1403/01/10
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/10
0
0

چگونه خوش اخلاق باشیم؟ | 7 راهکار بهبود خلق و خو

4478 بازدید
چگونه خوش اخلاق باشیم؟ | تصویر زن خوشحال

بهبود خلق و خو و خوش اخلاق شدن

خیلی از ما همواره به دنبال رشد و بهتر کردن  شخصیت خودمان هستیم. یکی از اخلاق هایی که ممکن است داشته باشیم و سعی در بهبود آن داریم عصبانیت یا هر نوع رفتاری است که در مواقع خاصی در ما نمود پیدا می کند. به عنوان مثال راننده ای پشت چراغ قرمز برای ما بوق می زند و ما ناگهان از کوره در می رویم و داد می زنیم. این از کوره در رفتن و عصبانیت ممکن است مشکل خیلی از ماها باشد. ما در این مقاله در وبسایت راهشناس سعی خواهیم کرد که این رفتار و خلق و خو را بررسی کنیم و برای جلوگیری از رخ دادن بد اخلاقی چند راه حل پیشنهاد کنیم. پس ما با همراه باشید.

تاثیرات محیط اطراف در خوش اخلاقی

ممکن است فرد در محیط هایی قرار بگیرد که در آن ها مستعد از کوره در رفتن است. اما حتی اگر محیط هم تاثیر بگذارد باید بدانیم که عامل اصلی این از کوره در رفتن درونی است. یعنی فرد منتظر یک جرقه است تا از کوره در برود. این عامل درونی را باید حل کنیم. هر چند تغییر محیط نیز بی تاثیر نخواهد بود.

نمیتوان محیط اطراف را همیشه کنترل کرد، در عین حال که سعی میکنیم در محیط های استرس زا قرار نگیریم باید رو کنترل افکار خود تمرکز کنیم.

از دیگران توقع نداشته باشیم

خیلی از مواقع ما با توقعاتی که از دیگران داریم، حال چه درست چه نادرست، چه کوچک و چه بزرگ باعث این می شویم که خودمان رو مستعد عصبانیت کنیم. اگه توقعی از کسی نداشته باشیم می توانیم خیلی در این راه بهتر عمل کنیم.

یاد بگیریم کارها را بدون توقع انجام دهیم، به همان اندازه که توقعات بیشتری از داریم خلق و خوی ما بیشتر وابشته به دیگران میشود.اگر کاری برای کسی انجام میدهیم در نظر داشته باشیم که ممکن است قدر کار ما را نداند و این شرایط قابل پیش بینی است.

برای خلق و خوی بهتر صبور باشیم

مشکل دیگری که خیلی از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم صبور نبودن است. این صبور نبودن باعث می شود تا ما برای هر چیزی عجله داشته باشیم و اگر چیزی در زمان مناسب خود اتفاق نیفتد باعث درگیری و آشفتگی ذهنی ما شود.

گاهی از کوره در رفتن و عصبانی شدن طبیعی است

چیزی که خیلی از ما در نظر نمیگیریم این است که همه عصبانی می شوند اما آستانه ی تحمل آن ها با یک دیگر متفاوت است. اینکه از خود توقع داشته باشیم تا هیچگاه عصبانی نشویم باعث می شود بیشتر دچار استرس شویم. همه ی آدم ها عصبانی خواهند شد و تنها سطح تحمل هر یک با دیگری فرق دارد.

محیط پر تنش را ترک کنیم

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود افراد طغیان کنند برخورد بد در محیط های مستعد است. باید به خاطر داشته باشیم که برخورد بد باعث بدتر شدن اوضاع می شود. به عبارت دیگر این برخورد بد اشتباه بزرگتری از خود مشکلی که مورد بحث ما است میباشد.

بجای بد اخلاقی و برخورد عجولانه سعی کنیم خودمان را از موقعیت دور کنیم و در زمان مناسب و بعد از آزام شدن عکس العمل نشان دهیم.

گارد الکی و زودتر از موعد نداشته باشیم

گاهی ممکن است طرف مقابلمان حرف بدی نزده باشد اما با این ذهنیت که حتما منظوری داشته گارد الکی داریم و عصبانیت خودمان را بروز می دهیم و بد اخلاق میشویم. هر وقت در چنین شرایطی قرار گرفتید به چند مورد پاسخ دهید. اول اینکه فایده ی این گارد گرفتن چیست؟ دوم اینکه بعد از این برخورد روزم خراب خواهد شد. سوم اینکه آیا این کار باید همین لحظه انجام شود؟ اگر هر بار که عصبانی بودید اجازه دهید که در مرتبه ی بعد با اعصابی آرام تر با شخص گفت و گو کنید این مشکلات را نخواهید داشت.

خلق و خو و ریشه های هورمونی (سروتونین)

سوای تمام تاثیرات محیطی گاهی شخص ممکن است تاثیرات هورمونی نیز داشته باشد. به عنوان مثال در صورت کمبود هورمون سروتونین که مسئول آرامش انسان است، نشانه هایی مانند افسردگی، استرس، خستگی، دل نگرانی، بی حالی، فکرهای عجیب داشتن، رفتار های با خشونت و غیره در انسان بروز می کند. در این مواقع بهتر است فرد به دکتر مراجعه کرده و با دارو به درمان خود بپردازد. اما باید دانست که درمان دارویی شاید مهم باشد اما تغییرات رفتاری بسیار مهم تر است.

تغییر محیط اطراف باعث بهبود اخلاق میشود

باید فرد سعی کند محیط زندگی و اطراف خود را تا جایی تغییر دهد. یعنی تمام آهنگ هایی که گوش می کرده، رنگ اتاق، کتاب ها و فیلم هایی که می دیده و غیره را تغییر دهد تا بتواند خود را به سمت آرامش ببرد.  فرد باید سعی کند همواره در محیط های خوب باشد تا سبک زندگی او به تدریج تغییر یابد. سرگرمی و بعضی از رفتار های خانواده می تواند سبب بروز مشکلات شود اما اگر آن دو را تغییر دهیم به راحتی می توانیم به خودمان کمک نماییم.

گاهی این اتفاقت از سر استرس و کمبود اعتماد به نفس برای انسان رخ می دهد. برای این کار نیز اگر انسان بتواند در محیط هایی که آرامش دارد باشد به راحتی می تواند به خود کمک نماید.

  • زندگی سالم
  • تغذیه ی سالم
  • تعامل با افراد مثبت و با روحیه

می تواند چند راه حل مهم برای انسان باشد.

نتیجه گیری راهشناس در مورد خوش اخلاق شدن

روحیات و احساسات انسان همواره مانند امواج دریا در حال نوسان و تغییر است، باید یاد بگیریم همانطو که احساسات و حال خوب وجود دارد احساسات و حالات روحی بدی نیز وحود دارند که باید مدیریت شود.

منتظر نظرات زیبای شما در بخش نظرات هستیم، از این که با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2336
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

1 نظر در مورد چگونه خوش اخلاق باشیم؟ | 7 راهکار بهبود خلق و خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. استاد شماهم با دانش آموزاتون رئوفانانه تر برخورد کنید 😅❤️
    راستی دیروز تو حرم امام رئوف بیادتون بودم کلی 🥺🌹

    14