1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

چگونه اعتیاد به اینترنت را ترک کنیم؟ | 11 راهکار‌ قطعی درمان

2268 بازدید
چگونه اعتیاد به اینترنت را ترک کنیم؟

امروزه بسیاری از ما با مشکل اعتیاد با اینترنت مواجه هستیم. شاید در ابتدا این اعتیاد شیرین به نظر برسد، اما با مرور زمان عواقب جبران ناپذیری برای سلامت روان فرد و زندگی وی ایجاد می‌کند. برخی از پیامدهای مضر اعتیاد به اینترنت می‌تواند شامل خستگی جسمی، استرس، اضطراب، عقب ماندن از کارهای روزمره، مقایسه بیش از حد خود با دیگران، بی‌خوابی، ضعف بینایی و… باشد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که دیگر از این اعتیاد خسته شده‌اید و به دنبال یک راه مناسب برای رهایی از آن می‌گردید، در این مقاله همراه ما باشید.

راهکار‌ های درمان اعتیاد به اینترنت

راهکارهای مختلفی برای درمان اعتیاد به اینترنت وجود دارد که در اینجا قصد داریم چند مورد از بهترین راهکارهای روان‌شناسان را به شما ارائه دهیم:

درمان اعتیاد به اینترنت

۱. قبول کنیم که اعتیاد داریم

اول از همه باید بپذیریم که به اینترنت اعتیاد داریم و این موضوع به ما آسیب میرساند، بهانه های بی اساس را کنار بگذاریم. برخی اوقات وقتی بحث از اعتیاد به اینترنت میشود بهانه هایی مانند “من برای کار کردن به سراغ اینترنت می آیم” ، ” از مطالب مفید اینترنت استفاده میکنم” ، “هر وقت بخواهم استفاده از اینترنت را متوقف میکنم” و… مطرح میشود.

۲. به نتیجه اعتیاد به اینترنت فکر کنیم

فکر کردن به نتایج این اعتیاد باعث میشود راحت تر بتوانیم این اعتیاد را کنار بگذاریم نتایج مانند:

  • افت تحصیلی و شغلی
  • ضعیف شدن روابط عاطفی و خانوادگی
  • مشکلات روحی مانند استرس
  • افسردگی

۳. محدود کردن استفاده از اینترنت

اگر به روش های عادی امکان کنار گذاشتن اعتیاد به اینترنت را ندارید باید خود اینترنت را محدود کنید، راه های محدود کردن اینترنت مانند:

  • نخریدن بسته اینترنت
  • شارژ نکردن باتری گوشی
  • محاسبه زمان کل مصرفی

۴. بیشتر کردن ارتباطات دنیای واقعی

هر چقدر که ارتباطات دنیای واقعی خود را محکم تر کنید و سرگرم این ارتباطات شوید وابستگی شما به فضای مجازی کمتر میشود و راحت تر میتوانید این اعتیاد را کنار بگذارید پس تمرکز خود را بر روی اینگونه روابط قرار دهید.

۵. سیستم پاداش و جریمه

مهم‌ترین راهکار برای درمان اعتیاد به اینترنت این است که استفاده از اینترنت را پاداش در برابر کارهایی قرار دهید که در طول روز انجام می‌دهید. اگر اینترنت بخشی از سرگرمی روزانه شماست، می‌تواند نوعی پاداش در ازای انجام وظایف شما باشد. اما این پاداش باید به‌موقع به افراد داده شود. به‌عنوان‌مثال ما می‌دانیم که در طی روز یک برنامه خاصی داریم که باید به آن برسیم، اما اول صبح با خود می‌گوییم که بگذار ابتدا گوشیم را چک کنم و سپس به کارهایم می‌رسم. همین مسئله ساده بارها باعث شده که زمان زیادی را صرف گوشی کنیم و از کارها بازبمانیم. سیستم پاداش به شما کمک خواهد کرد که از این شیوه تغییر مسیر دهید و به‌درستی از پس برنامه روزانه خود برآیید.

