1403/02/07
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  1403/02/07
0
0

12 چالش ازدواج با فرد وسواسی | زندگی با همسری که وسواس فکری دارد

2194 بازدید
12 چالش ازدواج با فرد وسواسی | زندگی با همسری که وسواس فکری دارد

ازدواج با افراد وسواسی چه چالش هایی دارد؟

یکی از مشکلات هر انسانی در رابطه با دیگران می تواند برخورد با افراد وسواسی باشد. یکی از مهمترین روابط انسان ها ازدواج است. حال اگر ما با فرد وسواسی ازدواج کنیم شرایط چطور خواهد بود؟ چالش های زندگی با فرد وسواسی چیست؟ ما در این مقاله از آکادمی راهشناس سعی خواهیم کرد این موضوع را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

افراد وسواسی فکری و جبری چه رفتاری دارند؟

یکی از مهمترین رفتار های افراد وسواسی شک به همه چیز است. یعنی مدام به مواردی فکر می کنند که می تواند رخ ندهد. یعنی ترس اتفاقی را دارند که از حوزه ی کنترل آن ها خارج باشد. این افراد مدام در هرچیزی به دنبال جزئیات ریز آن هستند. به عبارت دیگر بیشتر به صفات اهمیت می دهند. در وسواس های فکری و عملی که ممکن است شما با آن ها برخورد کنید وسواس قرینه بودن یکی از مهم ترین آن هاست. یعنی فرد سعی می کند مدام همه چیز را به صورت قرینه ببیند. این افراد باعث ایجاد مشکلات و استرس هایی می شوند که در ادامه بررسی می کنیم. یا ممکن است فرد وسواس شست و شو و تمیزی داشته باشد. اما باید بدانیم که این مشکلات و استرس ها فقط برای خود آن ها نیست بلکه افراد نزدیک به آن ها هم به طرز عجیبی در گیر خواهند شد. این افراد گوشه گیر هستند و نسبت به بقیه بی توجه هستند و مدام با وسواس خود کلنجار می روند.

افراد وسواسی نزدیکان خود را بیشتر اذیت می کنند

وقتی شما با یک فرد وسواسی رابطه ی نزدیکی دارید ممکن است خیلی مورد اذیت و آزار قرار بگیرید. یکی از دلایل آن همین نزدیک بودن است. یعنی فرد وسواسی در رابطه با دیگران ممکن است رفتار دیگری نسبت به زمانی که با شما در ارتباط است انجام دهد. به عنوان مثال اگر در میهمانی میوه ای تعارف کنند آن ها بر می دارند و مصرف نمی کنند. اما در خانه وضعیت طور دیگری خواهد بود و ممکن است همین مساله باعث تنش در رابطه شود چون موضوعات مرتبط به وسواس شخص باید مطابق میل او صورت گیرد.

ما باید این افراد را درک کنیم و مدام از او نپرسیم که “آیا تو قصد آزار مرا داری؟” چنین سوالاتی باعث رنجش و ناراحتی او خواهد بود.

توجه به مسائل حاشیه ای افراد با وسواس جبری

در خیلی دیگر از مواقع ممکن است آن ها ذهن آنها از مساله اصلی منحرف باشد . بگذارید با یک مثال توضیح دهم. ممکن است شما با هم به یک رستوران بروید و شما در حال گفت و گو باشید اما فرد مقابلتان تمام حواسش به این باشد که آیا گارسون قاشق چنگال را از انتها میگیرد یا خیر. چنین مسئله ی کوچکی ممکن است مدت ها او را اذیت کند.

سخت گیری بیش از حد و گیر دادن همسر وسواسی

یکی دیگر از رفتار های اذیت کننده ی این افراد دخالت در کار افراد دیگر به خصوص همسر و فرزندان است. برای مثال اگر برای یک ساعت در آشپزخانه بماند می تواند تمام آشپزخانه را جابه جا کند و مدام از شما بخواهد که مواردی که می گوید را رعایت کنید.

یا مثلا بر روی کار های نظافتی و شخصی شما حساسیت به خرج دهد، یا اگر وسواس مئولیت پذیری داشته باشد اجازه ی رفت و آمد راحت شما را ندهد و فضای پر تنشی ایجاد شود.

باید خیلی مسائل را از قبل با او هماهنگ کنید

فرد وسواسی مدام باید از قبل اطلاع داشته باشد و اتفاق های ناگهانی باعث رنجش او می شود و همین می تواند خیلی از لذت های شما در زندگی را سلب کند. آن ها نیاز دارند که همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشد و در غیر این صورت دچار استرس و اضطراب شدید خواهند شد.

وسواس قابل انتقال است

یکی دیگر از بدی های رابطه با افراد وسواسی همین انتقال وسواس است. به عنوان مثال شما با دوست خود به درمانگاه می روید و او به شما می گوید آیا پرستار از سرنگ تمیز استفاده میکند؟ اگر استفاده نکند چه؟ همین سوالات باعث رنجش شما و ایجاد وسواس در شما خواهد شد.

