1403/01/09
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/01/09
0
0

11 راهکار طلایی برای کنار گذاشتن تنفر از خود

1537 بازدید
11 راهکار طلایی برای کنار گذاشتن تنفر از خود

مقابله با تنفر از خود

مقابله با تنفر از خود مهارتی است که گاهی در زندگی به آن نیاز پیدا خواهیم کرد زیرا بسیاری از ما گاهی بخاطر ضعف ها و مشکلاتی که در زندگی برایمان به وجود می آید از خودمان متنفر می شویم. این تنفر می تواند به راحتی بخش اصلی زندگی ما را مختل کند. ما در این مقاله از راهشناس سعی خواهیم کرد تا روش های مقابله با تنفر از خود را بررسی کنیم و توضیح دهیم چرا این احساس می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس می شود. تنفر از خود ممکن است حتی زیان بار تر نسبت به تنفر از دیگران باشد پس با ما همراه باشید.

چرا از خودم متنفرم؟

اینکه چرا از خود متنفر می شویم می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در مطلب چرا از خودم متنفرم؟ بررسی کردیم، اما عمده ترین دلیل این اتفاق این است که ما در کاری شکست خورده ایم یا آنقدر که از خودمان انتظار داشتیم نتوانستیم موفق باشیم. برای این کار باید خودمان را بهتر بشناسیم. باید بدانیم هر انسان مجموعه ای از ضعف ها، استعداد ها و قدرت هاست. یعنی تمامی آدم ها همانطور که استعداد خاصی دارند در بخشی از زندگی خود نیز دچار ضعف خواهند بود. وقتی این موضوع را درک کنیم نوبت آن می رسد که شرایط را به خودمان توضیح دهیم.

آیا فقط آدم های کامل و بدون نقص موفق خواهند شد؟

یکی از دلایلی که ما از خودمان تنفر پیدا می کنیم این مورد است که فکر می کنیم پتانسیل کافی برای موفق شدن را نداریم. چون تمام افراد موفق را بی عیب و نقص می دانیم. برای این کار کافیست یک نگاهی به پارالمپیک بیندازیم. هزاران افراد با نقص جسمی که با تلاش خود وارد مسابقات جهانی شده اند و برای قهرمانی تلاش می کنند. این چیزی است که ارزش مند است. سعی کنیم از برچسب هایی همچون نمی شود و نمی توانم برای خودمان استفاده نکنیم. اگر عیب یا نقصی داریم آن را بپذیریم و با آن تلاش کنیم.

راه های رهایی از تنفر از خود کدامند؟

یکی از مهمترین راه حل های این مشکل این است که از مقایسه کردن خودمان با دیگری پرهیز کنیم. یعنی تفاوت ها را بشناسیم و بدانیم که هر کدام از ما دارای استعداد خاص خود هستیم. گاهی ما فکر میکنیم اگر چنین عیبی نداشتیم بهتر بود. کاملا درست است اما حال که چنین عیبی داریم باید چه کنیم؟ باید آن را بپذیریم. باید علاوه بر این که ضعف خودمان را کامل بشناسیم و با آن مدارا کنیم. گاهی ما برای چیزی تلاش میکنیم که کسی خیلی زودتر از ما به آن رسیده است. همین مقایسه باعث بدتر شدن حال ما خواهد شد. راضی باشیم و تنها تلاش کنیم.

راهکار دیگر تلاش بیشتر است. باز هم یکی از دلایل تنفر از خود شکست خوردن در کارهاست. در این مواقع نباید کم بیاوریم. بلکه باید بیشتر و بهتر تلاش بکنیم. وقتی با تلاش بیشتر مانع را رفع کردیم متوجه خواهیم شد که تنفر ما از خودمان تا چه حد بی معنی و اشتباه بوده است.

برنامه ریزی راه حل بعدیست. یکی از بهترین راه هایی که می تواند ما را به هدفی که می خواهیم برساند همین برنامه ریزی است. وقتی ما با برنامه ریزی درست روی استعدادهای خود سرمایه گذاری می کنیم قطعا در آینده  نتیجه آن را خواهیم دید و همین باعث می شود تا با خودمان مهربان تر باشیم. گاهی ممکن است بعد از چند مدت عمل به برنامه ریزی باز هم نتیجه ای حاصل نشد. اما باید صبر کرد. مانند درختی که بعد از پنجمین ضربه تبر می افتد. ممارست و تلاش اصل اول موفقیت است.

از خودمان تعریف و تمجید کنیم و خودمان را دوست داشته باشیم. یکی دیگر از دلایل تنفر از خودمان همین بد تا کردن با خودمان است. اگر با خودمان مهربان باشیم و از خود تمجید کنیم می توانیم به راحتی از حس تنفر عبور کنیم. برای این کار نیاز است با افراد خوش مشرب و با دید مثبت معاشرت کنیم. این بدان معنا نیست که انتقاد را نشنویم. بلکه انتقاد درست را باید بشنویم.باید حس تنفر و بد بودن را از خودمان دور کنیم.

باید خودمان را دوست داشته باشیم.  همانطور که در کودکی از قهرمان ها تقلید می کردیم حال نیز از افرادی که الگوی ما هستند تقلید کنیم تا بتوانیم حال بهتری پیدا کنیم. یادمان باشد که یکی از موثرترین راه های کنار آمدن با خود شناخت دقیق خودمان است. پس نیاز است خودمان را دقیق تر و بهتر بشناسم.

11 راهکار عملی کنار گذاشتن نفرت از خود

  • خود را با دیگران مقایسه نکنید
  • علت های تنفر از خود را پیدا کنید : مثلا چون همیشه در ورزش یا مسائل اراده نداشته ایم
  • لیست توانایی های خود را بنویسید
  • رهایی افکار منفی را تمرین کنید
  • با افرادی که دوست دارید وقت بگذرانید
  • رفتار خوب را تقلید کنید
  • تعریف های دیگران در مورد خودمان را بپذیریم
  • لیستی از کار هایی که به شما حس خوب میدهد تهیه کنید
  • فراموش نکنید شما ارزش بخشیده شدن را دارید
  • روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید
  • با دیگران راجع به حس منفی خود صحبت کنید

از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=3833
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد 11 راهکار طلایی برای کنار گذاشتن تنفر از خود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.