اما اگر اینترنت شامل بخشی از فعالیت روزانه شما مثل کار یا کلاس آنلاین است، کمی داستان متفاوت‌تری را شامل می‌شود که در ادامه به آن هم می‌پردازیم.

برعکس این  مسئله هم صدق می‌کند. یعنی اگر برنامه مشخصی را در طول روز برای خود تعین کرده‌ایم اما آن را انجام نداده‌ایم باید آن روز استفاده از اینترنت را برای خود منع کنیم. این روش می‌تواند از اعتیاد افراد به اینترنت کم کند.

ممکن است در ابتدا این کار سخت باشد، اما بعد از چندین روز آزمایش کردن، متوجه خواهید شد که اطلاعات زیادی را از دست نداده‌اید و شاید اینترنت همه چیز زندگی ما نیست!

اجرا کردن سیستم پاداش و جریمه  باعث می شود تا زمان خود برای استفاده از اینترنت را مدیریت کنید.

۶. حذف  و مدیریت اپلیکیشن‌های اضافی

یک راه‌حل دیگری که برای درمان اعتیاد به اینترنت وجود دارد، این است که اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که زمان زیادی برای آن‌ها صرف می‌کنیم را روی گوشی موبایل خود نصب نکنیم. بهتر است آن‌ها را روی لپ‌تاپ نصب داشته باشیم. همان‌طور که واضح است روشن‌کردن و بالا آوردن سیستم لپ‌تاپ پیچیده‌تر و زمان‌برتر از گوشی موبایل است. درنتیجه هرچه دسترسی خود را نسبت به این برنامه‌ها سخت‌تر کنیم،  وابستگی خود را نسبت آن‌ها کم‌تر کرده‌ایم.

این موضوع دررابطه‌با افرادی که کارشان وابسته به اینترنت است نیز صدق می‌کند. یعنی ممکن است به علت ارتباط شغل خود با اینترنت، ساعت‌های زیادی را صرف اینترنت کنید و بعد از اتمام کار و یا حین کار درگیر این اپلیکیشن‌ها شوید. در اینجا هرچه دسترس به این اپلیکیشن‌ها سخت‌تر باشد، برای شما بهتر است.

درمان اعتیاد به اینترنت

۷. کاهش حجم اینترنت

راهکار دیگر برای درمان اعتیاد به اینترنت این است که حجم مصرف اینترنتی که می‌خرید را کم‌تر کنید.  بعد از اتمام حجم خریداری شده دیگر آن را شارژ نکنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های مدیریت مصرف اینترنت استفاده کنید. وقتی از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید، اگر بیش از حد و زمان تعریف شده در روز از اینترنت استفاده کنید. این برنامه به شما آلارم می‌دهد که حجم شما چقدر شده است.

۸. جایگزین‌ کردن فعالیت ها و رسیدن به فعالیت های مورد علاقه

یکی دیگر از روش‌های بسیار مفید درمان اعتیاد به اینترنت این است که کارها و برنامه‌های دیگری را جایگزین استفاده از اینترنت کنیم. مثلاً کتاب خواندن یا ورزش‌کردن. این‌ها فعالیت‌هایی هستند که می‌توانیم به‌جای این وقت خود را در اینترنت صرف کنیم، انجام دهیم. کافی است یک محاسبه سرانگشتی انجام دهید تا دریابید که چقدر زمان مفید را در اینترنت صرف کرده‌اید و بعضاً دستاوردی جز ناراحتی و حسرت زندگی دیگران را خوردن نداشته‌اید. باور کنید زمان کمی نیست! همین زمان می‌تواند به مفیدترین شکل ممکن  استفاده شود و اعتمادبه‌نفس شما را بالا ببرد.

