1403/02/07
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/07
0
0

چگونه خجالت و کمرویی را کنار بگذاریم؟ درمان افراد خجالتی

3152 بازدید
دختر در حال خجالت کشیدن

چگونه خجالت خودمان را از بین ببریم؟

خیلی از ما وقتی می فهمیم که آدمی خجالتی هستیم و به مشکلاتی که این خجالت کشیدن برای ما به وجود می آورد فکر می کنیم تصمیم می گیریم که این عادت ناپسند را ترک کنیم. اما نمی دانیم که چگونه و از کجا باید شروع کرد. ما در این مقاله راهشناس قصد داریم راه هایی که باعث برطرف کردن خجالت در ما می شود را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باید خجالت را کنار بگذاریم؟

خجالت می تواند مشکلاتی برای ما به ایجاد کند که می شد با یک پاسخ ساده آن را برطرف کرد. به همین علت خیلی از ما سعی می کنیم که این عادت را ترک کنیم اما مهم ترین مشکلی که با آن روبه رو هستیم صبور نبودن ماست. ما می خواهیم در مدت زمان کم عادتی که سال ها همراه ما بوده را ترک کنیم. باید بدانیم که عجله کردن چیزی را درست نمی کند و باید با تمرکز و صبوری اقدام به حل این مشکل کرد. حال اجازه دهید روش های مختلف را با هم مرور کنیم.

حق خود را بگیرید و از آن نترسید

خیلی از ما از ترس ناراحت کردن شخص مقابل یا نه شنیدن خجالت می کشیم. اما باید این موضوع را حل کنیم. یادتان باشد گرفتن حق بد نیست حتی اگر باعث ناراحتی شخص مقابل شود. یکی از دلیل های خجالتی بودن عدم اعتماد به نفس است. اگر شما بتوانید حق خود را به درستی بگیرید اعتماد به نفس پیدا کرده و به طبع خجالتی بودن شما کم می شود. در زمانی که نیاز است از حق خود دفاع کنیم از ناراحت شدن طرف مقابل نترسیم و به این فکر کنیم که او چگونه به خودش اجازه داده تا حق ما را پایمال کند. گاهی بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که به منافع خود فکر کنیم.

نه شنیدن بد نیست

شما میتوانید خواسته های منطقی خود را مطرح کنید و دیگران حق دارند که با آن موافقت یا مخالفت کنند، نه شنیدن بد نیست و باعث کوچک شدن شما نمیشود به این فکر کنید که اگر بخاطر مطرح نکردن خواسته ی خود موقعیتی را از دست دهید چقدر حسرت خواهید خود.

برای خجالتی نبودن نیاز نیست همواره گوینده باشیم

نیازی نیست برای خجالتی نبودن در هر جمعی گوینده باشید. گاهی با شنونده ی خوب بودن می توانید خجالت خود را از بین ببرید. آدمی که همواره گوینده است مطمئنا گاهی اشتباه می کند و همین که توسط دیگری تصحیح شود باعث خجالت کشیدن شخص خواهد شد.

با آدم های تحقیر کننده معاشرت نکنیم

درون ما به جهان پیرامون ما بستگی دارد. اگر محیط پیرامونمان امن باشد بیشتر احساس آرامش می کنیم. کسی که با افراد تحقیر کننده معاشرت دارد مدام ترس از تحقیر شدن دارد. به همین علت سعی می کند ا کسی گفت و گو نکند. پس محیط پیرامون خود را درست کنید تا آرام تر باشید.

هرکس مسئول رفتار خودش است

اگر برادرتان با مغازه دار محل بد صحبت می کند، اگر مادرتان با خاله تان قهر است واز این قبیل مشکلات به یاد داشته بشید که قرار نیست شما نیز احساس شرمندگی کنید. سعی کنید رفتار خود را نسبت به افراد دیگر جدا کنید. به عنوان مثال اگر مادرتان با خاله ی شما قهر است شما همچنان به رفت و آمد ادامه دهید و مسئول رفتار خود باشید. شاید همین رفت و آمد شما باعث آشتی میان آن دو نیز شد.

به خاطر رفتار اطرافیان خود شرمنده نباشید،شما تنها مسئولیت رفتار خود را به عهده دارید.

گاهی نیاز است افراد از ما ناراحت شوند

وقتی ما تمام رفتارهایمان مربوط به ناراحت نکردن دیگران است به طبع دیگران به خود اجازه می دهند با ما هرطور که می خواهند رفتار کنند. از این که تصادفی، مشکلی یا مسئله ای ایجاد شود نترسیم. گاهی حتی نیاز است برای گرفتن حق خودمان به دادگاه برویم. به پاسگاه پلیس رفتن برای گرفتن حق چیز بدی نیست و نباید از آن خجالت زده شد.

