1403/02/07
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/07
0
0

راه های تقویت صبر و سعه صدر | چگونه صبور باشیم؟ | 18 راهکار طلایی

3639 بازدید
راه های تقویت صبر و سعه صدر | چگونه صبور باشیم؟ | 18 راهکار طلایی

راه های افزایش صبر و سعه صدر

یکی از مهم ترین موارد و عواملی که می تواند به ما در رسیدن به خواسته هایمان کمک کند صبور بودن است. ما در مقالات قبلی راهشناس توضیح دادیم صبر چیست؟ و گفته ایم چرا آدم های صبور به موفقیت های بهتری دست پیدا می کنند. در این مقاله اما سعی خواهیم کرد با بررسی راه های تقویت صبر، صبر خود را افزایش دهیم و بفهمیم کجا باید صبر کرد و کجا نه. پس با ما همراه باشید.

صبر چیست؟

به طور کلی می توان گفت که صبر همان کنترل رفتار خودمان در شرایط بحرانی و احساسی است. یعنی اگر در شرایطی قرار گرفتیم و خودمان را کنترل کردیم تا در لحظه ای بهتر و با درکی بهتر تصمیم بگیریم در واقع صبر کرده ایم. اما آیا صبر یک ویژگی است؟ خیر. صبر یک عادت است. مثل تمام عادت های دیگر قابل ایجاد یا تقویت است. خیلی ها در مواقعی می گویند که اخلاق من این طور است و نمی توانم تغییر کنم. در حالی که می دانیم این اخلاق تنها یک عادت غلط است. عین بد دهنی، زود از کوره در رفتن و غیره. همان طور که این عادات قابل حذف شدن هستند می توان صبر را نیز به وجود آورد یا تقویت کرد.

آیا صبوری همواره به نفع ماست؟

صبر را می توان به نوعی کنترل نفس دانست. درست است که خیلی از مواقع صبر به نفع ماست اما در بعضی مواقع هم می تواند به ضرر ما تمام شود. پس ما باید چه کنیم؟ ساده ترین راهش این است که آماده ی اتفاقات باشیم ولی سعی کنیم تا با صبر از آن ها گذر کنیم. صبر در خیلی از مواقع می تواند برای پیشرفت بیشتر و بهتر به ما کمک کند اما گاهی نیز باعث ضرر ما می شود. اما این ضرر آن قدر در دفعات معدود رخ می دهد که نیاز نیست که صبوری را کنار بگذاریم.

در چه مواقعی صبر می تواند به ما بیشترین کمک را کند؟

یکی از بهترین جاهایی که صبر به ما کمک می کند در هنگام اختراع یا به دست آوردن چیزی است. در وهله ی اول ما نباید خود را با دیگری مقایسه کنیم و بعد از آن باید در هنگام انجام امور کار ها صبر داشته باشیم. به عنوان مثال اگر ما یک آبی که در دمای محیط قرار داده شده را بجوشانیم و دمای آن را به 50 برسانیم و بعد چون آب جوش نیامده حرارت را خاموش کنیم و نا امید شویم چیزی به دست نخواهیم آورد. حتی اگر فردا آن روی هم دوباره آب را تا 80 درجه بجوشانیم هم چیزی نخواهیم داشت در حالی که مجموع دمایی که در دو روز به آب دادیم حتی از نقطه جوش آن هم بالا تر است. این مثال نشان می دهد که پیوستگی و صبر داشتن چقدر می تواند به ما در موفقیت کمک کند.

برای اینکه در مواقعی که نیاز به صبور بودن است نا امید نشویم باید چه کنیم؟

یکی از مواقعی که ما را در هنگام صبور بودن نا امید می کند سریع به هدف نرسیدن است. مانند همان مثال جوشیدن آب. ما ممکن است وقتی که بعد از گذشت مدتی به هدف خودمان نرسیدیم از آن مایوس شویم و آن را رها کنیم. در حالی که این کار می تواند به ضرر ما باشد. یکی از راه حل هایی که این موضوع دارد این است که هدف ها را ریز کنیم. یعنی مدام هدف های کوچک برای خود مشخص کنیم که وقتی به آن ها دست یافتیم متوجه شویم در حال پیشرفت و حرکت هستیم. این که خودمان متوجه پیشرفت و حرکتمان شویم خیلی اهمیت دارد.

18 راهکار اساسی برای پاسخ به این سوال که چگونه صبور باشیم؟

راهکار 1) برای صبوری تمرین کنید: مثلا زمانی که بی حوصله هستید کاری که دوست ندارید را انجام دهید تا صبر خود را بالا ببرید یا وقتی که عصبانی میشوید قبل از خالی کردن خشم خود یا تصمیم عجولانه تا 50 بشمارید.

راهکار 2) با پایان سختی ها فکر کنید: هر سختی و انتظاری پایانی دارد و همیشگی نخواهد بود انسان همواره توانایی سازگاری با تغییرات ناخواسته زندگی را دارد.

راهکار 3) شناسایی موانع و نقاط حساس: مواردی که باعث تصمیمات عجولانه و بی صبری شما میشود را شناسایی کنید و برای این موارد آمادگی خود را بالا ببرید تا سعه صدر خود را حفظ کنید.

راهکار 4) تغییر دیدگاه خود: دیدگاه خود را به اطرافیان و اتفاقات مثبت تر کنید. تمام اتفاقات، حرف ها و افراد بر علیه ما نیستند.