 اگر به‌جای صرف زمان در اینترنت و دیدن موفقیت‌های شغلی یا حتی زیبایی جسمی سایرین، روی رشد فردی خود کارکنید، به‌عنوان‌مثال ساعتی را به ورزش اختصاص دهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چقدر رشد کرده‌اید و حتی از افرادی که در شبکه‌های مجازی مشاهده می‌کنید، بهتر هم شده‌اید. کافی است تنها مدتی است جایگزین‌کردن را امتحان کنید، مطمئن باشید از نتایج آن نه‌تنها راضی خواهید بود، بلکه غافل‌گیر خواهید شد.

اگر در ابتدا این کار برای شما مشکل است، می‌توانید از تخمین زمان استفاده کنید. یعنی برای خود در نظر بگیرید که روزانه فقط می‌توانم نیم ساعت از اینترنت استفاده کنم.

۹. استفاده مشترک با اعضای خانواده

میتوانید از گوشی یکی از اعضای خانواده برای اینترنت رفتن استفاده کنید،در این حالت محدودیت زمانی برای مصرف دارید و اعتیاد اینترنت شما کنترل میشود. این راهکار در اعتیاد های دیگری مانند ترک خود ارضایی نیز موثر است.

۱۰. دلیل استفاده از اینترنت چیست؟

هرچه شما با دنیای واقعی ارتباط بیشتری بگیرید، علاقه شما به دنیای مجازی کم‌تر می‌شود. جاذبه‌های اینترنت روز به‌ روز بیشتر می‌شود و همین امر شاید جایگزین نداشته‌های ما در دنیا واقعی شود. اما این موضوع نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده برای اعتیاد به اینترنت باشد. ما نمی‌توانیم با فرار از واقعیت صورت‌ مسئله را پاک کنیم، حتی اگر با استفاده از اینترنت، زمان زیادی این واقعیت‌ها در ذهن خود کم‌ رنگ کنیم، بازهم وجود دارند و یک روز مجدداً به آنها بر می‌خوریم.

مورد که می‌تواند در درمان اعتیاد اینترنت تأثیرگذار باشد این است که علت استفاده از اینترنت را برای خودمان مشخص کنیم. باید یک علت قانع‌ کننده برای استفاده از اینترنت داشته باشیم. همین مورد باعث می‌شود تا در یابیم که در بیش‌تر مواقع چون علت قانع‌کننده‌ای برای استفاده از اینترنت نداریم دیگر اجازه استفاده از آن را هم نخواهیم داشت. در نتیجه اعتیاد و وابستگی ما نسبت به اینترنت کم‌کم، کم خواهد شد.

رعایت این راهکار ها به ویژه به دانش آموزانی که زمان زیادی را برای آموزش در فضای مجازی می گذرانند، توصیه می شود.

۱۱. روانشناس و درمانگر

در پایان اگر هیچکدام از روش های بالا جواب نداد پیشنهاد میشود به یک درمانگر و یا روانشناس مراجعه کنید تا مشکلات را به طور ریشه ای بررسی و درمان کنید.

سخن پایانی راهشناس در مورد چگونه اعتیاد به اینترنت را ترک کنیم؟

اعتیاد به اینترنت تا حد زیادی می تواند در زندگی واقعی تاثیرگذار باشد و در طولانی مدت مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد کند. راهکار های ذکر شده می تواند به افراد برای مدیریت زمان استفاده از اینترنت کمک کند. این راهکار ها اگر به درستی انجام شوند، به مرور تاثیر خود را خواهند گذاشت. مدیریت استفاده از اینترنت، باعث استفاده مفید از اینترنت می شود و در نهایت می تواند مزایای زیادی نیز به دنبال داشته باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2396
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

2 نظر در مورد چگونه اعتیاد به اینترنت را ترک کنیم؟ | 11 راهکار‌ قطعی درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خدایی من اینهمه سایت دیدم هی به خودشون میگن استاد و فلان و از اینا. شما که آنقدر فروتنی واقعااااااا لایق استادی هستی. خیلی ویدیو خوبی بود من همچین سایتی هیچ‌جا پیدا نکردم! واسه من شدی یه انگیزه اوستاااااد!

    لایک