1403/02/07
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/07
0
0

اهمیت پذیرفتن نقاط ضعف و تاثیر آن در زندگی

1457 بازدید
اهمیت پذیرفتن نقاط ضعف و تاثیر آن

پذیرفتن نقطه ضعف و اهمیت آن

مشکلی که خیلی از افراد با آن مواجه هستند این است که نمی توانند نقطع ضعف خود را بنا به دلایلی بپذیرند. این افراد مدام دنبال این هستند تا نقطه ضعف خود را پنهان کنند یا به آن توجه ای نکنند. همین عملکرد اشتباه باعث می شود فرد از خیلی از موقعیت هایی که می تواند باعث پیشرفت او شود عقب بماند و رشد نکند. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد عللی که فرد باید با نقطع ضعف خود مواجه شود و آن را بپذیرد را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا نقاط ضعف خود را نباید بپذیریم؟

بهتر است اینگونه سوال کنیم چرا نباید بپذیریم؟ آیا اگر آن ها را نپذیریم نقاط ضعفمان حل می شوند یا بهبود می یابند؟ آیا اگر آن ها را نپذیریم آن ها از بین می روند؟ مسلما نه. پس چرا مدام سعی می کنیم تا از پذیرفتن آن ها فرار کنیم؟ این سوالیست که خودمان باید به خودمان پاسخ دهیم.

نقاط ضعف از کجا به وجود آمده اند؟

نقاط ضعف به طور کلی دو دسته هستند. یا نقاطی هستند که ما در طول زندگی دچار آن ها شده ایم یا از بدو تولد با ما بوده اند. به عنوان مثال کسی که لکنت دارد در تمام زندگی خود لکنت داشته و از بدو تولد با او بوده است. آیا اینکه فرد سعی کند با حرف نزدن لکنت خود را مخفی کند باعث می شود تا مشکل و نقطه ضعف او حل شود؟ مطمئنا نه. بلکه فرد باید با تلاش و استفاده از مشاورین و دکترها  به حل یا بهتر شدن مشکل خود کمک کند. باید قبول کنیم که همه ی آدم ها نقطه ضعف دارند تنها نقاط ضعف آن ها با ما متفاوت است.اگر این را بپذیریم اعصابمان آرام تر خواهد شد و درک بهتری از خودمان خواهیم داشت. همین پذیرفتن باعث می شود تا ما توقعاتی که از خود داریم را متناسب با شرایط خودمان انتخاب کنیم.

چرا باید نقطه ضعفمان را قبول کنیم؟

هر بار که شما مشکلی را قبول می کنید اولین کاری که می کنید این است که آن را بررسی می کنید و به این که چگونه می توان مشکل را حل کرد فکر خواهید کرد. نقاط ضعف هم همین گونه اند. اگر  آن ها را بپذیریم می توانیم با بررسی درست آن ها در صدد حل آن ها بر بیاییم. باید دقت کرد که نباید سنگ بزرگی برای حل نقطه ضعف برداریم. بلکه باید گام به گام و آرام آرام در مسیر حل آن تلاش کنیم. بگذارید با مثالی توضیح دهم.

ممکن است شما در شرایطی که به طور مستقیم با فردی گفت و گو می کنید وقتی به مشکل بر می خورید از کوره در بروید و رفتار ناشایستی انجام دهید. بهترین کار این است که با ابزار امروزی پیام صوتی به فرد بفرستید. اینگونه هم مشکل خود را بیان می کنید و هم می توانید آرام تر و معقولانه تر تصمیم بگیرید.

آیا نقاط ضعف تا ابد نقاط ضعف خواهند ماند؟

فکر کنید کسی وجود دارد که هنگام استرس نمی تواند درست فکر کند. آیا این فرد تا ابد همینگونه خواهد ماند؟ خیر. این فرد می تواند با یادداشت برداری از گفت و گو و فکر کردن به آن در زمان مناسب علاوه بر اینکه راه حل بهتری پیدا کند بلکه حتی می تواند نقطه ضعف خود را به نقطه قوتی مهم تبدیل کند. تیم فوتبالی را تصور کنید که در حمله ضعیف است. این تیم اگر مدام بخواهد حمله کند ضربه ی مهلک تری می خورد اما اگر به جای حمله، از نقطه قوت خود، یعنی دفاع استفاده کند و در زمان مناسب حمله کند نه تنها نقطه ضعف خود را از بین برده است بلکه آن را تبدیل به نقطه قوت کرده است.

اشتباهی که خیلی از افراد می کنند این است که مدام به دنبال نشان دادن نقطه ضعف خود هستند. این کار اشتباهی است. به خاطر داشته باشید که یکی از ویژگی های خوب همکاری رفع همین نقطه ضعف هاست. اگر من در مکالمه مشکل دارم کسی که مشکل ندارد این کار را انجام دهد. همکاری باعث می شود تا نقاط ضعفمان به نقاط قوت تبدیل شود.

مورد مهم دیگر این است که ما می توانیم با برنامه ریزی درست این نقاط ضعف را حذف یا اصلاح کنیم. به عنوان مثال برای برنامه ریزی کنکور اگر داوطلبی در ریاضی ضعیف است بیشتر برای ریاضی برنامه ریزی می کند. همین برنامه ریزی باعث می شود تا به مرور نقطه ضعف او به نقطه قوت تبدیل شده و حل شود.

در آخر بخاطر داشته باشید که همه نقطه ضعف داریم و تنها راه کنار آمدن پذیرش آن است و تلاش برای برطرف کردن آن. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2154
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد اهمیت پذیرفتن نقاط ضعف و تاثیر آن در زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.