راهکار 5) رفتار های نامناسب خود را یادداشت کنید: با یادداشت کردن رفتار های نامناسب خود و عکس العمل های اشتباه ذهن بازتری برای رفتار های بهتر در آینده خواهید داشت.

راهکار 6) همه چیز را به بعد موکول کنید: وقتی صبر خود را از دست داده اید همه چیز را فقط اندکی عقب تر بیاندازید. بهانه ای پیدا کنید که به کار دیگری مشغول شوید و در آن لحظه عجول نشوید.

راهکار 7) واقع بین باشید: در زندگی اتفاقاتی وجود دارد که تحت کنترل ما نیست و چاره ای جز پذیرش آنها نداریم.

راهکار 8) به مشکلات با دید کلی نگاه کنید: هرگاه کاسه صبرتان لبریز شد به جایگاه این مشکل در کل زندیگ بیاندیشید، ببینید این اتفاق در برایند کلی زندگی شما چقدر کوچک است، اصلا چند سال بعد به این اتفاق فکر خواهید کرد؟ مورد های مشابهی در گذشته داشته اید یا نه؟

راهکار 9) خود را به کار دیگری مشغول کنید: بهانه ای پیدا کنید که به کار دیگری مشغول شوید و در آن لحظه عجول نشوید. در زمانی که بی قرار میشوید و ممکن است تصمیم عجولانه بگیرید کار های دیگری انجام دهید مثلا: پیاده روی کردن، تماس تلفنی، بازی کردن، گشتن در شبکه های اجتماعی و…

راهکار 10) با دیگران مشورت کنید: اگر تصمیم به انجام عکس العمل عجولانه ای دارید قبل از آن با یکی از نزدیکان خود که صبور تر است مشورت کنید.

راهکار 11) صبر یک شبه حاصل نمیشود: صبر مهارتی است که یک شبه حاصل نمیشود و باید با تمرین های زیاد و پیوستگی کسب شود.

راهکار 12) اهداف خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید: رسیدن به هدف بزرگ کار سختی است و این سختی ممکن است باعث عجول شدن شما شود پس اهداف خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید تا با یک تیر هم صبر خود را بیشتر کنید و هم به رهایی از تنبلی برسید.

راهکار 13)علت ها را ریشه یابی کنی: علت عجول بودن شما چیست؟ ممکن است از خستگی بیش از حد باشید یا بخاطر عدم اعتماد به نفس در مساله ای خاص و یا ریشه ی آن استرس و اضطراب باشد اگر مورد سوم است توصیه میکنیم در دوره رایگان درمان استرس شرکت کنید.

راهکار 14) به نکات مثبت صبر کردن فکر کنید: مثلا اگر سختی های درس خواندن را یکسال تحمل کنید در کنکور موفق میشوید و به رشته ی دلخواه خود میرسید یا اگر سختی تمرینات سخت ورزشی را تحمل کنید بدنی سلامت و زیبا خواهید داشت.

راهکار 15) خودتان را با دیگران مقایسه نکنید: مقایسه کردن خود با دیگران هیچ فایده ای برای شما ندارد به جز اینکه خود را عقب تر از بقیه ببینید بیش از حد عجله کنید یا حتی باعث حس حسادت در شما شود. باید بر روی نقاط قوت خود بیشتر تمرکز کنید و سعی بر تقویت نقاط ضعف خود داشته باشید.

راهکار 16)مدیتیشن و کنترل افکار منفی را تمرین کنید: تمرینات مرتبط با رهایی از افکار منفی انجام دهید برای آزامش خود وقت بگذارید و از مدیتیشن و تمرینات ذهنی کمک بگیرید.

راهکار 17) دور راه های میانبر بی فایده را خط بکشید: راه های میانبر نا سالم را فراموش کنید چون از نظر رفتاری شما را عجول خواهند کرد برای ترک عادت های غلط خود برنامه ریزی کنید، عادت های بدی مثل: مصرف فست فود، سرگرم کردن خود با رفتار های نا سالم مثل اعتیاد به اینترنت، خودارضایی و…

راهکار 18) از مسیر لذت ببرید: زندگی فقط لذت رسیدن نیست، زندگی لذت بردن از مسیر و تلاش برای رسیدن است.

جمع بندی راهنشاس برای تقویت صبوری و اهمیت پیوستگی

یکی از مواردی که برای رسیدن به موفقیت لازم است این است که تمام کارها را به صورت پیوسته انجام دهیم. یعنی مدام آن ها را انجام دهیم تا حدی که آن ها جزئی از زندگیمان بشوند و بتوانیم ایجاد عادات خوب را سرمشق خود قرار دهیم. در آن موقع است که می توانیم بفهمیم به موفقیت خواهیم رسید. باید سعی کنیم راکد نمانیم و حتی اگر شده خیلی کم اما به طور پیوسته در حال رشد و حرکت باشیم. این کم کم پیشرفت کردن در بلند مدت پیشرفتی باور نکردنی خواهد شد.

ما در جهانی زندگی می کنیم که افراد مدام راه راحت تر را انتخاب می کنند و این به این معناست که صبور نخواهند بود. یعنی زود به خواسته ی خود می رسند. در جهان امروز عجول نباشیم و سعی کنیم مدام خودمان را در سختی و چالش قرار دهیم.

همچنین میتوانید از مقاله ی دیگر ما در مورد صبر با عنوان راه های افزایش صبر و شکیبایی در قران دیدن کنید.

از اینکه با ما همراه بودید بسیار متشکریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=3561
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

1 نظر در مورد راه های تقویت صبر و سعه صدر | چگونه صبور باشیم؟ | 18 راهکار طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *