچار اعتیاد هستید: اعتیاد به هر چیز نا سالمی که توانایی کنترل آن را ندارید مثلا الکل، دخانیات ، مواد مخدر، اعتیاد به خود ارضایی و …
  • کار هایی انجام میدهید که هیچ علاقه ای به آن ندارید یا حتی از آنها متنفرید

عدم شناخت کافی از خود، مهم ترین علت متنفر بودن از خود

وقتی از ضعیف بودن و ناقص بودن حرف می زنیم احساس ضعف و تنفر هم به وجود خواهد آمد. اما آیا تمام نقص ها مشکل هستند؟ خیر. خیلی وقت ها ما برای یک نقص از خود تنفر پیدا می کنیم و این تنها یک دلیل دارد: اینکه ما از خودمان شناخت کافی نداریم. وقتی ما بتوانیم خودمان، استعدادهایمان، ضعف ها و نقاط قوتمان را خوب بشناسیم به راحتی خواهیم توانست به اوضاع خود مسلط شویم. این تسلط باعث جلوگیری از احساس ضعف و تنفر خواهد شد.

تجربیات و اتفاقات ناخوشایند هم می توانند باعث تنفر ما از خودمان شوند

وقتی ما در گذشته تجربه ی نا خوشایندی داشته ایم و مدام به آن فکر کنیم این احساس به ما دست می دهد که کاری نکرده ایم. در اصل یک جور احساس شماتت که خودمان را سرزنش می کنیم. این احساس سرزنش باعث ایجاد احساس تنفر از خودمان می شود. چون مدام فکر میکنیم که نمی توانیم کار صحیح را انجام دهیم.

با آدم های همسطح خود رابطه نداشتن هم می تواند باعث احساس تنفر شود

وقتی ما با آدمی که سطحش خیلی بالاتر از سطح ما باشد در ارتباط باشیم مدام وسایل و داشته های او در معرض دید ماست. این در معرض دید بودن می تواند باعث این شود که ما مدام خودمان را به دلیل اینکه چنین وسایل یا امکاناتی نداریم سرزنش کنیم. در این حالت باز هم دچار تنفر از خود می شویم.

کمال گرایی و عجله برای به نتیجه رسیدن یکی از دلایل حس ناکافی بودن

وقتی ما انسانی هستیم که مدام عجول هستیم و سعی داریم بهترین نتیجه را بگیریم و این اتفاق نمی افتد از خودمان احساس نارضایتی می کنیم. این احساس نارضایتی می تواند باعث تنفر از خود شود. این کمال گرایی گاهی شرایطی را به وجود می آورد که ما فکر می کنیم اگر به بهترین هدف نرسیدیم مشکل از ماست. این مشکل از ما بودن ایجاد احساس ضعف و به الطبع تنفر خواهد کرد.

انجام کارهایی که علاقه نداریم هم می تواند باعث ایجاد تنفر از خود شود

گاهی وقتی مجبور به انجام کاری می شویم احساس تنفر را در ما به وجود می آورد. هر قدر کاری که انجام می دهیم با ارزش باشد تا وقتی به آن علاقه مند نباشیم اهمیتی ندارد. این کارها که گاها ممکن است به اجبار انجام شود باعث ایجاد نارضایتی و تنفر خواهد شد.

از علل دیگر ایجاد این احساس می توان به تلاش به رسیدن به هدف و نرسیدن، گلایه از بازار کار و تقسیم ثروت ناعادلانه، نا امیدی و توقع از همه دانست. به عبارت دیگر هر کدام از این موارد می تواند به ما این احساس را بدهد که بدشانس، مشکل دار و حتی ناقص هستیم. به طبع بعد از این احساس حس تنفر از خود درونمان به وجود می آید که می تواند باعث مختل شدن زندگی ما شود.

جمع بندی نهایی راهشناس در مورد اینکه چرا از خودم متنفرم؟

باید دانست که برای تلاش برای جلوگیری از این احساس کافیست که خودمان را بهتر بشناسیم. در این صورت ما می توانیم به خواسته های قلبی خود برسیم.

همه ی انسان ها با وجود نقاط ضعف و قوت خود منحصر به فرد و ارزشمند هستند اگر حس خوبی نسبت به خود ندارید فقط در زمان و موقعیت مناسبی قرار نگرفته اید و باید موقعیت خود را تغییر دهید و بر روی افزایش اعتماد به نفس خود و ایجاد عادات خوب تمرکز کنید. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=3800
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد چرا از خودم متنفرم؟ نشانه ها، دلایل و ریشه های تنفر از خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.