وسواس همسر وسواسی فکر و عملی معمولا به همسر و فرزندان هم منتقل میشود.

 چالش وسواس های مرتبط به رسم و رسوم و خرافات

مورد بعدی ایراد های الکی آن هاست. یعنی ممکن است از هر چیز کوچکی ایرادی بزرگ بگیرند. این مشکلات ممکن است به رسم و رسوم گذشته بر گردد. چیزهایی مانند فالگیر و غیره که می تواند به راحتی فرد را از پا در بیاورد. باید با این موارد به درستی بر خورد کرد و با عقل از کنار آن ها عبور کرد.

اولویت رفتار وسواس گونه نسبت به رابطه با شما

فردی که مبتلا به وسواس شدید است مجبور است ابتدا ذهن خود را آرام کند پس ممکن اس به نیاز شما در آن موقعیت بی توجه باشند و به هیچ مساله ای جز اختلال ذهنی خود توجه نکنند.

مثلا شما میخواهید با او صحبت کنید اما فکر او مشغول تمیز بودن محیط و بیماری هاییست که در محیط وجود دارد.

هیجان کم در زندگی با همسری که دچار وسواس است

افرادی که دچار وسواس هستند معمولا دیدگاه متفاوتی دارند و ممکن است در یک موقعیت هیجان انگیز و پر شور و اشتیاق برای شما تمرکز آنها بر روی مساله ی دیگری باشد مثلا یک کادو برای او خریدید به جای تمرکز بر روی کادو میپرسد :

  • کادو تمیزه؟
  • سرتو کلاه نذاشت؟
  • با چی رفتی خریدی؟
  • دستاتو شستی؟
  • اول برو لباساتو عوض کن

وسواس در رابطه ی جنسی

فرد وسواسی ممکن است در رابطه ی جنسی نیز حساسیت های زیادی داشته باشد که برای شما آزار دهنده باشد. همسر وسواسی ممکن است اتفاقات خیلی طبیعی و نرمالی که در روابط زناشویی انجام میشود را انجام ندهد. یا در خیلی از موقعیت ها علاقه ای به رابطه جنسی نداشته باشد.

رفتار های عجیب و غیر منطقی از نظر شما

بعد از ازدواج با فرد وسواسی باید انتظار این چالش را داشته باشید که خیلی از رفتار های او برای شما قابل درک نباشد  و عجیب بنظر برسد.

اگر واکنش بدی به این رفتار ها داشته باشید باید خود را برای یک رابطه پر اختلا و حتی میتوان گفت رابطه نا سالم آماده کنید.

شوهر یا زن وسواسی باید زمان کافی برای افکار وسواسی خود اختصاصی دهد

ممکن است شما در موقعیتی خیلی عجله داشته باشید اما همسر وسواسی شما باید زمان کافی به افکار وسواسی خود اختصاص دهد و توجهی به عجله شما نداشته باشد و این موضوع باعث عصبانیت شما شود.

فرد وسواسی نیاز به کمک برای عملکرد درست دارد

ممکن است همسر وسواسی در انجام بسیاری از کارهای زیادی به شما وابسته باشد تا حدی که کارهای شخصی شما عقب بیافتد. منظور کارهایی است که در افکار وسواسی اون خط قرمز است یا بسیار محتاط تر از آن است که آن کارها را انجام دهد.

با  فرد وسواسی ازدواج کنیم یا نه؟

قبل از ازدواج با فرد وسواسی باید به چند مورد بسیار مهم دقت کرد:

  • فرد تصمیم به درمان وسواس فکری عملی گرفته باشد
  • تغییرات مثبت در او ببینید هر چند کوچک
  • برای ایجاد تغییرات در او صبوری کردن را بلد باشیم
  • فرد مورد نظر توانایی خوبی در گفت و گو و صحبت های منطقی داشته باشید
  • مشورت ها و راهکارهای دلسوزانه ی شما را بپذیرد
  • قبول کند که به مشاور و روانپزشک مراجعه کند

البته همیشه هم این وسواس زیاد نیست و در خیلی از مواقع قابل کنترل است. تنها ما باید با شناخت فرد و اندازه ی وسواس او سعی در حل مشکل داشته باشیم. اما باید دقت کنیم این مشکل از آن مشکل هایی نیست که یک روزه حل شود. گاهی ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد تا این مشکل حل شود.در این مواقع می توان اندکی با آن ها راه آمد و مدارا کرد.

باید توجه داشت این وسواس ممکن است به دلیل وابستگی بیش از حد کودکان به وجود بیاید پس باید در رشد و تربیت کودکان بسیار دقت کنیم. از اینکه با ما همراه بودید بسیار سپاس گزاریم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://rahshenas.com/?p=2415
اشتراک گذاری:
راهشناس
مطالب بیشتر

باکس دانلود

گزارش خرابی لینک ها
راهنما

از باکس بالا میتوانید ویدیو را دانلود کنید.

نظرات

0 نظر در مورد 12 چالش ازدواج با فرد وسواسی | زندگی با همسری که وسواس فکری دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.