حریم خصوصی خود و خط قرمزهای خود را بشناسید، اگر کسی به شما و باورهایتان توهین کرد، با آرامش و درست از حق خود دفاع کنید و نگران ناراحت شدن او نباشید.

راجع به مواردی حرف بزنید که اطلاعات دارید

حرف زد در مورد مواردی که اطلاعات داریم باعث تایید گرفتن از دیگران می شود. همین تایید شدن باعث افزایش اعتماد به نفس و خجالتی نبودن می شود. می توانیم با صحبت در مورد مباحثی که در موردشان اطلاعات داریم به خجالتی نبود خود کمک کنیم.

هر چقدر در مورد یک موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید به دنبال آن اعتماد به نفس بیشتری دارید و در نتیجه خجالت نمیکشید.

دوستی و گفت و گو با افراد کم سن یا همسن را فراموش نکنید

همه ی ما پیش هم سنان یا کم سن تر از خودمان اعتماد به نفس بیشتری داریم. راحت تر صحبت می کنیم و به نوعی حس خود کوچک بینی نداریم. می توانیم با گفت و گو با این افراد به خود برای خجالتی نبود کمک کنیم.

البته ارتباط سالم با افراد بزرگ تر از خود مساله ای ندارد اما ارتباط با افرادی که از نظر سنی به آنها نزدیک تر هستید صمیمیت بیشتری به همراه دارد.

موقعیت را در ذهن خود تصویر سازی کنید

به عنوان مثال اگر قرار مهمی دارید، با دکتر وقت دارید یا قرار خواستگاری دارید می توانید آن صحنه را در ذهن خود بسازید. همانطور که قرار است رخ دهد. در همان زمان، در همان لباس و همان حالت ها. پیش بینی گفت و گو به شما کمک میکند تا اعتماد به نفس بیش تری داشته باشید. البته فراموش نکنید که همواره به نحوی تصور کنید که آن شخص برای شما ارزش قائل است و شما برای او مهم تر از باقی افراد هستید. این به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیدو خجالت نکشید. به عنوان یک نکته ی مهم باید به شما بگویم که رابطه ی چشمی را فراموش نکنید.

همیشه مثبت نگر باشید و قضاوت نکنید

قضاوت کردن رفتار دیگران و افکار منفی داشتن باعث عدم اعتماد به نفس می شود. فکر نکنیم که هر انسانی که با آن تعامل داریم در صدد این است که ما را تمسخر یا تخریب کند. آدم ها را آن جور که هستند ببینیم نه آن جور که در افکار خود آن ها را میبینیم. قضاوت کردن یکی از بدترین کارهایی است که یک شخص می تواند در حق خود انجام دهد.

منفی نگری و افکار منفی باعث آشفتگی ذهنی شما میشود، پس تا اتفاق و برخورد بدی ندیدید به استقبال نروید.

از دیگران بت نسازیم و خود را با آنها مقایسه نکنیم

وقتی شما نقاط مثبت یک فرد را، حال هر چقدر که اخلاق خوب زیاد داشته باشد، بزرگ کنید و از آن بت بسازید، همواره در حین مقایسه ی خود با او شکست خواهید خورد. بت ساختن از افراد همانطور که برای ما مشکلاتی ایجاد می کند برای آن فرد نیز مشکلاتی پیش خواهد آورد. به همین علت هیچ وقت بخاطر سن، نوع کلام، تحصیلات و امثالهم از کسی بت نسازید. آدم ها را همان جور که هستند ببینید و آن ها را همان طور که هستند دوست داشته باشید.

جمع بندی نهایی راهشناس در مورد برطرف کردن خجالت و کم رویی

عامل اصلی خجالت کشیدن و کم رویی تصورات اشتباهی است که از شرایط و افراد در ذهن خود داریم، اگر دیدگاه خود به مسائل را تغییر دهید بسیاری از مشکلات شما در این زمینه برطرف خواهد شد.

از اینکه با ما همراه بودید سپاس گزاریم. امیدواریم که این مقاله کمکی، هر چند کوچک، در بهبود شیوه ی زندگی برای شما ایجاد کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=1721
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

2 نظر در مورد چگونه خجالت و کمرویی را کنار بگذاریم؟ درمان افراد خجالتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنون استاد جان صحبت هاتون پر از درس بود به نظرم هرآدمی لازمه تو روابطش به این نکات توجه کنه

    29

  2. ممنون بابت نکاتی که گفتین فکر میکنم هر آدمی لازمه توی روابطش به این نکات توجه کنه
    مثل همیشه عالی😍

    لایک