1403/02/14
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/14
0
0

معنی درست قناعت و تاثیر آن در داشتن حال خوب

1324 بازدید
معنی درست قناعت و تاثیر آن در داشتن حال خوب

در این مقاله از راهشناس درمورد معنای قناعت صحبت خواهیم کرد. قناعت به معنای استفاده ی مناسب و رضایت از آستانه داشته‌ ها در زمان حال است. این یعنی که حداکثری که می‌توانستم به آن برسم یا رسیدم یا داشتم و این مرز قناعت کردن است. یعنی از این جا به بعد ما هر تلاشی را برگ برنده خود می‌دانیم. قناعت یعنی بخواهیم در حداقل ممکن یک  دستاوردی را داشته باشیم که دست خالی باز نگردیم. این وضعیت می‌تواند شامل درس تا درآمد و هر چیزی باشد.

در اینجا نکته که وجود دارد این است که این وضعیت متعلق به زمان حال است و دست آوردی که سعی می‌کنیم در حال حاضر داشته باشیم و برای آینده انگیزه می‌گیرم که به سمت کارایی بیشتر برویم.

تضاد قناعت و طمع

احساسی در انسان وجود دارد که نقطه مقابل قناعت است. یعنی بعضاً انسان دارای هوس یا طمع می‌شود و می‌خواهد در لحظه حال بیشتر یا بهتر را داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود تا لذت از زمان حال کم شود و فرد تا حدودی انگیزه خود دا برای آینده از دست بدهد. در واقع قناعت به این معنی نیست که به بهتر با بیشتر فکر نکنیم. بلکه به این معنی است که از چیزی که در حال حاضر داریم هم لذت ببریم.

به عنوان مثال شما در حال شام خوردن در یک رستوران متوسط هستید که با توجه به بودجه شما مناسب است، در این جا با خود می‌گویید که ای‌ کاش در فلان رستوران مجلل بودم و غذا می‌خوردم. در حالی که می‌دانید چنان بودجه‌ای ندارید، این ای‌کاش برای شما یک حالت نا امیدی ایجاد می‌کند که نه‌ تنها از لحظه حال لذت نبرید، بلکه انگیزه شما هم تا حدودی سست شود.

طمع در مقابل قناعت قرار دارد و باعث می شود در لحظه نتوانیم از زندگی خود لذت ببریم و نا امید شویم

معنای قناعت

قناعت با راضی شدن یا بسنده کردن متفاوت است

از طرف دیگری قناعت نباید باعث شود تا ما عقب بنشینیم یا سست شویم و بگوییم صرفا همینی که هست خوب است. قناعت نباید با تنبلی و بی اشتیاقی یکسان شود. بلکه باید پل محرکی باشد برای تلاش در بهترشدن آینده. در حالت کلی اگر بگوییم همواره چیزی که داریم خوب است و من به همین هم راضی هستم و بهتری نمی‌خواهم، با افت مواجه خواهیم شد.

این قناعت صرفا مالی نیست. کسی که در یک زمینه، حتی حرفه‌ای بسنده کند، هرگز رشد نخواهد کرد. بگذارید با یک مثال برای شما توضیح دهیم: اگر یک هیزم‌ شکن بگوید که من بلدم با این تبر هیزم بشکنم و همین کافی است، روزی با این واقعیت مواجه می‌شود که اره برقی در بازار موجود شده است و خیلی سریع‌ تر و بهتر از او کار می‌کند و دیگر عملاً حرفه آن هیزم‌شکن به دلیل اینکه ارتقا پیدا نکرده است، از رده خارج می‌شود پس قناعت نباید ثابت قدم نبودن شود.

قناعت و حال خوب

قناعت یعنی حال خوب در زمان حال

در واقع قناعت به ما کمک می‌کند تا از زمان حال با وجود همه مشکلات، ناراضی نباشیم. البته طریقه نگاه به زندگی نیز مهم است. البته در همه چیز نباید قناعت کرد. در یادگیری و تلاش برای هدف باید تمام خود را بگذاریم. در این‌ بین نباید از تفاوت بین انسان‌ها نیز غافل شویم. به عنوان مثال برخی ترجیح می‌دهند از لذت‌های کوچک، در زمان حال خوشحال باشند و آن  را انجام دهند و یا با کمی صبر داشتن یک پله بالاتر قرار بگیرد.

البته در دو حالت باید در نظر بگیریم که صرفا توجه به تفریح آینده ما را از کیفیت منع نکند و یا صرفا توجه به کیفیت بالاتر در آینده، ما را از خوشی لحظه آینده منع نکند و بتوانیم بین آنها تعادل برقرار کنیم.

به دست آوردن یک امتیاز بالاتر خوب است اما نباید به‌گونه‌ای باشد که ما را از زندگی دور کند و برای ما همواره سختی و ترس به همراه داشته باشد. از طرفی این راضی شدن نباید به سمت بی‌خیالی کشیده شود.

جمع بندی نهایی راهشناس در مورد قناعت

حالا که معنای درست قناعت کردن را میدانیم باید گفته که قناعت با توجه به اهداف و شرایط شما، زندگی و انتخاب‌های آینده شما را هدفمند می‌کند. باعث می‌شود تا وقت و انرژی شما در مسیر درستی حرکت کند و از حرکت باز نماند. یکی از پاسخ های این سوال که چرا هیچ چیز خوشحالم نمیکند؟ عدم درک درست از معنی و مفهوم قناعت است. قناعت در هر چیزی شایسته نیست. افراد باید برای برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند، باید برای یادگیری بیشتر و بهبود کیفیت زندگی خود تلاش کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2346
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما
از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد معنی درست قناعت و تاثیر آن در داشتن حال خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.